بازداشت به جرم آب پاشی با بطری آب

نویسنده
آرش معتمد

» آب بازی از تهران به خلیج فارس رسید

یک هفته پس از آب بازی بحث برانگیز دختران و پسران در پایتخت، جوانان در جنوب کشور به جرم آب بازی در کنار سواحل پارک غدیر جهت ارشاد به پلیس امنیت اخلاقی منتقل شدند.
“عده ای از این ها فریب خورده اند.” اشاره سرهنگ عباس خداد زاده به جوانانی است که صبح جمعه در سواحل خلیج فارس به آب بازی مشغول بوده اند و توسط نیروی انتظامی بندعباس بازداشت شده اند. جانشین فرمانده نیرونی انتظامی هرمزگان  جرایم 17 دختر و پسر بازداشت شده را ورود به آب و “اقدام به آب پاشی” عنوان کرده و گفته است :” عده‌ای دیگر نیز با در دست داشتن آب‌پاش و حتی بطری آب‌ اقدام به آب‌پاشی کرده بودند.”

 

میانگین سنی: 19 تا 29

این سرهنگ نیروی انتظامی در توضیح دلایل “آب بازی” جوانانی که به گفته وی از “نظر حجاب هم وضعیت خوبی نداشتند”، تقصیر را متوجه “فیسبوک” و “رسانه های همسو و معاند” نظام دانسته است که هفته گذشته در تهران فراخوان شرکت در “جشنواره آب پاشی” دادند.

اشاره وی به حضور گسترده دختران و پسران تهرانی در  پارک “آب و اتش ” تهران است که در گرمای هفتمین روز مرداد ، با تفنگ های آب پاشی و بطری های آب یکدیگر را خیس کردند. انتشار گسترده تصاویر  این آب پاشی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی چنان گسترده بود که پس از آن چندین فراخوان برای حضور در گردهمایی های مشابه در دیگر شهرهای کشور منتشر شد.

به گفته رسانه های دولتی، دست کم چهل جوانان بندرعباس نیز به فستیوال آب می پیوندد، اما عاقبت این حضور پرشور، دستگیری نیمی از آن ها  و انتقال به پلیس “امنیت اخلاقی” بود. جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان میانگین سنی دختران و پسران بازداشت شده را “19تا20 سال” عنوان کرده است.

 

سلاح آب پاشی رایگان برای اجرای اهداف

گفتنی است روز جمعه  فارس  نیز در گزارشی که در “حوزه قضایی و انتظامی” این خبرگزاری منتشر شد از شکست فراخوان “تجمع فتنه گرانی” خبر داد که قرار بود صبح جمعه با دعوت در شبکه‌های اجتماعی آمریکایی- صهیونیستی در برخی پارک‌ها جمع شوند.

خبرگزاری فارس که در یک هفته گذشته به شدت به آب پاشی هفته گذشته جوانان معترض بود، در گزارش که ظهر جمعه در خروجی خود قرار داد ، به “معاندان نظام” اشاره کرد که آخرین حربه شان “هنجار شکنی در ملا عام” است: “برخی از معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران که از تجمعات سیاسی و فتنه گرانه مردم ایران مایوس شده اند، آخرین حربه‌های خود را برای انحراف جوانان، هنجارشکنی در ملأعام مخصوصا در ماه مبارک رمضان تعریف کردند اما تلاش چند روزه برخی شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی اجتماعی برای تجمع هنجارشکنان در پارک آب‌وآْتش، باز هم با بی‌توجهی از سوی این افراد روبه‌رو شد.”
خبرنگار فارس نوشته است “سلاح های آب پاش” به طور رایگان توسط “عده ای” در اختیار جوانان قرار داده شده تا “اهداف” آن ها را در بوستان آب و اتش پیاده کنند.

این رسانه نزدیک به سپاه، به عده ای “انگشت شمار” اشاره کرده است که همراه خود تفنگ‌های آب‌پاش داشته و قصد برهم زدن نظم بوستان و هنجارشکنی را داشتند، اما با مشاهده “فضای آرام” بوستان و عدم استقبال جوانان از شبکه های “صهیونیستی غربی” از نیت خود “منصرف” شدند. 

تحلیل گران می گویند ممکن است هراس اصلی حاکمیت از جشن آب پاشی می تواند بی ارتباط با خیزش اعتراضی شهروندان پس از انتخابات سال 88 نباشد . آن ها در دو سال اخیر تقریبا از هر گونه مناسبت – از جمله نماز جمعه، مراسم ماه رمضان، عاشورا، چهارشنبه سوری- برای حضور در عرصه خیابان استفاده کرده اند و به باور کارشناسان گردهمایی هفتگی در پارک های شهرها می تواند حاکمیت را با معضلی جدی روبرو سازد.

در یک هفته اخیر خشم مقامات و رسانه های دولتی از آب پاشی هفتم مرداد چنان گسترش یافت که باعث شد پای رئیس پلیس تهران نیز به منازعه باز شود. وی با اعلام این خبر که “تعدادی” از افرادی که در پارک آب و آتش آب بازی کرده اند بازداشت شده اند تاکید کرد: “متاسفانه در ادامه وقایع بوستان آب و آتش امروز تعدادی از پسران و دختران جوان در یکی از بوستانهای شهر تهران اقدام به انجام خلاف شئون اسلامی کردند که ماموران پلیس پایتخت پس از اطلاع از ماجرا بلافاصله در محل حاضر و تمامی این متخلفان و هنجارشکنان را دستگیر و تحویل مراجع قضایی دادند.”

سردار حسین ساجدی‌نیا بازگویی این خبر را برای هشدار به جوانان کافی ندانست و صراحتا تهدید کرد  ”پلیس تهران” در صورت مشاهده این گونه موارد قاطعانه با برهم زنندگان نظم و هنجارشکنان “برخورد” می کند.

 

نقشه مرموز با اسلحه های آبی

همزمان با چنین اظهاراتی بود که سایت “روات حدیث” – پایگاه مستقل خبری تحلیلی حوزه دین- با انتشار مقاله ای سیاست های انتظامی حکومت را به چالش کشید و نوشت: “مشکل اصلاً این هم نیست چرا نیروهای پلیس به جایِ آنکه جلوی تجاوزاتِ دسته جمعی را بگیرند، و در میادینِ اصلیِ شهر، جلوی چند دختر و زن، قدرت نمایی نکنند، در این چند موردکجا بودند و سرشان کجا گرم بوده است.”

این یادداشت با لحن کنایه آمیز می نویسد: “در جامعه‏ای که اگر به عده‏ای تجاوز و حمله شود، خود آنان مقصر اعلام می‏شوند، به احتمالِ نزدیک به یقین، کسانی که خودشان را خیس کردند، مقصر قلمداد خواهند شد. حتی شاید بتوانیم میانِ کسانی که اسلحه‏های آبی در دست داشتند و روی هم آب می‏پاشیدند و گروهِ آب سیاه (بلَک واترز) ارتباطِ معناییِ زیادی پیدا کرد و یک نقشه مرموز و خطرناکِ بین المللی دیگر را کور کرد.”

گفتنی است شرکت بلک واترز یک پیمانکار نظامی خصوصی آمریکایی است که به ویژه در عراق و افغانستان فعالیت می کند.

مانا نیستانی، کاریکاتوریست سایت مردمک نیز اخیرا کارتونی همسو با کنایه سایت روایت حدیث کشیده است.

 

شبیخون فرهنگی، این بار از “شرق”

اما سایت اصولگرای فردا نیز روایت خود را از این ماجرا دارد. این سایت با انتشار گزارشی “جشن آب پاشی” را یکی از چندین مقوله وارداتی از چین به ایران دانسته و آن را یک “شبیخون فرهنگی” توصیف کرده است. فردا خاطرنشان کرده است: “بهتر است به جای فرافکنی و مقصر جلوه دادن دیگران به ابعاد این ماجرا پرداخته شود که با نفوذ روزافزون شبکه‌های اجتماعی و همچنین حشر و نشر با شرق آسیا به صورت شبیخون فرهنگی جلوه‌ی پیدا کرده است.”

 

آب پاشی و خون شهدا

اما این آب پاشی وبلاگ نویسان اصولگرا را نیز به اعتراض واداشته است. وبلاگ همسنگری ها  با اشاره به اینکه “مطمئنا امت حزب الله با تفریح و شادی مخالف نیست” اما بر “ حد و مرزها” تاکید کرده و نوشته است: “فرض کنید عکسهای مرتبط به این خبر را یک فرزند شهید، یا مادر شهید و یا یک جانباز قطع نخاعی که 30 سال است بروی یک تخت خوابیده است، دیده باشد؛ خودت را به جای مادر شهیدی بگذار که فرزندش را فدای این نظام کرده و امروز مجبور است چنین صحنه هایی را ببیند.” منتقدان بر این باورند که از زمان پایان جنگ، جناح راست کوشش کرده است با همسو نشان دادن “دغدغه های خانواده شهدا” با محدودیت های مورد نظر حاکمیت، تحول خواهان سیاسی و اجتماعی را به عقب نشینی وا دارد.

احتمالا از همین رو است که نوشته عباس علوی در وبلاگ مذکور با استقبال بسیاری در  سایت های اصولگرایی چون ، رجا ، صراط و عماریون مواجه شده است . چرا که وی در نقد جشن آب پاشی می نویسد: “باید طوری تفریح کنیم که فرزند شهید به دنبال ارمان های پدرش نگردد. باید در جامعه ای که با خون شهدا آبیاری شده است، بوی شهید و آرمان هایش را از هر کوچه و برزنی استشمام کرد نه اینکه برای کوچکترین آرمان شهدا، گشت ارشاد گذاشت.”