اصلاح طلبان در جستجوی چهره مناسب

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سید حسن خمینی، نوری، عارف یا خرازی

در فاصله دو روز اصلاح‌طلبان تحرک هائی برای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری نشان دادند و  ‌داریوش قنبری از نمایندگان مجلس هشتم، از عبدالله نوری٬ محمدرضاعارف٬ کمال خرازی و سیدحسن خمینی به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نام برد.

یک عضو سابق حزب اعتمادملی نیز٬ از محمدرضا عارف٬ به عنوان کاندیدای بالقوه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده و حضور سیدمحمد خاتمی را منتفی دانست.

سخنان داریوش قنبری و محمدرئوف قادری٬ در حالی بیان شده است که پس از حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم٬ برخی دلیل حضور وی را فضاسازی برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ارزیابی کرده بودند.

پیش از این برخی از اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی نیز خواستار حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری شده بودند.

سهیلا جلودارزاده٬ از نمایندگان مجلس ششم٬ پیش از این خواستار آن شده بود که اصلاح‌طلبان وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند. وی در این‌باره گفته بود:‌ “اصلاح طلبان خواسته هایی در مورد آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات دارند که باید به خواسته شان برسند و فضای سیاسی بازتر شود، از سوی دیگر جامعه ما در شرایط بحرانی است و به کمک همه برای خروج از این بحران نیاز است. مجموعه حاکمیت در جمهوری اسلامی ایران باید حقوق شهروندانش را کاملا ادا کند تا بتواند از توان آنها برای حفظ کشور در این شرایط بحرانی استفاده کند”.

داریوش قنبری نیز گفته بود که به نظر وی اصلاح طلبان نمی‌توانند نسبت به انتخابات ریاست جمهوری بی‌تفاوت باشند” و اضافه کرده بود: “ علاوه بر محمد رضا عارف، عبداله نوری و خرازی می‌توان از چهره‌های دیگری همچون سید حسن خمینی نیز یاد کرد. ضمن اینکه باید ببینیم که نهایتا کدامیک پا به عرصه انتخابات خواهند گذاشت”.

محمد رئوف قادری نیز در این‌باره چنین اظهارنظر کرده بود: “فکرمی کنم که عارف در گروه شخصیت هایی است که توانایی اداره کشور را دارد. به دلیل این شخصیت، عارف موردحمایت اصلاح طلبان و معتدلان اصولگرا قرار خواهد گرفت. و به احتمال زیاد یکی از گزینه های اصلاح طلبان که مشکلی با اصولگرایان نخواهد داشت عارف است”.

وی همچنین حضور خاتمی در انتخابات را به دلیل “ شرایط فعلی و مشکلاتی با بخشی از لایه  های جناح سیاسی قدرت” در انتخابات منتفی دانسته بود.

این در حالی است که محمدرضا خباز از اعضای حزب اعتماد ملی و یکی از نمایندگان مجلس خاتمی را چهره مناسبی برای انتخابات ریاست جمهوری دانسته بود: “در حال حاضر در جریان اصلاحات چهره‌ای مناسب جز خاتمی برای بازسازی این جریان وجود ندارد، لذا اگر خاتمی بیاید اصلاح‌طلبان می‌توانند تا انتخابات ریاست‌جمهوری ترمیم شوند.”

پیش از این برخی فعالان سیاسی خواستار این شده بود که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری٬ فعالان سیاسی روی عبدالله نوری اجماع کنند.

عبدالله نوری خود در دیدار با برخی فعالان سیاسی اصفهان٬ ضمن انتقاد از بی‌برنامگی اصلاح‌طلبان٬ بزرگ‌ترین مشکل اصلاح‌طلبان و نیروهای تحول‌خواه را را یأس و بی‌برنامگی موجود میان این نیرو‌ها دانسته و گفته بود: “مشکل این نیرو‌ها که عمدتا ذیل عناوین مختلفی مانند جنبش سبز یا اصلاح طلب فعالیت می‌کنند این است که به دلیل افراطی گری که در هر دو سوی ماجرا پدید آمده است، نمی‌دانند در چنین جوی چه چیزی بخواهند که هم باعث ریزش طرفداران نشود و هم حاکمیت را به بی اعتمادی بیشتر دچار نکند؟”

عبدالله نوری پیش از این و در سال ۸۷ از سوی برخی سازمان‌های سیاسی چون سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ به عنوان کاندیدای انتخابات مطرح شده بود. با این حال به دلیل حضور سیدمحمد خاتمی و عدم اجماع اصلاح‌طلبان بر روی وی٬ حاضر به شرکت در انتخابات نشد.