خاک برداری و پاکسازی سایت پرچین

نویسنده

» نگاه دی ولت به پرونده ایران در آژانس

به گزارش آژانس اتمی، تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که جمهوری اسلامی درحال ازبین بردن اثرات آزمایش های نظامی در یکی از مراکز خود به نام پرچین است. درهمین راستا، احتمالاً یک ساختمان کامل از میان برداشته شده.

به گفته هرمان ناکرتس، از بازرسان ارشد آژانس، تصاویر ماهواره ای که بین تاریخ ۵ تا ۲۵ مه گرفته شده، همچنین بولدوزرهایی را نشان می دهند که درحال خاک برداری اند. یکی از دیپلمات ها می گوید با توجه به این تصاویر، به نظر می رسد که حکومت تهران یک ساختمان کامل را ازمیان برداشته است.

دستگاه های اطلاعاتی غربی به این مظنون اند که تحقیقاتی در سایت پرچین در چارچوب یک برنامه تسلیحات اتمی مخفی به انجام رسیده است. سران حکومت تهران این موضوع را تکذیب کرده اند. 

 

تهدید علیه اسراییل

به گفته ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، یک بمب اتمی ایرانی تهدیدی واقعی و غیرقابل چشم پوشی علیه کشور اوست. باراک در جریان یک کنفرانس امنیتی در تل آویو اظهار داشت که اسراییل نمی تواند روی این موضوع که جامعه بین المللی تهران را از ساخت بمب اتمی بازمی دارد حساب باز کند. او گفت: “ما نمی توانیم آرام بنشینیم.”

باراک نسبت به “لحظه ای که دیگر هیچ کاری از دست اسراییل ساخته نباشد” هشدار داد. او گفت: “زمان مناسب درواقع آخرین لحظه ای است که می توان کاری انجام داد. ما باید این لحظه را مشخص کنیم.” اسراییل نباید چشمان خود را ببندد. او افزود: “دولت اسراییل مسؤول تصمیم گیری در مورد مسایل امنیتی برای آینده اسراییل و مردم یهود است که در این سرزمین کوچک گردهم آمده اند.”

علی اکبر ولایتی، یکی از مسؤولان عالی رتبه ایرانی و از مشاوران رهبر انقلاب درخصوص تهدید اسراییل برای حمله به تأسیسات اتمی ایران گفت که “اسرائیل نه توان انجام این کار و نه شجاعت لازم برای آن را دارد”. او گفت: “اگر اسراییل چنین کاری کند، موجودیت اش ازمیان خواهد رفت.”

 

توقف غنی سازی اورانیوم

در کشمکش های هسته ای با ایران، جامعه بین المللی و آژانس اتمی خواستار آن شده اند که فعالیت های غنی سازی تا میزان ۲۰ درصد متوقف شوند. غنی سازی تا مرز ۲۰ درصد درواقع گام مهمی به سوی غنی سازی بیشتر است که می تواند برای بمب اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

این درحالی است که سران جمهوری اسلامی طی یک مدت طولانی از دسترسی بازرسان آژانس اتمی به سایت پرچین جلوگیری بعمل آورده اند.

علیرضا شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: “ما اکنون دیگر به غنی سازی ۲۰ درصدی نیاز نداریم.” برای رآکتورهای اتمی ایران غنی سازی تا میزان ۵ درصد  کفایت می کند.

منبع: دی ولت، ۱۰ ژوئن