ناگفته های جبرئیل در لبخند مریم

نویسنده
بهاره خسروی

» ئی- بوک / تازه های کتاب های الکترونیک

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ئی بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

 

ناگفته‌های جبرئیل؛ به دنیال زبان لال

نویسنده: احمد بیرانوند

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: 2013

112 صفحه

قیمت: 5,99€

با خوانش متون ادیان مختلف، درمی‌یابید که متنی که با شما سخن می‌گوید از همه چیز آگاه است و می‌خواهد با هر جمله و بندش شما را هدایت کند؛ چرا که بر این باور است که تمام کلماتش حکمت و مقصودی دارند. راوی در متون ادیان و مذاهب یک دانای کل بزرگ است. زبان این متون، در بستر یک مفهوم ماورایی و زیستنی ایده‌آل پرورش یافته است.

اما برعکس، زبان عارفان و صوفیان زبان دیگری است. زبانی پر از رمز و راز که همیشه به جای توضیح و آشکار ساختن، اشیاء و مقصود را پنهان می‌کند؛ زبانی که همیشه ابراز می‌کند که می‌بیند اما نمی‌تواند بگوید و از گفتن مشاهده‌اش عاجز است. واژگان این زبان ماحصل وجد و تجربه‌ی درونی یک انسان است. انسانی که در درونش جز خودش چیزی نمی‌یابد و حتا حرف‌هایش برای خودش هم گنگ است….

عارفان هر وقت می‌خواهند دلیل و بهانه‌ای برای حیرت و ابهام در زبانشان بیابند، خودشان را به زبان دانای کل ادیان وصل می‌کنند و در گنگی مطلق جملاتشان، دانای مطلق ادیان را می‌جویند. بر این باورم که در تاریخ کلمات، می‌توان خلأ یک زبان گمشده را دریافت. زبانی که نه زبان دانای کل و حقیقت مطلق باشد نه ماحصل مونولوگ شخصی یک عارف. این زبان می‌تواند زبان حد وسط یا زبان یک پیام‌رسان باشد. زبانی که می‌توان آن را “زبان جبرئیل” نامید.

در این تمثیل، با اتکاء به فرهنگ غنی و عجیب انسان و عرفان، به دنبال زبان جبرئیل‌ام. چرا که جبرئیل تا کنون فقط واسطه‌ی انسان و خدا بوده است و سخنی از خود نگفته است. زبان جبرئیل ترکیب زبان دانایی و نادانی است. از این رو دست به خلق زبانی زده‌ام که در ذهن خود به مرورِ بعضی مفاهیم تاریخ مذاهب و عرفان‌های جهان می‌پردازد و این بار روایت نه از زبان عارفان، بلکه از زبان جبرئیل است. این زبان، روایت راوی‌ای است که هم می‌داند و هم نمی‌داند. زبانی که دیگر زبان نیست….

گرچه در نهایت، میل و لذت مرا در گرایش به فرهنگ و عرفان ایران زمین در ایجاد این زبان نمی‌توان نادیده گرفت.

لینک خرید

 

عاشقی در خیال؛ عشق و سیاست

نویسنده: حسن اصغری

ناشر: انتشارات نگاه - نشر ناکجا

تاریخ انتشار: ۱۳۸۸

۲۷۲ صفحه

قیمت: 6,99€

“بنفشه بر سقف تیره‌ی اتاق چشم دوخت. نقش نگاه در سقف می‌چرخید. نگاه، ناگهان از سقف کنده شد و افتاد روی او. از بستر جهید. احساس کرد، چشم‌ها روی پوست تنش راه می‌رود. چشم‌ها روی سینه‌اش نشست و خزید زیر چانه. فکر کرد بلند شود، جعبه را باز کند و ببیند زیر ساعت گلبرگ محبوبه هست یا نه؟ زیرلب گفت: اصلاً بود و نبود گلبرگ مهم نیست. مهم همین عطره که از جعبه می‌یاد بیرون…”

رمانی “چند موضوعی” است و از چهار اپیزود تشکیل شده. مسائل و روابط عاشقانه محور اصلی شکل‌گیری داستان است که در کنار آن به مسائل سیاسی سال‌های قبل از انقلاب و آدم‌هایی که در آن دوران درگیر مسائل سیاسی بودند و نیز موضوعات خانوادگی، پرداخته است.

لینک خرید

 

ملودی‌های سرگردان؛ قصه ساز قدیمی

نویسنده: کامران اصغری

ناشر: انتشارات نگاه

تاریخ انتشار: 1388

80 صفحه

قیمت: 2,99€

در “ملودی‌های سرگردان” مردی با نواختن ساز قدیمی‌اش به امرار معاش می‌پردازد. یک روز مردی با نام “کریس” با شنیدن صدای ساز، نزد او رفته و می‌گوید که می تواند زندگی مرد را متحول کند. به همین دلیل کارت ویزیت خود را به او می‌دهد و می‌رود. پس از چند روز مرد با کریس تماس می‌گیرد و طبق گفتة کریس شرایط زندگی او تغییر می‌کند و بسیار ثروتمند می‌شود؛ اما این شرایط با روحیة مرد سازگار نیست. به همین دلیل یک روز بدون آن که کریس را مطلع سازد او را ترک می‌کند. کریس مدت‌ها به دنبال او می‌گردد، اما او را نمی‌یابد تا این که یک روز صدای آشنای یک ساز قدیمی او را متوجة مردی می‌کند که همان گمشدة اوست. این مجموعه شامل 19 داستان کوتاه تحت برخی از این عناوین است: رویای یک نویسنده؛ همسفرم شاهین؛ مرگ در قلة عشق؛ درختان رقصنده؛ سنگی مثل قلب؛ سرمای علاءالدین؛ فریدون آهنگران؛ و ملودی‌های سرگردان.

لینک خرید

 

همسر اول؛ غارت شده

نویسنده: فرانسوا شاندرناگور

مترجم: اصغر نوری

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: 1389

312 صفحه

قیمت: 6,99€

من لخت هستم، پوست‌کنده مثل درختی در زمستان.

لخت مثل دستی که بی‌انگشتر است…

غارت‌شده، به یغما رفته. همه چیزم را از من دزدیده‌اند، شوهرم، اسمم. گذشته‌ام، دوستانم، بچه‌هام. رمانم.

لینک خرید

 

خاطرات سری آدرین مول؛ روشنفکر ناشناخته

نویسنده: سو تاونسند

مترجم: محمدجواد فیروزی

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: ۱۳۸۸

۲۸۴ صفحه

قیمت: 6,99€

بسیاری بر این عقیده‏اند که کتاب خاطرات سری آدریــــن مول ــ پرفروش‏ترین کتاب سال 1982 ــ توانسته است در میان ادبیات کلاسیک جهان برای خود جایگاه مناسبی بازکند. کسانی که از سر تفنن این کتاب را خواندند از شیرینی آن خندیدند و آنهایی که واقع بین‏تر بودند گریستند. این کتاب باورها و دیدگاه‏های نوجوانی را به تصویر می‏کشد که به گمان خود یک روشنفکر ناشناخته است و کسی او را درک نمی‌کند.

لینک خرید

 

نظم نوین روحانیت در ایران ؛ پژوهش درباره روحانیت

نویسنده: مهدی خلجی

ناشر: مردمک

تاریخ انتشار: 2011

190 صفحه

قیمت: $11.00

پیش‌ گفتار بلند کتاب به دشواری‌های پژوهش درباره‌ی روحانیت می‌پردازد. عنوان چهار مقاله‌ی کتاب از این قرار است: نظم نوین روحانیت - اتوبیوگرافی و حوزه‌های علمیه، نقد درونی روحانیت - رساله‌ای در سکولاریسم - آخر زمان چونان گفتاری سیاسی و این چهار مقاله، پیشتر، طی چند سال اخیر در فصل‌نامه‌ی ایران‌نامه نشر یافته‌اند.

لینک خرید

 

لبخند مریم؛ به سوی خیانت

 نویسنده: قاضی ربیحاوی

ناشر: مردمک

تاریخ انتشار: 2011

150 صفحه

قیمت: $6.00

‎رمان لبخند مریم درباره مردم جنگزده جنوبی ست که در اقامتگاه ‎ موسوم به دهکده المپیک در تهران زندگی می کنند. زمان داستان 1367 است. ‎اشخاص اصلی یک زن و شوهر جوان هستند که یک دختر نه ساله فلج هم دارند. ‎رمان یک شبانه روز از زندگی این خانواده را شرح می دهد. ‎زن و مرد عاشق یکدیگر هستند اما شرایط سخت زندگی همواره مانع از لذت بردن آنان از زندگی ست. ‎در این میان زندگی افراد دیگر ساکن خوابگاه هم شرح داده می شود. ‎خط اصلی داستان داستان دراین باره ست که مرد و زن جوان می خواهند به یکدیگر وفادار باشند و با هم به رختخواب بروند اما شرایط اتفاقیه آنروز هردوی آنها را بسوی خیانت سوق می دهد.

لینک خرید