روز خارج از ایران نیست

نعمت احمدی
نعمت احمدی

“روز ” درغربت درمی آید، اما با آن احساس غریبی نمی کنیم.

بسیاری از روزنامه ها پس از انتشار درمدت کوتاهی دیگر روی صفحه روزنامه فروشی ها نمی آیند. روزآنلاین هم درایران فیلتر شده؛ ولی امروزه همه فیلتر شکن های قوی دارند، ازفیلترها می گذرد ومشخص است که این عمر دراز را با سختی طی کرده وبه اینجا رسیده است.

مهمتر اینکه ما آن را سایتی خارج از ایران نمی بینیم. با اینکه مقامات دولتی یا قضایی ممکن است نظرات دیگری نسبت به آن داشته باشند، اما کسانی  آنجا مطلب می نویسند که ما در ده سال گذشته با مطالباشان آشنا بودیم ومطالبشان را می خواندیدم. این از محاسن روز است و پنجره ای بود به این روز ها. بنابراین سدی که وجود داشت برای دیدن کاریکاتورهای نیک آهنگ کوثر ویا نوشته های نبوی با روزآنلاین از بین می رود.

از این نظر یک احساس قرابت و نزدیکی ودوستی با آن داریم. یک حس نوستالژیکی که خواندن این سایت به آدم می دهد ناشی از این است که با اینکه در غربت نوشته می شود اما احساس غریبی با آن نمی کنیم.  بچه هایش خوشبختانه یک پنجره ای به ایران دارند و خیلی هایشان هم بچه های ایران هستند که به خودسانسوری گرفتار آمده اند.

الان ما سه نوع سانسور داریم. یک نوع سانسور دولتی است که گاهی به روزنامه ها کشیده می شود که مثلا به روزنامه ها اعلام می شود که فلان تیتر را نزنید. یا فلان مطلب را چاپ نکنید. روزنامه اعتماد ملی یک شماره درنیامد به خاطر چاپ مطلبی از آقای موسوی و کروبی وبیانیه سازمان مجاهدین. حال اینکه ما این موضوعات را در همه سایت ها خواندیم. سانسور دوم خودسانسوری است. سوم سانسور مدیرمسوول است که وقتی مطلبی را می فرستی برای صفحات مختلف این سانسور ها را اعمال می کند. این سانسورها را روزآنلاین ندارد به همین جهت احساس می کنیم چکیده روزنامه هایی است که در ایران دیگر چاپ نمی شوند وبه نتیجه نرسیده اند اما عصاره آنها دربیرون می اید هم نویسندگانش را می شناسیم وهم مطالبش را این سایت یا بهتر بگویم یک روزنامه ای که نمی توانیم روی کاغذ بخوانیم آن را وهمه افرادی که روزنامه خوان هستند وبا اینترنت سرو کار دارند با هروضعی که شده یک ورودی می زنند وامکان ندارد که چند صفحه آن را نخوانند.  تصویرو صفحه بندی اش  دقیقات شکل روزنامه داخلی است. یک کلکسیونی است که از روزنامه های جامعه تا اعتماد ملی را طی کرده است. چینش مطالب و عکس هایی که دارد همه و همه مصادیقی است که تا به حال توانسته خودش را حفظ کند.

من آرزو می کنم که زیرتیغ سانسور ندارد.