آغاز دستگیری اعضای ستادهای انتخاباتی

نویسنده
حسین محمدی

» روزهای بد برای حامیان دولت

هفته‌های منتهی به بررسی صلاحیت‌ها برای حامیان محمود احمدی‌نژاد، خوب پیش نرفت با اتفاقاتی مانند فیلتر شدن پنج وب‌سایت، انتشار اخباری پیرامون بازداشت برخی از فعالان انتخاباتی و در نهایت ردصلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات. در همین حال شب گذشته برخی فعالین ستادهای انتخاباتی هاشمی رفسنجانی، از جمله محمد محسنی، محمد کبیری و اعضای کمیته دانشجویی ستاد او دستگیر شدند.

 

دستگیری دولتی ها

شبکه ایران، وب‌سایت وابسته به موسسه دولتی ایران، نوشت که در روزهای گذشته “موجی از دستگیری های بدون توجیه و غیرمنطقی” حامیان “دولت عدالت محور دکتر احمدی نژاد” در برخی “استان های کشور” به وجود آمده است. بازداشت‌هایی که مصادف شده است با احضار بهمن شریف زاده، سخنگوی ستاد حامیان مشایی، به دادسرای ویژه روحانیت و فیلترینگ پنج وب‌‎سایت مشایی.

شبکه ایران با “سناریو” خواندن این موضوع نوشت: “برخی نیروهای به ظاهر امنیتی که هویتشان به روشنی معلوم نیست با ریختن در منازل برخی چهره های موجه روحانی و غیرروحانی حامی دولت با ایجاد رعب و وحشت برای خانواده های مظلوم این شخصیت ها اقدام به دستگیری آنها نموده اند”.

این وب‌سایت البته اشاره‌ای به نام و یا تعداد احتمالی بازداشت‌شدگان و نهاد بازداشت کننده نکرده و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده است که “در تماس هایی که با مسئولین مربوطه در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گرفته شده، همگی اظهار می کنند این رفتارهای خارج از ضابطه کار نیروهای زیرمجموعه ما نبوده؛ سؤال اینجاست که کدام مقام یا نهاد، مسئول برخوردهای غیرقانونی با این افراد است؟! گفتنی است پیگیری جدی این اقدامات بی ضابطه همچنان در دستور کار مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی نظام قرار داشته و امید می رود به زودی نتیجه بررسی ها به اطلاع افکار عمومی برسد”.

این اتفاق هم‌زمان شده است با فیلترینگ پنج وب‌سایت حامی مشایی در انتخابات. این سایت‌ها بدون هیچ‌گونه توضیحی فیلتر و از دسترس خارج شده‌اند. اتفاقی که پیش از این نیز برای برخی از سایت‌های هاشمی مشایی و احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته رخ داده بود.

برخی از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در مجلس اما به این مساله اعتراض کرده و این کار را در آستانه انتخابات “بدسلیقگی” توصیف کرده بودند.

پیش از این برخوردهای قوه‌قضاییه با برخی وبلاگ‌نویسان حامی احمدی‌نژاد، با اعتراض آن‌ها روبه‌رو شده بود. آخرین مورد از این دست، اجرای حکم شش ماه حبس مجتبی دانش طلب،از فعالان حزب اللهی در فضای مجازی بود که به اتهام “تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به شش ماه حبس و ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده و به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

دانش‌طلب چندمین وبلاگ‌نویس حامی دولت است که در سال‌های اخیر بازداشت می‌شود. پیش از این تعدادی از وبلاگ‌نویسان حامی دولت به دلیل مطالبی که در وبلاگ‌های خود یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند، بازداشت و محاکمه شدند. بسیاری از آن‌ها صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه را متهم به برخورد جناحی کرده بودند. آن‌ها معتقدند که برادران لاریجانی ظرفیت شنیدن انتقاد را ندارند.

امیرحسین ثابتی٬ یکی از فعالان بسیج دانشجویی هم که هم‌زمان با درگیری‌ها پیرامون بحث دانشگاه آزاد در محافل سیاسی٬‌ در یادداشتی علی لاریجانی را “جاسبی‌گرا” نامیده بود، به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد. برخی از سایت‌های اصول‌گرا - هم‌چون تریبون مستضعفین٬ صراط‌ نیوز٬ عماریون و ۵۹۸ - به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه علی و صادق لاریجانی٬ از دسترس خارج شده بودند. برخی از این سایت‌ها با سپردن تعهدی مبنی بر اینکه علیه “برخی از سران قوا مطلبی منتشر نکنند”٬ رفع فیلتر شدند.

همان زمان محمدصالح مفتاح٬ مدیر سایت تریبون مستضعفین٬ نوشت که نوشتن مطلب انتقادی در مورد برادران لاریجانی که در راس قوه های قضائیه و مقننه حضور دارند، ممنوع شده است و سایت هایی که اقدام به درج چنین مطالبی می کنند، فیلتر می شوند. وی اضافه کرده بود: “به همه سایت‌ها تذکر داده شده است اگر این مسیر را دنبال کنند فیلتر می‌شوند”.

محمدحسن روزی‌طلب - که از وی به عنوان یکی از “افسران جنگ نرم” نام برده می‌شود – نیزاز جمله افرادی بود که به همین دلیل درانتظار محاکمه بود: “بنده بدون اینکه از آقایان لاریجانی اسم ببرم از روند برخورد با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلام همچنین فیلترینگ سایت‌های ۵۹۸ و بی‌باک انتقاد کرده بودم”.

از دیگر افرادی که به دلیل انتقاد از علی لاریجانی بازداشت شدند محمد سعید ذاکری٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه‌ی ۹ دی - متعلق به حمید رسایی٬ از حامیان محمود احمدی‌نژاد -است. وی پس از انتشار یادداشتی در این هفته‌نامه در انتقاد از علی لاریجانی٬ بازداشت شد و مدتی را در سلول انفرادی به سر برد.

در زمان انتخابات مجلس نیز ۴ عضو بسیج دانشجویی به دلیل آنچه که “اخلال و اغتشاش‌گری در مراسم سخنرانی لاریجانی” نامیده شده بود٬ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بسیاری از این افراد خود را عضو مجموعه “افسران جنگ نرم” می‌دانند؛ اصطلاحی که نخستین بار توسط رهبر جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.

افسران جنگ نرم، گروهی از نیروهای نزدیک به حاکمیت هستند که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد ۸۸ در دفاع از جمهوری اسلامی وارد فضای مجازی شده اند. فعالیت‌های این افراد، که از آن‌ها با عنوان زیرمجموعه ارتش سایبری سپاه پاسداران نیز یاد می شود، شامل کامنت‌گذاری، حضور در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی وبه اصطلاح “تولید محتوا” برای دفاع از جمهوری اسلامی است.