آمریکا: ایران در کشتار پنج نظامی آمریکایی در عراق دست دارد

نویسنده

جان اف برنز و مایکل آر گوردن


به گفته سخنگوی ارتش آمریکا، عوامل ایران به طراحی حمله ماه ژانویه در کربلا که منجر به کشته شدن پنج نظامی آمریکایی توسط مبارزان مسلمان شد، کمک کرده اند. این شدیدترین اتهامی است که در بحبوحه تنش ها بر سر نقش ایران در ناآرامی های عراق و برنامه هسته ای به ایران زده می شود.


به گفته سرتیپ کوین برگنر سخنگوی ارتش آمریکا، نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب از سربازان کارکشته حزب الله لبنان برای آموزش مبارزان شیعه عراق و طراحی حملات در این کشور استفاده کرده اند. این در حالی است که یکی از فرماندهان بلندپایه لبنان در ماه مارس در بصره دستگیر شد و پس از هفته ها تظاهر به کری و لالی، جزئیات نقش ایران را در اختیار بازجویان آمریکایی گذاشت.


بررسی فنی سلاح ها نشان می دهد که این تسلیحات مرگبار که منجر به کشته شدن 170 سرباز آمریکایی از ماه فوریه تاکنون شده، توسط ایران در اختیار شبه نظامیان شیعه عراق قرار گرفته است. به گفته ژنرال برگنر، شبکه هسته های سری مبارزان عراقی توسط ایرانیان مسلح، تأمین و اداره می شود. این اطلاعات بر مبنای بازجویی از سه فرد دستگیر شده در حمله 20 ماه مه در بصره و بر اساس اسناد و مدارک کشف شده همراه آنها اعلام شده است.


ژنرال ارتش آمریکا اعلام کرده هویت سه فرد دستگیرشده مشخص شده است. یکی از آنها از عوامل حزب الله لبنان و دو تن دیگر شیعیان عراقی از عوامل نیروی قدس سپاه پاسداران ایران هستند. بازداشت شدگان به شدت در سازماندهی هسته های شبه نظامی تحت حمایت ایران نقش داشته اند.


بخش اعظم جلسه توجیهی ژنرال برگنر در مورد عامل دستگیر شده حزب الله بوده که در ستاد فرماندهی آمریکا با نام “حمید لال” شناخته شده است. وی هفته ها پس از دستگیری وانمود می کرد قادر به تکلم و شنیدن نیست و نام خود را به دروغ “حمید” عنوان کرده بود. اما هویت واقعی این مرد علی موسی دقدوق از اتباع لبنان و دارای 24 سال سابقه فعالیت در حزب الله لبنان است.


به گفته ژنرال برگنر، دقدوق در گذشته واحد عملیات های ویژه حزب الله را فرماندهی کرده و در سال 2005 توسط حزب الله با دستور همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران به ایران فرستاده شده تا “ افراطیون عراقی ” را آموزش دهد. وی سال گذشته چهار بار به عراق سفر کرده است تا در خصوص آموزش و عملیات های مخفیانه هسته های شبه نظامیان گزارش دهد و آنها را به شیوه حزب الله سازماندهی کند.


ژنرال برگنر در ادامه می افزاید: “وی همچنین در امر آموزش عراقی های داخل ایران به نیروی قدس کمک کرده است. نیروی قدس هر بار گروههای 20 تا 60 نفری را در سه اردوگاه نزدیکی تهران آموزش می دهد و به آنها استفاده از خمپاره و موشک و بکارگیری اطلاعات و عملیات های کمین و آدم ربایی را تعلیم می دهد. این هسته ها مسئول بسیاری از خشونت های عراق هستند. واقعیت این است که آنها نیروهای آمریکایی، مردم عراق و نیروهای امنیتی این کشور را می کشند و ثبات عراق را مختل می کنند.”


این اولین باری است که آمریکا، مقامات ایرانی را به کمک در طراحی عملیات های ضدآمریکایی در عراق و ارائه اطلاعات پیشرفته حملات ویژه متهم می کند. در واقع آمریکا ایران را متهم می کند به اینکه در جنگ نیابتی بر علیه نیروهای آمریکایی، انگلیسی و عراقی مشارکت داشته است تا بدین وسیله متحدان مبارزان شیعه ایرانی در عراق را تقویت کند و هزینه های حضور نظامی آمریکا در عراق را افزایش دهد. وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه ای ادعاهای آمریکا را رد کرده و آنها را “ساختگی و مضحک” خوانده است.


منبع: نیویورک تایمز، 3 ژوئیه