نوروز باغچه‌بان به روایت علی عظیمی و گلنار

ابراهیم مهتری
ابراهیم مهتری

» گفت و گو

علی عظیمی درآستانه نوروز، یکی از قطعات آلبوم “رنگین‌کمان” اثر ماندگار ثمین باغچه‌بان را که با صدای رویایی الوین باغچه‌بان (همسر ثمین) اجرا شده بود، باز خوانی و منتشر کرده است. این قطعه، روایتی نو از نوروز غچه‌بان است که با صدای گلنار شهباز زاده همراهی می شود.

به یاد و خاطره ثمین و الوین و گلنار که دیگر هیچکدام آمدن نوروز دیگری را نمی بینند، با علی عظیمی در باره این اجرا گفت و گوکرده ایم.

 

برایمان از تاریخچه، دلایل و چگونگی تمایل برای اجرای قطعه نوروز بگویید؟

آهنگ نوروز تو راهه، همونطور که می دانید یکی از قطعات آلبوم “رنگین‌کمان” زنده‌یاد ” ثمین باغچه‌بان” بود که با صدای رویایی زنده‌یاد “اولین باغچه‌بان” (همسر ثمین) اجرا شده بود.

این آلبوم در کودکی تأثیر زیادی روی من داشت و از شنیدنش ترکیبی از احساسات و عواطف مختلف به سراغم می آمد چون زیبا بود و پر از داستانهایی که هم کودکانه بود و هم انگار پیامی بسیار عمیقتر در خودش نهفته داشت.

باید بگویم که کلام و اشعار ساده ثمین در عین سادگی بیان زیبایی دارند و جادویی خاص و همین خاصیت حس عجیب و دوست داشتنی به این آلبوم می داد و صد البته آهنگسازی و موسیقی آن اثر تا امروز هم یک کار کلاسیک و فوق العاده به جای گذاشته است. یک کار ماندگار از یک استاد درجه یک. من بدون اینکه ثمین و اولین را از نزدیک بشناسم گاهی ثمین را در میهمانی خانوادگی دیده بودم) و علاقه و احترام خاصی به این خانواده داشتم. وقتی خبر فوت اولین را شنیدم انگار ناگهان تمام خاطرات کودکی من برمی گشت و

 

 

 سراسیمه می خواستم کاری انجام بدهم به نشانه ارادتی خاص. 
بلافاصله، همان شب با یکی از دوستانم، “ پدرام افشین” که هم گروهی من در گروه رادیو تهران بود اجرای اکوستیکی از آهنگ نوروز تو راهه آماده و تقدیم کردیم به خانواده باغچه بان و این شد که فکر ضبط یک اجرای جدی از این آهنگ در سر من افتاد. رویایی که سالیان بعد بالاخره به نتیجه رسید.

 

 نگاه شما و جنس موسیقیِ تان چه اثری بر این قطعه گذاشت؟

البته همانطور که می دانید، باز تولید شاهکارهای اینچنینی، کار بسیار خطیری است. چرا که اگر خوب از آب در نیایید به نوعی به نام هنرمند لطمه خواهد زد برای همین ما تمام تلاشمان را کردیم که هم کاری متفاوت باشد و هم خلاق.

از کسانیکه تاثیر بسزایی در باز تولید این آهنگ داشتند باید از دوست و همکارم “مهرداد فرید” (رهبر ارکستر) یاد کنم که زحمت تنظیم برای ارکستر را به عهده داشت و البته “علی فراهانی” دوست خوبم که ویدیوی این کار را کارگردانی و تدوین کرد و دوست و هم گروهی من “ تام سالیوان” که پروداکشن سوپروایزر اینکار بود.

 

 از نظر خودتان چه دلایل و عواملی باعث فراگیر شدن “نوروز” شد؟

 

 دلیلتان را برای بازسازی مجدد و قرار دادن صدای یک خواننده دیگر را در اثر بگویید؟

گلنار به استودیویی در تهران رفت روزی که به خاطر زخمها و دردهایش آسان نبود ولی تا جایی که توانست برای من ضبط کرد.

اما متاسفانه چرخ روزگار به نوعی چرخید که حال گلنار رو به افول رفت و چند هفته بعد از بین ما رفت.

 

خوانندگان رابیشتر با گلنار آشنا کنید.

آدم جالبی بود، خوش فکر و مثبت و البته نوع دوست. بیشتر با کودکان کار موسیقی می کرد و آموزگاری بود که بعد از رفتنش دوستدارانش صف کشیدند در خانه ا شان و در مراسم بزرگداشتش به جای عزا موسیقی خواندند و زندند واشک و…

در ضمن گلنار بدنش را نگذاشت به خاک بسپارند، بلکه وصیت کرد برای پیشبرد علم پزشکی بدنش به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران تقدیم شود. چنین آدمی بزرگی بود. جایش همیشه خالی خواهد بود.

به هر حال من بعد از چند ماه با کلنجار زیاد با خود و دانستن اینکه کار با صدا و تصویر او چقدر دشوار خواهد بود، مصمم شدم به خاطر قولی که به او داده بودم این اثر را به ثمر برسانم و نتیجه آن شد که دیدید و شنیدید. خوب یا بد کوتاهی ها اگر باشد از آن من است.

 

البوم جدید کی راهی بازار خواهد شد