کاوه شکنجه می شود تا اعتراف کند جاسوس است

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» یکی از نزدیکان کاوه کرمانشاهی در مصاحبه با روز

کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر زندانی که بیش از 67 روز است در سلول انفرادی اداره اطلاعات بسر می برد، در ملاقات با خانواده اش اعلام کرده تحت شدیدترین فشار هاست تا به جرم “جاسوسی” اعتراف بکند. در خصوص آخرین وضعیت کاوه کرمانشاهی با  یکی از نزدیکان این فعال حقوق بشر گفتگو کرده ایم. او که به دلیل مسائل امنیتی از ذکر نامش خودداری کرد، در مصاحبه با روز گفت: “کاوه تحت شکنجه است تا اعتراف کند جاسوس است و همزمان خانواده این فعال حقوق بشر مرتبا تهدید می شوند که نباید با رسانه ها مصاحبه کنند.”

 این گفتگو را در ادامه می خوانید.

 

از آخرین وضعیت کاوه کرمانشاهی بگویید. گفته می شود این فعال حقوق بشر تحت فشاراست تا به جرم “جاسوسی” اعتراف کند. این موضوع به چه شکلی بوده؟

روز پنج شنبه 19  فروردین ماه، فرنگیس داوودی مادر کاوه بعد از پیگیری های فراوان موفق به ملاقات کوتاهی با کاوه شد. در این ملاقات کاوه از وضعیت جسمی و روحی خوبی برخوردار نبوده است؛ از نظر جسمی ضعیف شده و به شدت مضطرب بوده و گفته برای اعتراف به جاسوسی تحت فشار است. کاوه این اتهام را رد کرده و فعالیت های خودش را مدنی و مسالمت آمیز عنوان کرده است. با اینحال همچنان در انفرادی به سر می برد.

 

فکر می کنید نیروهای امنیتی بر چه مبنایی کاوه کرمانشاهی را به جاسوسی متهم کرده اند؟

در واقع این یک اتهام بی مبنا و اساس است. جاسوس کسی است که اطلاعات محرمانه ای در دست دارد و به صورت مخفی برای ارگان یا سازمانی کار می کند. در حالیکه کاوه شخصیت شناخته شده ای در حوزه ی حقوق بشر است که همیشه به صورت کاملا علنی به انتشار اخبار عمومی این حوزه می پرداخت.  البته قاضی پرونده، قبلا اتهام کاوه را  تبلیغ علیه نظام عنوان کرده بود ولی جاسوسی اتهامی است که خود کاوه گفته به خاطرش تحت فشار شدید قرار گرفته است.

 

آیا کاوه اشاره ای به این مساله کرده که به چه شکلی تحت فشار است؟ آیا این فشارها جنبه روحی دارند یا اینکه فیزیکی هستند؟

چیزی که کاوه صراحتا اعلام کرده “شکنجه ی روحی” بوده. اما با توجه به وضعیت خیلی بد جسمی و ظاهری کاوه، مادرش احتمال برخورد فیزیکی را هم داده است.  البته این ملاقات در حضور بازجوی اطلاعات بوده و نه کاوه و نه مادرش نمی توانستند به راحتی صحبت کنند.همچنین کاوه همینطور اشاره کرده که دندان هایش شرایط مناسبی ندارد و اجازه ی ملاقات پزشک به او داده نمی شود. کاوه قبلا چندین بار از ناحیه ی دهان و لثه تحت جراحی قرار گرفته و تحت نظر مداوم دندان پزشک بود.

 

‫گفته می شود خانواده این فعال حقوق بشر تحت فشارند تا با رسانه ها مصاحبه نکنند؛ این فشارها چگونه اعمال شده؟

به شیوه ی تهدید و منع ملاقات با کاوه. در شرایطی که دو نامه ی قاضی مبنی بر اجازه ی ملاقات با کاوه، قبل از تعطیلات نوروزی به اطلاعات داده شده بود، اما این اجازه داده نشد و در مقابل، آنها گفتند به دلیل رسانه ای کردن ماجراست. البته این درحالی است که خانواده ی کاوه در آن تاریخ هیچ مصاحبه ای نکرده بودند.

 

‫ وکلای کاوه تا کنون چه اقداماتی انجام داده اند؟

 از وکلای ایشان، آقای احمدیان که در کرمانشاه حضور دارند، نه تا به حال با کاوه ملاقات کرده اند و نه حتی اجازه ی مطالعه ی پرونده را پیدا کرده اند.  البته پرونده ی کاوه بعد از دوماه بازداشت در اطلاعات و همزمان با تمدید سومین قرار بازداشت موقت، به دادگاه ارسال شد و تا آن زمان کاوه دو ماه را بدون رسیدن پرونده اش به دادگاه در بازداشتگاه به سر برد.

 

‫فکر می کنید چرا چنین برخوردهایی با یک فعال سرشناس حقوق بشر صورت می گیرد؟ این فشارها در چه راستایی است؟

در راستای هرچه بیشتر محدود کردن فعالیت های مدنی فعالان حقوق بشر و احتمالا برای ایجاد جو ترس و ارعاب عمومی در جامعه.

بعد از انتشار این خبر که کاوه برای اعتراف به جاسوسی تحت فشار است، شماری از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در شبکه های اجتماعی به این اتهام زنی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند؛ واکنش خانواده کاوه چه بوده؟ وضعیت آنان چطور است؟

در همان ابتدای دستگیری، مادر ایشان هم چندین مصاحبه با رسانه های مختلف انجام دادند و این دستگیری را محکوم کردند، چرا که کاوه تنها یک فعال حقوق بشر است. ولی خب با گذشت این زمان، البته که هنوز خانواده پشتیبان فعالیت های کاوه هستند. اما به هرحال این مدت دوری از فرزندشان و وضعیت نامناسب کاوه و تشدید فشارها روی خودشان باعث شده از نظر روحی آن ها هم آسیب ببینند.