کواکبیان: اولویت اول خاتمی بعد خودم!

نویسنده
نازنین کامدار

» تلویزیون: اصلاح طلبان از فتنه برائت بجویند

در حالی که علاوه بر شورای نگهبان، دستگاه های تبلیغاتی حکومتی شرط تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را “برائت از فتنه ۸۸” اعلام می کنند،مصطفی کواکبیان، از عوامل رده میانی جریان اصلاح طلبان اعلام کرده که “اگر خاتمی یا هاشمی نیایند، خودم کاندیدا می شوم”.

اعلام کاندیداتوری کواکبیان درحالی صورت گرفته است که پیش از وی نیز برخی از افراد رده میانی جبهه اصلاحات از جمله محمدرضا عارف و حسین کمالی(وزیر کار دولت اول خاتمی) آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات و البته “اعلام برائت از فتنه” رسانه ای کرده اند.


مصطفی کواکبیان که به جریان معروف به اصلاح طلبان حکومتی تعلق دارد،و در زمان دولت اصلاحات انتقادات زیادی به خاتمی و جبهه مشارکت می کرد، گفته است که در صورت نیامدن خاتمی،بر اساس مصوبه حزبی که خودش دبیر کل آن است و اعضای آن چهره های سیاسی شناخته شده نیستند، “ناچارا” خودش پا به میدان خواهد گذاشت.
او گفته است که “باید واقع بین بود” و نمی توان انتظار آزادی انتخابات، رفع حصر از موسوی و کروبی، آزادی مطبوعات و زندانیان سیاسی را به عنوان شرط مطرح کرد.


او به مجله آسمان گفته است: “بنده خودم در مجلس گفتم قطعاً باید تلاش کنیم که احزاب از توقیف در بیایند، مطبوعات آزاد باشند، حصرها و حبس‌ها از بین برود. اما واقعیت این است که نمی‌توانیم شرط حضور مطرح کنیم. کسی برای ما فرش قرمز پهن نمی‌کند. در حالی که ما حق خود می‌دانیم در انتخابات حضور داشته باشیم اگر شرط بگذاریم به راحتی با برآورده نکرده شروط مان جلوی حضور را می‌گیرند”.

او افزوده است:“مصوبه چند ماه قبل حزب ورود خود من به عنوان کاندیدا بود. اما من اعلام کردم اولویت خاتمی است. خود بنده هم در آن طرح به عنوان کاندیدا نظراتم را به رأی می‌گذارم. اما اگر آقای خاتمی کاندیدا نشود حتماً بنده کاندیدا می‌شوم. در تشکیلات مصوب کردیم اول آقای خاتمی و بعد هم کاندیداتوری بنده به عنوان استراتژی انتخاب می‌شود”.

او در پاسخ به این گفته خبرنگار آسمان که “شما حتی از شهر خودتان هم نتوانستید رای بیاورید” اظهار کرده: “موضوع رأی نیاوردن من این‌طور که شما می‌گویید نبود ما را بیرون کردند. بنده مستندات خود را درباره دخالت برخی نهادهای خاص در سمنان ارائه کرده‌ام. ما رفتیم خدمت آقای خاتمی و ایشان گفت مصلحت نمی‌بینم به عنوان جبهه اصلاحات لیست انتخاباتی بدهیم اما افراد و احزاب مختارند تصمیم بگیرند. ما هم بر همین اساس با تابلو حزب مردم‌سالاری آمدیم و لیست دادیم. آن زمان خیلی‌ها فکر می‌کردند ما با خاتمی مقابله کردیم اما بعد از اینکه ایشان در انتخابات مجلس رأی داد آن عزیزان هم متوجه شدند اتفاقاً ما همسویی داشتیم با آقای خاتمی”.

گفتنی است کواکبیان در دوره گذشته انتخابات مجلس با کسب تنها ۱۹ هزار رای ار راهیابی به مجلس بازماند.

اعلام کاندیداتوری مصطفی کواکبیان حتی با اعتناء و توجه احزاب مطرح و شناخته شده جبهه اصلاح طلبان هم مواجه نشده، فقط تنها یک حزب ناشناخته به نام “جمعیت ایران فردا” در باره کاندیداتوری او اظهار نظر و البته تاکید کرده که “منتظر خاتمی هستیم”.

به نوشته افکار نیوز، فرح خسروی، دبیر کل این تشکیلات گفته است: “جمعیت ایران فردا در قالب جبهه اصلاح‌طلبان برنامه‌های انتخاباتی خود را پیگیری می‌کند و به صورت مستقل به انتخابات ورود نخواهد داشت. پیشنهاداتی را برای دیدار با شخصیت‌های مختلف سیاسی به جبهه اصلاح‌طلبان ارائه کردیم البته سایر اعضا نیز نظراتی را در این زمینه داشتند که با توجه به جمع‌بندی‌های نهایی برای دیدار با شخصیت‌های مطرح سیاسی، جبهه برنامه‌ریزی‌های را انجام داده است”.

وی درباره کاندیداتوری کواکبیان در انتخاباتی آتی ریاست‌جمهوری هم گفته است: “درباره انتخابات آتی منتظر پاسخ خاتمی هستیم و در صورت عدم کاندیداتوری وی، مخالفتی با کاندیدا شدن کواکبیان نداریم”.

تلاش افرادی نظیر کواکبیان در حالی شدت یافته که طی روزهای گذشته رسانه های راستگرا حملات گسترده ای را به محمد خاتمی آغاز کرده اند.


علاوه بر این، صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در گزارشی که شامگاه دوشنبه پخش کرد، از زبان “مردم” اعلام کرد که خاتمی باید از “سران فتنه و فتنه عاشورای ۸۸ اعلام برائت کند”.


در اینباره خبرآنلاین نوشته است: “دوشنبه شب گزارشی با عنوان «زخم»، در بخش خبری ۲۱ پخش شد که درباره حوادث پس از انتخابات ۸۸ و عاشورای آن سال بود. گزارش مذکور با شعار «لبیک یا حسین» آغاز شد و از وفاداری ایرانیان به آرمان​های امام حسین سخن گفت. سپس با پخش تصاویری از تجمعات خیابانی و هتاکی​های عاشورای ۸۸، گفت​وگوهایی با مردم پخش شد که این اقدامات را محکوم کرده بود.در گزارش «زخم» تصاویری از اصلاح طلبان از جمله خاتمی و عبدالله نوری نیز پخش شد که اگرچه مشبک بود اما چندان غیرقابل تشخیص نبود. سئوالی که همزمان با پخش این تصاویر پرسیده می شد این بود: چرا این افراد مرز خود را با سران فتنه مشخص نکرده اند؟”.


گفتنی است هفته گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته بود که “کاندیدای اصلاح طلبان باید مرز خود را با فتنه روشن کند تا تایید صلاحیت شود”.


این فشارها موجب شده تا آنطور که مجید محتشمی، سخنگوی جبهه اصلاحات می گوید،”خاتمی معتقد شده که به هر قیمتی نباید به قدرت بازگشت”.


تلاش های برخی از افراد از جمله مصطفی کواکبیان، رسول منتجب نیا، محمدجواد حق شناس، علیرضا محجوب، قدرت الله علیخانی، داریوش قنبری و…برای حضور در انتخاباتی که هیچ تغییری در شرایط برگزاری آن صورت نگرفته و مدام هم شروط آن برای جریانی به غیر از جریان اصولگرا دشوار تر می شود، درحالیست که رهبران جنبش سبز همچنان در حصر خانگی به سر می برند، بسیاری از فعالان سیاسی در زندان هستند، بخش زیادی از روزنامه نگاران مجبور به ترک کشور شده اند و شهروندان نیز کماکان نسبت به نتیجه انتخابات سال ۸۸ اعتراض دارند.