باران تویی لیلی جان

ابراهیم مهتری
ابراهیم مهتری

» موسیقی ۲۰۰۰/ ۱۲ آهنگ متفاوت سال ۹۱

دوازده آهنگ برگزیده سال 1391 زمینه ها، سبک ها ومضامین مختلف دارند. شرح کوتاهی همراه با لینک صوتی این آهنگ ها، در زیر آمده است.

 

فروردین

خط بکش- محسن نامجو

خط بکش دور ایران و تو خط بکش، بابا خط بکش، خط بکش تف و لعنت به این سرنوشت، سرنوشت، خط بک…خواننده در این اثر تمام سعی‌اش بر آن است که غم‌ها دوری‌ها و نوستالژی‌های دست نیافتنی خود را با مخاطب در میان بگذارد. تقریباً تمامی مراحل تولید آن به عهده خود هنرمند بوده است. نامجو معتقد است این اثرصرفا روایتی است شخصی از حال لحظه ای هنرمند.

 

اردیبهشت

پریود-شاهین نجفی و محسن نامجو

آهنگساز و ترانه سرای این موزیک شاهین نجفی و تنظیم، میکس و مسترینگ، گیتار، باس، درامز پروگرامینگ آن با مجید کاظمی است. “پریود” که از “ناکامی” سخن می‌گوید و سرشار است از نشانه‌های جنسیاست بحث زیادی را برانگیخت.

 

خرداد

نقی- شاهین نجفی

یکی از بحث انگیزترین ترانه های سال 91 با صدای شاهین نجفی و تنظیم مجید کاظمی.

 

تیر

نرو بمان- پالت

این اثر گروه پالت برای نمایش «روایت ناتمام یک فصل» به کارگردانی هومن سیدی اجرا شده و در اواسط نمایش پخش می شود.

 

مرداد

 باران تویی-چارتار

چارتار برای روایت خودش می‌گوید: پرسه‌ی آوایی است به امید هیچ، سرگذشتِ لحظه‌هایی شبیه به هم. از ترس گرفته تا امید. از شک گرفته تا باور. (باوری که کم سراغی از ما گرفت) طنینی و آوازی… شعری و شعوری… رقصی و عبوری. اول هر ترانه زاده می‌شویم و آخرش زاینده. چند وقتی هست این شده رسم ما… “پیدا شدن”

 

شهریور

رقی-عبدی بهروان فر

این آهنگ توسط علی مرویان (5 ساله) - سعید توانایی- عبدی بهروانفر-احمد اخوان نوشته و اجرا شده است.

 

مهر

روزهای خوب کودکی-بمرانی

روزهای خوب کودکی یکی از ترانه های آلبوم دوم گروه «بـُـمرانی» به نامِ «جوراب‌های لُخت» که در آمریکا منتشر شد.

موسیقی بُــمرانیمی کوشد سبک‌های بلوز و کـانتری بتواند را با کلام فارســی سازگار کند.

 

آبان

وردار ببر-کیوسک

آرش سبحانی درباره کارش می‌گوید : رابطه های انسانی پر از اشتباه های دو طرفه هست. من مخالف این قضیه هستم که کسی فقط سخنگوی خودش باشد و علت همه مشکلات و طرف مقابلش ببیند. تو این آهنگ‌ها می‌خواستم بگویم که در روابط انسانی دو طرف دخیلند و هر دو اشتباه می‌کنند. در“وردار ببر” کمی خشم هست.

 

آذر

برو وسط- ایندو

گروه “ایندو” از گروه های جدید موزیک جاز و بلوزمتشکل از ایرانی تبارهای ساکن آمریکاست. ایندو در سال ۲۰۰۸ تشکیل شد. اولین آلبوم این گروه برد و باخت در سال ۲۰۱۱ روانهٔ بازار شد. دو عضو اصلی گروه ایندو، اردلان پایوار و شادی یوسفیان هستند.

 

دی

مستان عشق- رعنا فرحان

رَعنا فَرحان، خواننده ایرانی در سبک موسیقی جاز و بلوز می خواند و مقیم نیویورک است.او با استفاده از اشعار کلاسیک ایران و موسیقی جاز و بلوز امریکا توانسته سبک جدیدی را در موسیقی ایرانی به وجود بیاورد و توجه خیلی‌ها را به خود جلب کند. ترانه “مست عشق” در فیلم “کسی از گربه های ایران خبر ندارد” اجرا شد.

 

بهمن

لیلی جان-امید نعمتی

آهنگساز لیلی جان صادق تسبیحی و خواننده اش امید نعمتی است. د راین اثرفولکلور اجرای مدرن ترومپت را حسام‌الدین محمدیان پور بر عهده دارد. گیتار و گیتار باس را سروش عدلا اجرا کرده است. بک وکالاس این ترانه نیز با روجا شعبانی است.

 

اسفند

سرنای نوروزی- رستاک

“سرنای نوروز” در آستانه نوروز منتشر شد. در آلبوم “سرنای نوروز” شش قطعه دارد که مربوط می‌شود به منطقه بوشهر، استان فارس، موسیقی مازندران، موسیقی کرمانجی (شمال خراسان) و موسیقی قشقایی و قطعه آخر که تشکیل شده از شش ملودی مختلف از شش منطقه ایران با مضمون بهار و نوروز خوانی.