نظامیان بورکینافاسو رئیس جمهوری و نخست وزیر دولت انتقالی را ربودند

نویسنده

نفرات ارتش بورکینا فاسو رئیس جمهوری و نخست وزیر دولت انتقالی را ربوده و بازداشت کرده‌اند.

روز پنجشنبه، ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) رئیس پارلمان کشور آفریقایی بورکینافاسو تایید کردکه روز گذشته، نفرات تیپ حفاظت ریاست جمهوری وارد جلسه هیات دولت شدند و میشل کافاندو، رئیس جمهوری، ایزاک زیدا، نخست وزیر دولت انتقالی و دو تن از وزیران کابینه را ربودند و با خود بردند.

ساعاتی بعد، نیروهای تیپ حفاظت ریاست جمهوری وارد ایستگاه رادیو بین‌المللی فرانسه و ایستگاه رادیو خصوصی امگا شدند و به کارکنان آنها دستور دادند تا پخش برنامه‌های خود را متوقف کنند. رئیس رادیو امگا گفته است که نظامیان تهدید کردند که در صورت ادامه برنامه، کارکنان رادیو را خواهند کشت.

با انتشار خبر ربوده شدن رئیس جمهوری و نخست وزیر، چند صد تظاهرکننده در برابر کاخ ریاست جمهوری در اواگادونو، پایتخت،تجمع کردند و علیه اقدام نظامیان شعار دادند. گفته می‌شود ربوده شدگان در این محل در بازداشت نظامیان هستند.

خبرنگاران گفته‌اند که از محل تظاهرات صدای شلیک گلوله به گوش رسیده اما مشخص نیست که آیا نظامیان به شلیک تیر هشدار اکتفا کرده‌اند یا کسانی در این محل زخمی شده‌اند.

شورای امنیت سازمان مل با صدور بیانیه‌ای بازداشت رئیس جمهوری و نخست وزیر دولت انتقالی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی فوری آنان شده است. دبیرکل سازمان ملل نیز اقدام نظامیان بورکینافاسو را “نقض فاحش قانون اساسی و بیانیه برقراری شرایط انتقالی” توصیف کرده است. اتحادیه آفریقا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در بیانیه مشترکی این اقدام را به شدت محکوم کرده و در مورد هرگونه آسیبی به بازداشت شدگان هشدار داده‌اند.

بی بی سی