آمریکا کنترل جهان را از دست می دهد

نویسنده

» نوام چامسکی در مصاحبه با تله سور:

نوام چامسکی، فیلسوف و نویسنده امریکایی، معتقد است که آمریکای لاتین برای اولین بار در تاریخ خود به استقلال نزدیک می شود. وی خاطرنشان می سازد که ایالات متحده درحال از دست دادن کنترل خود بر نواحی مختلف جهان است که در این میان ازنظر او، خاورمیانه منطقه بسیار مهم و حساسی است.

همان طور که می دانید ایالات متحده درحال اعمال فشار است تا شورای امنیت سازمان ملل تحریم های خود را علیه ایران تشدید کند. به نظر شما ایالات متحده و اسراییل تا کجا پیش خواهند رفت؟ آیا می توانند به ایران حمله کنند؟

اسراییل قابل پیش بینی نیست، به ویژه طی دو سال اخیر اقداماتی بسیار غیرمنطقی انجام داده است. و با توجه به پارانویایی که نزد سران این کشور وجود دارد، معلوم نیست چه کار خواهند کرد. من فکر می کنم که آنها خودشان هم نمی دانند چه کار می خواهند بکنند. اسراییل دارد به نقطه ای می رسد که خروج از آن تنها با بمباران کردن ایران امکان پذیر خواهد بود. ولی این کار بدون حمایت ایالات متحده عملی نیست. پس مسأله در این است که آیا ایالات متحده اجازه چنین کاری را صادر خواهد کرد یا خیر.

ازنظر فنی، اسراییل می تواند به ایران حمله کند. آنها زیردریایی هایی از آلمان خریده اند که قابلیت حمل موشک های هسته ای را دارد و می تواند تا اعماق خلیج فارس فرو رود.  

آنها ازنظر تئوری می توانند بدون استفاده از فضای هوایی به ایران حمله کنند. ولی تقریباً هر حمله ای که در این مورد طراحی می شود، الزاماً از فضای هوایی یکی از کشورهای خاورمیانه خواهد گذشت، پس امکان اینکه بتوانند این حمله را بدون اجازه از کشوری انجام دهند بسیار ضعیف است. بی شک ترکیه این اجازه را صادر نخواهد کرد. مسأله این است که آیا ایالات متحده اجازه گذر از عراق را صادر خواهد کرد یا خیر. و کشور بعدی عربستان سعودی است. و قابل تصور است که درحال تلاش برای کسب اجازه از این کشور است. ولی من فکر می کنم که این دیوانگی است.

و اما در مورد ایالات متحده. باراک اوباما که به همراه مشاورانش برنامه های جرج بوش را تغییر داد نیز در شرایطی قرار گرفته که گزینه دیگری نخواهد داشت. زیرا آنان ایده تهدید از سوی ایران را به وجود آورده اند. مهم ترین نقطه برای این کار جزیره دیه گو گارسیاست؛ جزیره ای که بریتانیا تمامی سکنه اش را خارج کرده تا ایالات متحده بتواند یک پایگاه بزرگ نظامی در آنجا تأسیس کند. اوباما حتی صدها جنگ افزار با قدرت نفوذی بالا به این جزیره گسیل داشته و آنها را به سوی ایران نشانه رفته. او تأسیسات و تجهیزاتی فرستاده که با موشک های تامهوک زیردریایی ها را پشتیبانی می کنند. اینها همه نشان از تهدید مستقیم به سوی ایران دارد. تحریم های ایالات متحده نیز بسیار شدت یافته. ولی جالب است که غیر از اروپا و ژاپن، هیچ کس توجه چندانی به آنها نمی کند.

کشورهای غیرمتعهد که اکثر کشورهای جهان را تشکیل می دهند به شدت از حق ایران دایر بر غنی سازی اورانیوم دفاع کرده اند. به عنوان مثال ترکیه که مهم ترین قدرت منطقه محسوب می شود، به کمک ایران اقدام به ساخت خط لوله گاز می کند و فعالیت های بازرگانی خود را با این کشور گسترش می دهد. سران این کشور با تحریم علیه ایران مخالفت کردند. پاکستان نیز در زمینه خط لوله با ایران همکاری دارد، ولی نگرانی آمریکا بیشتر در مورد چین است. چین به هیچ وجه از دستورات ایالات متحده اطاعت نمی کند. به همین دلیل، دولت اوباما از سوی چین نا امید شده؛ تا جایی که وزارت خارجه امریکا به این کشور هشدار داده که اگر می خواهد در جهان متمدن پذیرفته شود، باید به مسؤولیت های بین المللی خود توجه داشته باشد. مسؤولیت و تعهدات بین المللی چیست؟ اطاعت از دستورات ایالات متحده و فرمانبرداری از واشنگتن در مورد اعمال تحریم های جدید.

البته ممکن است که چین با تحریم های ایالات متحده موافق باشد، زیرا فرصت های جدید اقتصادی را برای این کشور به وجود می آورد. آنها در این صورت دیگر با شرکت های آمریکایی و اروپایی رقابتی نخواهند داشت. بی شک شرکت های امریکایی و اروپایی از این مسأله خشمگین اند.

روز دوشنبه وال استریت ژورنال اعلام کرد که ایالات متحده درحال سرعت بخشیدن به برنامه های خود مبنی بر ارسال تسلیحات و جنگ افزار به عربستان سعودی است: هلی کوپتر، اف ۱۵ و غیره. احتمالاً این مهم ترین فروش تسلیحاتی در طول تاریخ است. به فرض اینکه این تسلیحات برای دفاع علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد، پس تهدید ایران دقیقاً چیست؟

ایران عملاً هیچ گونه توانی برای حمله به خارج از مرزهای خود ندارد. دکترین نظامی این کشور به طور محض تدافعی است و تنها می تواند در برابر حملات به دفاع بپردازد.

منبع: تله سور، ۱۸ سپتامبر