سینمای ایران

نویسنده
مرضیه حسینی

گزارش اختصاصی روز از جشن سینمای ایران، انتقاد از سینمای یک سویه در مراسم بزرگداشت چهار سینماگر و دیگر از این دو نگاهی به فیلم معصومیت اثر پل کاکس در بخش سینمای جهان…

 

تقدیر محمود دولت آبادی از اصغر فرهادی

پانزدهمین جشن سینمای ایران 25شهریور ماه با حضور جمع کثیری از سینماگران و دیگر اهالی هنر  و تعدادی از جانبازان جنگ تحمیلی با همت کیومرث پوراحمد دبیر این جشن و مازیار میری دبیر اجرایی آن و حمایت محمد مهدی عسگر پور مدیرعامل خانه سینما با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» با کسب 4 تندیس از جشن سینما، یک جایزه کم تر از جشنواره فیلم فجر به دست آورد. فیلم «اینجا بدون من» نیز با کسب 5 تندیس رکورددار جوایز امسال شد.

این جشن در عمارت مسعودیه و با اجرای احسان کرمی گوینده رادیو برگزار گردید.ابتدای مراسم، با پخش کلیپی ناز سفرکردگان یک سال گذشته سینمای ایران پخش شد.

بعد از پخش این کلیپ کیومرث پوراحمد دبیر این دوره با شکلی عجیب و همراه با کیف روی صحنه آمد و رو به حضار روز ملی سینما را خوشامد گفت و از محمد مهدی عسگر پور به عنوان مدیر خانه سینما به خاطر پایمردی و پیگیری در انجام وظایف تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه پور احمد از مازیار میری کارگردان سینما تقدیر و تشکر کرد که دبیر اجرایی این جشن بود.

در بخش دیگری از این مراسم فرشته طائر پور نیز بعد از دریافت جایزه خود آن را به مازیار میری اهدا کرد و گفت :

«می خواهم امشب روی صحنه جایزه خود را به یک کارگردان خوب از سینمای ایران نه به خاطر اینکه فیلمی ساخته که درخشان است فقط به خاطر دل شکسته او که تمام توهین ها و اعتراض ها را شنید و به احترام جشن سینمای ایران سخن نگفت. این تندیس را به مازیار میری می دهم امیدوارم این را از من بپذیرد.»

مازیار میری نیز که در کنار مجری مراسم حضور داشت که معلوم نبود در کدام بخش این عمارت قرار داشتند از پشت میکروفن گفت خانم طائرپور از شما سپاسگزارم این جایزه شایسته ی شما برای سالهایی است که در این سینما زحمت کشیده اید.

در ادامه با حضور محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره نشان ویژه به جلال شمسیان مدیرعامل شرکت نوین عرفا حامی جشن اهدا شد.

عسگرپور در ادامه این مراسم به نمایندگی از جامع اصناف روز ملی سینما را تبریک گفت و از کیومرث پوراحمد و مازیار میری تقدیر و تشکر کرد.

عسگر پور گفت: ما در شرایطی هستیم که امکان بررسی شرایط محیط زندگی فراهم نیست. امکان تحلیل شرایط برای نهادهای دولتی وجود دارد اما ما به عنوان نهاد صنفی امکان تحلیل شرایط را نداریم. من از همه خانواده سینما کمک می خواهم تا امکان بررسی شرایط به وجود آید تا رفتارهای خوب و بد را تشخیص دهیم و جلوگیری کنیم از آن چه باعث ریزش ها شده است. به امید داشتن آینده ای بهتر قدر سینما را بدانیم.

 

آرزو برای سلامتی شاهوردی

در یکی دیگر از بخش های برنامه از اصغر شاهوردی که در یک سانحه دچار صدمه دیدگی است و از این حادثه رنج می برد یادی شد.احسان کرمی مجری مراسم پس از پخش نماهنگ شاهوردی گفت او امشب بین جمعیت است امشب تولد اصغر شاهوردی است به او تبریک می گوییم و زیر این آسمان بزرگ خدا، همه می خواهیم که او صحیح و سالم بتواند در آینده نزدیک به حرفه خود ادامه دهد.

 

جایزه ای برای شهاب و اهدای آن توسط شهاب

هنگامه قاضیانی و صابر ابر برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد روی صحنه حاضر شدند. ابر در جایگاه مجری به طور خیالی با وی دست داد و روبوسی کرد. هنگامه قاضیانی نیز عنوان کرد امشب می خواهم تندیسی را اهدا کنم از طرف خانه سینمایی که با غرور سر جای خود ایستاده است و ما به آن تکیه می کنیم. شهاب حسینی پس از دریافت جایزه گفت من تصور نمی کنم که این جایزه برای یک شخص یا برای شهاب حسینی باشد این تقدیر از یک روش کاری است که مبتنی بر اعتقاد و باور است. به اصغر فرهادی تبریک می گویم میل دارم امشب جایزه ام را به کمال تبریزی به پاس تمام خوبی هایش اهدا کنم.

 

تشویق ایستاده سیمین سینمای ایران

یکی دیگر از قسمت های جالب این مراسم اهدای جایزه بهترین بازیگر زن بود. فاطمعه معتمد آریا برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن لحظاتی توسط حاضران ایستاده مورد تشویق قرار گرفت. او در سخنان مفصل و شیوایی گفت: امشب باید در حضور آقای بهشتی اعلام کنم سینمای ایران مستقل شده است. آنچه در این جمع است در شان سینمای ایران است. در حال حاضر چیزی که ما از دست داده‌ایم ممنوعیت ابتذال است. ممنوعیت ابتذال، زشتی و… ممنوعیت‌های بدی نیستند، چون به جایشان مهر می‌آید که امشب همه ما را دربرگرفته است. این تندیس برای من تندیس مهر و آشتی است، چرا که می‌دانید من سال‌هاست با خانه سینما به خشم نگاه کردم نه دشمنی، اما در کارم و حرفه ام همیشه به شان خانه سینما فکر می کنم و این شان را حفظ می کنم.

رویا تیموریان که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن بر روی صحنه حاضر شده بود گفت به خانم معتمدآریا دو تبریک می گویم یکی به خاطر این جایزه امشب و دیگری به خاطر جایزه جهانی که دریافت کرده اند. اشاره تیموریان به جایزه اخیر معتمد آریا از جشنواره مونترال در کانادا به عنوان بهترین بازیگر برای فیلم “اینجا بدون من”بود.

در ادامه مراسم با حضور تیموریان، فرشته طائرپو جایزه جشنواره مونترال معتمد آریا را به وی اهدا شد. معتمدآریا بعد از گرفتن این جایزه گفت جا دارد از بهرام توکلی تشکر کنم با افتخار می گویم که تو یکی از استثناء های سینمای ایران هستی. عشق و شعوری که تو به سینما داری مثال زدنی نیست.

 

 

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد

مهران مدیری و مریلا زارعی برای جایزه بهترین نقش اول مرد بر روی صحنه رفتند. مدیری روی صحنه خطاب به حاضران گفت :

 خوشحالم در جشن خانه سینما حضور کوچکی دارم و خوشحالم از اینکه در میان افرادی چون محمود دولت آبادی، عبداله اسکندری، منوچهر اسماعیلی هستم و جای محمد رضا شجریان خالی است. البته همایون عزیزمان اینجاست.

در ادامه مریلا زارعی از مدیری پرسید آیا می تونی بازیگر برنده را حدس بزنی؟ و برای اینکه به مدیری کمک کند سعی کرد نشانه ها یی از او بدهد و گفت این بازیگر خیلی قد بلند است؛ مدیری  کمی فکر کرد وگفت: کیومرث پوراحمد!

زارعی دوباره نشانه های بیشتری داد و گفت موهای بلندی دارد. مدیری گفت: پوراحمد… مریلا زارعی حرف خود را پس گرفت و گفته خود را تصحیح کرد و گفت قدش کوتاه و موهایش ریخته و مدیری ادامه داد لابد کمی هم گیج است!

رضا عطاران بعد از گرفتن جایزه این بخش گفت من نیز خوشحالم جایزه را از مهران مدیری می گیرم زیرا ما همه مدیون او هستیم به خاطر برنامه ساعت خوش که با هم همکاری می کردیم.

 

دولت آبادی از فرهادی تقدیر کرد

فرهاد توحیدی و محمود دولت آبادی تندیس بهترین فیلمنامه اورژینال را اهدا کردند.

فرهادی بعد از دریافت تندیس گفت: من دیروز صبح فکر نمی کردم اینجا باشم، با کمک دوستان آمدم و بعد جشن هم می‌روم. با صحبت‌های آقای دولت آبادی هیچ خستگی در من نماند، خوشحالم تبرئه شدم توسط کسی که نظرش از نوجوانی برایم مهم بود.ازاینکه تبرئه شدم که خودم را بالاتر از جامعه و جدا از مرد می بینم. امیدوارم سالیان سال این جشن باشکوه تر برگزار شود و خوشحالم به من زنگ زدید تا بیایم.

 

اجرای مهران مدیری با همراهی شهرداد روحانی

در پایان مراسم مهران مدیری دوباره روی صحنه آمد و در کنار شهرداد روحانی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک،  قطعه “وطنم” را اجرا کرد. همچنین پس از آن نیز روحانی به همراه گروه ارکستر قطعه “کارمینا بورانا” را اجرا کرد. در انتهای مراسم قبل از آتش بازی با حضور کوروش تهامی و حسن پور شیرازی، هنگامه قاضیانی و مریلا زارعی در کنار صابر ابر و مسعود رایگان قطعه “‌ای ایران” اجرا شد.

 

لحظه های خاص جشن سینما

در این مراسم لحظاتی از جشن به 15 هنرمند تقدیم شد.

·         لحظه ابتدایی با نماهنگی به اصغر بیچاره اهدا شد.

·         لحظه دوم جشن به بهرام بیضایی تقدیم شد که با تشویق حاضرین همراه بود.

·         لحظه سوم جشن به مرحوم سیف اله داد تقدیم شد.

·         چهارمین لحظه جشن سینمای ایران به پرویز دوایی اهدا شد.

·         لحظه پنجم جشن سینما به اصغر شاهوردی صدا بردار آسیب دیده سینمای ایران اهدا شد.

·         ششمین لحظه جشن سینمای ایران به ملک جهان خزاعی اهدا شد.

·         لحظه هفتم جشن سینمای ایران به جلال الدین معیریان اهدا شد.

·         لحظه هشتم سینمای ایران به محمد رضا شجریان اهدا شد و حاضران در مراسم به احترام این استاد آواز لحظاتی ایستاده تشویق کردند.

·         لحظه نهم سینمای ایران به عباس گنجوی تقدیم شد.

·         لحظه دهم سینمای ایران به مازیار پرتو تقدیم شد و لحظه یازدهم به پرویز پرستویی.

·         لحظه دوازدهم سینمای ایران به هوشنگ مرادی کرمانی اهدا شد.

·         لحظه سیزدهم سینمای ایران به امیر نادری تقدیم شد.

·         چهاردهمین لحظه سینمای ایران به هارون یشایایی تقدیم شد.

 

نتایج کامل داوری جشن خانه سینما

 

بهترین فیلم

«جدایی نادر از سیمین» به تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی

بهترین کارگردانی

اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین»

بهترین فیلمنامه اورژینال

اصغر فرهادی، «جدایی نادر از سیمین»

بهترین فیلمنامه اقتباسی

بهرام توکلی، «اینجا بدون من»

بهترین بازیگر نقش اول مرد

رضا عطاران، «اسب حیوان نجیبی است» و «ورود آقایان ممنوع»

بهترین نقش اول زن

فاطمه معتمدآریا، «اینجا بدون من»

بهترین نقش مکمل مرد

شهاب حسینی، «جدایی نادر از سیمین»

بهترین نقش مکمل زن

نگار جواهریان، «اینجا بدون من»

بهترین فیلمبرداری

حمید خضوعی‌ابیانه، «اینجا بدون من»

بهترین تدوین

محمدرضا موئینی، «سعادت‌آباد»

بهترین موسیقی متن

کارن همایونفر، «جرم»

بهترین طراحی صحنه

آتوسا قلمفرسایی، «اینجا بدون من»

بهترین طراحی لباس

اصغرنژاد ایمانی، «مهتاب روی سکو»

بهترین صدابرداری

مهران ملکوتی، «خیابان‌های آرام»

بهترین صداگذاری

امیرحسین قاسمی، «اینجا بدون من»

بهترین چهره‌پردازی

عبداله اسکندری، «یه حبه قند»

بهترین جلوه های ویژه بصری

امیررضا معتمدی، «33 روز»

بهترین جلوه ویژه میدانی

نجف فتاحی، «راه آبی ابریشم»

کارگردانی فیلم اول

امیر ثقفی، «مرگ کسب و کار من است»

بهترین فیلم اول

فرشته طائرپور، «آینه‌های روبرو»

از نکات جالب این جشن عدم توجه به فیلم «یه حبه قند» در داوری نهایی جشن سینما بود. فیلمی که از دو سو وارد حاشیه شده بود؛ یک این که در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر بر سر بی‌توجهی به این فیلم حملات بسیاری به داوران جشنواره صورت گرفته بود و دو این که؛ برخی منتقدان جشن سینما معتقد بودند که فیلم «رضا میرکریمی» قرار است جوایز زیادی را از جشن سینما دریافت کند اما در کمال تعجب این اتفاق نیفتاد.

 

حاشیه های جالب توجه

·         مجری مراسم هر زمانی که هنرمندان مختلف برای دادن جوایز یا گرفتن آن به روی صحنه می آمدند تاکید می کرد که لطفاً از اون حرفها نزنید!

·         کمال تبریزی که برای اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی روی صحنه حاضر بود گفت دوستان بعدی که روی صحنه آمدند یک چسب بر روی دهن بزنند تا نتوانند حرفی را عنوان کنند. حسن پورشیرازی نیز در ادامه صحبت های وی، عنوان کرد ما هم حرف خودمان را یادمان رفت.

·         خمسه نیز در این بخش عنوان کرد سال گذشته دبیر جشن فرهاد توحیدی بود. آقای کوثری اشاره کردند که همه چیز جشن خوب است ولی دبیر آن کوتاه قد است. خواستم بگویم اما امسال کیومرث پور احمد را انتخاب کردیم که هم خوش قد و قامت و یکی از قدبلندترین هنرمندان به شمار می رود امیدوارم دیگر حرف و حدیثی نباشد.

·         نیکی کریمی که با روسری آبی برای اهدای جایزه بهترین صداگذاری بر روی صحنه حاضر شده بود عنوان کرد بعد از 20 سال این دومین بار است که در این جشن حضور دارم و مجری برنامه نیز به وی، گفت با این روسری امشب نشان دادید که استقلالی هستید و وی نیز تایید کرد و برد استقلال را تبریک گفت.

·         مهناز افشار با لباس قرمز همراه واروژ کریم مسیحی برای اهدای جایزه بهترین تدوین بر روی صحنه حاضر شد اما عنوان کرد اهل فوتبال نیستم و امشب اتفاقی قرمز پوشیده ام.

·         حضور ویشکا آسایش و رامبد جوان برای اهدای بهترین طراحی لباس با تشویق حاضرین همراه بود. رامبد جوان گفت این انتخاب ما فوق العاده است. خانم آسایش استاد تپق است و زبان فارسی، زبان بیست و ششم وی است. همه شما انرژی بفرستید تا بتواند برگزیده این بخش را اعلام کند.

·         حامد بهداد که همراه باران کوثری برای اهدای تندیس جایزه بهترین مکمل زن بر روی صحنه حاضر شدند گفت: این برنامه من را یاد “بفرمایید شام” انداخت.

·         نگار جواهریان پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر گفت :از صبح فکر می کردم که اگر جایزه بگیرم چه چیزی عنوان کنم. به نامزدهای دیگر تبریک بگویم، ادای احترام کنم و یا خیلی چیزهای دیگر. من این تندیس را دوست دارم و می خواهم دیالوگم از فیلم “اینجا بدون من” را عنوان کنم: “الان خوب می شم، من عادت ندارم توی جمع باشم”.