جیره کتک و آب سرد برای روزنامه نگاران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده های زندانیان در گفتگو با روز خبر دادند

دور جدیدی از فشارها و بازجویی های طاقت فرسای روزنامه نگاران زندانی آغاز شده و آنان برای اعتراف به آنچه که مد نظر بازجویان است تحت فشار روحی و جسمی قرار گرفته اند. بر اساس گزارش های رسیده به روز، احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، بهمن احمدی امویی و مسعود باستانی از سوی بازجویان  مورد ضرب شتم قرار گرفته اند و هنگامه شهیدی و فریبا پژوه تحت فشار هستند تا به اعترافاتی مورد نظر بازجویان تن دهند. دور جدید فشارها در حالی آغاز شده که بازجویی این  روزنامه نگاران زندانی به پایان رسیده، ولی هنوز مشخص نیست تیم بازجویی و دستگاه امنیتی و قضایی برای عملی کردن چه برنامه ای بازجویی ها را از سر گرفته اند.

در همین ارتباط گزارش هاحاکی از آن است که به یکباره 4 نفره به سلول این زندانیان می ریزند و آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرارمی دهند؛ یا این روزنامه نگاران را مجبور به استحمام با آب سرد می کنند.  در گفتگو با خانواده های این روزنامه نگاران دربند، آخرین وضعیت آنها را جویا شده ایم.

سعید لیلاز در ایزوله و بایکوت کامل
خانواده سعید لیلاز، تحلیل گر اقتصادی و روزنامه نگار سرشناس ایرانی روز گذشته موفق به ملاقات با او نشدند. سپهرناز پناهی، همسر سعید لیلاز در این زمینه به “روز” گفت: دو هفته است که نه ملاقات می دهند و نه اجازه تماس تلفنی به آقای لیلاز داده اند و با توجه به نوع برخورد ها من احساس کردم موج جدیدی از فشار شروع شده و اکنون متوجه شده ام احساسم کاملا درست بوده است.

وی با بیان اینکه “با این موج جدید فشارها گویا باید منتظر دادگاه ششم باشیم” افزود: آقای لیلاز را آخرین بار در دادگاه دیدم. ایشان به تمدید قرار بازداشت خود که از سوی قاضی مرتضوی انجام شده بود اعتراض کرده بودند و برای همین  ایشان را به دادگاه آورده بودند اما متاسفانه هم دادگاه حل اختلاف و هم شعبه 28 دادگاه انقلاب،  قرار بازداشت آقای لیلاز را که قبل از رفتن قاضی مرتضوی از دادستانی تهران صورت گرفته بود، تمدید کردند.

به گفته خانم پناهی، همسرش همچنان در سلول انفرادی است؛ آن هم در حالیکه در آخرین ملاقات با خانواده از اتمام بازجویی ها خبر داده بود.
همسر آقای لیلاز در این مورد می گوید: با وجود اینکه همسرم می گفت بازجویی هایش تمام شده اما همچنان در انفرادی به سر می برد و در حالت ایزوله و بایکوت کامل است. به گفته خودش نه صدایی می شنود و نه کسی را می بیند و  ایشان از این موضوع به شدت رنج می برند.

وی با اشاره به اینکه آقای لیلاز از دو هفته پیش ملاقات و تماس تلفنی نداشته است تصریح کرد: وقتی شرایط به این شکل در می آید مشخص است که اتفاقاتی در شرف وقوع است و ما به شدت نگران این موضوع هستیم.
به گفته وی، تاکنون 5 بار بازجوهای سعید لیلاز عوض شده اند.
همسر این روزنامه نگار “اقدام علیه امنیت ملی” و “شرکت در اغتشاشات و تحریک مردم برای اغتشاش” را از جمله اتهامات همسرش برشمرد و گفت: اتهامات بسیاری را همچون سایر بازداشت شدگان به آقای لیلاز نسبت داده اند اما خود ایشان در آخرین ملاقات گفتند که هیچ چیزی علیه او ندارند. آقای لیلاز نه پرونده مالی داشته و نه از نظر اخلاقی چیزی توانسته اند به او نسبت بدهند؛ از نظر سیاسی هم که ایشان یک نظریه پرداز هستند و خیلی شفاف و علنی نظرات خود را اعلام کرده اند و هیچ چیزی برای مخفی کردن ندارند.
خانم پناهی گفت: به آقای لیلاز شدیدا فشار آورده اند که چرا در فلان تظاهرات و راهپیمایی حضور داشتی. ایشان هم پاسخ داده اند که به همان دلیل که در راهپیمایی های 30 سال پیش حضور داشتم. همچنین به آقای لیلاز گفته اند که تو “چرا و چگونه زبان خارجی میدونی!” واقعا ما از شنیدن این قضایا شگفت زده می شویم.یک آدمی استعداد داشته زبان خارجی یاد گرفته آیا این جرم است که به خاطر آن تحت بازجویی قرار گیرد؟
خانم پناهی که دیروز به زندان اوین مراجعه کرده بود، افزود: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود من اعلام خواهم کرد تا همگان بدانند چه بر سر عزیزان ما آورده اند و چه چیزهایی از آنها خواسته اند.

هنگامه شهیدی تحت فشار است
روز گذشته خانواده هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و مشاور امور زنان مهدی کروبی موفق شدند با او در زندان اوین ملاقات کنند. به گفته مادر این روزنامه نگار “قرار بود ملاقات به صورت حضوری باشد اما یکی از زنان زندانبان مانع شده و گفته است که باید ملاقات کابینی صورت بگیرد.”
مادر هنگامه شهیدی به “روز” گفت: وقتی به هنگامه گفتند که ملاقات کابینی است از نظر روحی به شدت به هم ریخت و خودش را مثل یک پرنده به  قفس میزد و به در و دیوار و شیشه های کابین می کوبید و فریاد میزد که امروز تولد دخترم است و من به جای دخترم میخواهم مادرم را در آغوش بگیرم.
خانم شهیدی افزود: هنگامه فقط فریاد می کشید و می گفت که به همه بگویید مرا به شدت تحت فشار گذاشته اند و حتی اجازه دستشویی رفتن هم نمی دهند.
مادر این روزنامه نگار که به شدت منقلب بود افزود: هنگامه در زندان دچار مشکل کلیه شده اما فقط 4 بار در 24 ساعت اجازه دستشویی رفتن می دهند.
به گفته او، یکی از زندانبانان زن به شدت با این روزنامه نگار لج کرده و او را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.
مادر هنگامه شهیدی بعد از خروج از زندان اوین به دفتر دادستانی تلفن کرده و گفته است : من خواهر دو شهید هستم و یک معلم بازنشسته. دختر من بچه همین انقلاب است کار به کجا کشیده که یک زندانی حتی حق دستشویی رفتن هم ندارد؟
او گفت: بعد از ظهر بازجوی هنگامه زنگ زد و گفت که صبح در زندان حضور نداشته و ملاقات باید به صورت حضوری انجام می شد و از ما خواست دوباره به زندان اوین برویم و ما هم رفتیم و با هنگامه به صورت حضوری ملاقات کردیم.
مادر این روزنامه نگار در عین حال وضع جسمی و روحی دخترش را بهتر از ملاقات های قبلی توصیف کرد و افزود: ما نگران ناراحتی قلبی و افت فشار هنگامه هستیم و الان هم که مشکل کلیه پیدا کرده به شدت نگران هستیم؛ اما در کل  وضع جسمی هنگامه خیلی بهتر از دفعات پیش بود و ملاقات حضوری خیلی در روحیه اش تاثیر گذاشت.
خانم شهیدی افزود: 90 روز است که زندگی من یا پشت دیوار های اوین می گذرد و یا در راهروهای دادگاه انقلاب و دادستانی  و هنوز هم مشخص نیست هنگامه را کی آزاد خواهند کرد و بلاتکلیف هستیم.

بهمن خود را برای زندان طولانی آماده کرده است
یکصد روزاز بازداشت بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی می گذرد، اما تاکنون برای او پرونده قضائی در هیچ یک از شعبه های دادگاه انقلاب تشکیل نشده است. این روزنامه نگار پس از به پایان رسیدن بازجوئی هم مدتها در سلول انفرادی نگه داشته شد و اکنون نیز بدون اینکه سراغی از او گرفته شود در یکی از سلولهای چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.
ژیلا بنی یعقوب، همسر بهمن احمدی امویی که خود نیز به تازگی از بند 209 زندان اوین آزاد شده است در گفتگو با “روز” از ملاقات روز گذشته با همسرش خبر داد و گفت:همچون  ملاقات های قبلی به صورت کابینی با بهمن ملاقات کردم و نه حضوری. متاسفانه تاکنون بازجوی بهمن اجازه ملاقات حضوری به ما نداده است.
او روحیه همسرش رو خوب توصیف کرد و گفت: به نظرم بهمن،  خودش را برای تحمل مدت طولانی تر زندان آماده کرده است، چون  اصلا در باره  احتمال آزادی اش حرفی نزد و گفت زندان  با وجود همه تلخی و سختی هایش، تجربه های خوب و مفیدی هم برایش داشته و مطمئن است که بعد از این هم خواهد داشت.
به گفته خانم بنی یعقوب، “مهم ترین ناراحتی بهمن وضعیت نامشخص و بلاتکلیف” او در زندان بود.به گفته خودش تاکنون به در خواست وکیلش و برای روشن شدن وضعیتش نامه های زیادی خطاب به بازجو و همینطور رییس بازداشتگاه 209 نوشته و از آنها خواسته به این سوال پاسخ بدهند که چرا با وجود اینکه بیش از یکماه از آخرین بازجویی اش می گذرد.، هنوز پرونده اش برای طی مراحل قضایی به دادگاه ارسال نشده است؟ اما متاسفانه هیچ پاسخی از آنها در یافت نکرده است.

سردرگمی خانواده فریبا پژوه
خانواده فریبا پژوه نیز روز گذشته موفق شدند با این روزنامه نگار در زندان  اوین به صورت حضوری ملاقات کنند. مادر این روزنامه نگار به “روز” گفت که این ملاقات در حضور بازجوی فریبا انجام شده است.
این دومین ملاقات خانواده پژوه با او است؛ هفته گذشته نیز همسر، مادر و پدر فریبا با او ملاقات کرده بودند.
خانم فریده پژوه، مادر فریبا پژوه وضع جسمی دخترش را خوب توصیف کرد و گفت: فریبا در زندان قرص های آرام بخش مصرف می کند و لاغر شده و رنگ پریده بود اما در کل حال عمومی اش خوب بود.
فریبا پژوه به خانواده اش گفته است در سلول جدید به اتفاق هنگامه شهیدی، یخچال و تلویزیون در اختیار دارند و سلول جدید به مراتب بهتر از سلول قبلی اوست که انفرادی بود.
خانم پژوه گفت: فریبا در حضور بازجو نتوانست از اتهامات و بازجویی هایش حرفی بزند اما در تماس تلفنی که قبلا گرفته بود از او پرسیدم که آیا ارتباط با بیگانگان و شرکت در اغتشاشات جزو موارد اتهامی او است که این موضوع را تایید کرد. ضمن اینکه همچون سایر بازداشت شدگان برای اعتراف دروغ به مسائل اخلاقی هم به شدت تحت فشار است.
او از زمان آزادی دخترش ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: خود فریبا می گفت که کارها روی غلطک افتاده اما از زمان آزادی اش اطلاعی نداشت و می گفت که مشخص نیست تا کی باید در زندان بماند.
مادر فریبا پژوه تاکید کرد : ما را در یک نوع سردرگمی مطلق قرار داده اند. دادستانی و بازپرس هیچ جوابی نمی دهند. ابتدا به ما گفته بودند که قرار بازداشت 20 روزه است اما اکنون نزدیک 40 روز است که فریبا در بازداشت به سر می برد و دقیقا یک ماه کامل یعنی از اول ماه رمضان تا عید فطر را در سلول انفرادی بوده است.

مسعود باستانی در انتظار صدور حکم
مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی روز گذشته به صورت کابینی یا این روزنامه نگار ملاقات کرد. مادر مسعود باستانی در گفتگو با “روز” گفت:  مسعود را وقتی پشت کابین آوردند به شدت به هم ریخته بوده. مهسا از او پرسیده که چه اتفاقی افتاده و مسعود پاسخ داده که داشتم می اومدم گوشم رو پیچوندن!
به گفته مادر این روزنامه نگار، هر چه مهسا امرآبادی از مسعود پرسیده که منظورت از پیچوندن گوش چیه، آیاکتکت زده اند، مسعود پاسخی نداده است.
به گفته او چند روزیست که فشارها بر مسعود باستانی و سایر روزنامه نگاران زندانی شدت یافته و این روزنامه نگاران مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
مادر مسعود باستانی با بیان اینکه این روزنامه نگار منتظر صدور حکم است گفت: تا کنون اجازه نداده اند دکتر شریف، وکیل مسعود وکالتنامه اش را روی پرونده مسعود بگذارد و قاضی صلواتی به دکتر شریف گفته است که حکم را به مسعود ابلاغ کرده ایم و نیازی به وکالت نامه نیست و در مرحله تجدید نظر، وکالت نامه بیاورید.
وی در عین حال گفت که پسرش ابلاغ حکم را تکذیب کرده و گفته تاکنون هیچ حکمی به او ابلاغ نشده است.
خانم باستانی افزود: هرچقدر که مهسا و ما و وکیل مسعود به دادستانی و دادگاه انقلاب مراجعه می کنیم جوابی نمی دهند و می گویند مسعود به وکیل نیازی ندارد و درباره حکم که می پرسیم می گویند شما چه کاره هستید؟ نه وکیل را قبول دارند و نه ما.
به گفته او، مسعود باستانی حاضر به قبول وکیل تسخیری نشده است.
مادر این روزنامه نگار با بیان اینکه وضع روحی مسعود در ملاقات دیروز به شدت به هم ریخته بوده، گفت: مسعود نگران حکم است و می گوید که به احتمال زیاد حکم سنگینی برای او خواهند برید و بازجوی مسعود نیز گفته است که قاضی، نظر مساعدی نسبت به مسعود ندارد.
به گفته خانم باستانی، فرزندش اکنون با عبدالله مومنی، شهاب الدین طباطبایی، هدایت الله آقایی و رضا نوربخش در یک سلول نگهداری می شود.
از سوی دیگر گزارش های روز حاکی از آن است که علیرغم دستور قاضی، روز گذشته از ملاقات خانواده احمد زیدآبادی با  او ممانعت به عمل آمد، اما خانواده عیسی سحرخیز موفق شدند به صورت کابینی و به مدت 20 دقیقه با این روزنامه نگار ملاقات کنند.