اشتباه یک ایرانی که گران تمام شد

نویسنده

» گزارش گاردین درباره مردی که خود را عراقی معرفی کرد تا پناهندگی بگیرد

اون بوکات

الن سلیمی می گوید وی و چند کرد دیگر هنگام ورود از فرودگاه بحرین در فرودگاه بغداد توسط پلیس فرودگاه ضرب و شتم شده اند.

شکایت الن سلیمی، 21 ساله، به دادگاه حقوق بشر در اروپا ارجاع شده است تا مشخص شود آیا استرداد پناهندگانی که پناهندگی شان رد شده است به عراق، امن است یا نه.

استرداد پناهجویان از مرز های انگلستان که تا 24 نوامبر متوقف شده بود ، به دلیل بالا رفتن میزان حملات وحشیانه به کلیسا های انگلستان، از سر گرفته شد.

دفتر کمیساریای عالی پناهندگان در انگلستان از شرایط پناهجویانی که درخواستشان رد شده  نگرانی می کنند زیرا آنها باید بزور به خاورمیانه استرداد شوند.

سلیمی، که یک کرد ایرانی است و در سال 2007 به انگلستان آمد،  داستان وی نشان دهنده مشکلاتی است که مهاجران با آن روبرو هستند. مرکز استرداد پناه جویان می گوید سلیمی  در همه فرم های درخواست  پناهندگی خود را کرد عراق معرفی کرده  تا شانس قبول شدنش را بیشتر کند. ولی زمانی که درخواست پناهندگی او  رد شد و اقدامات برای استرداد او به بغداد آغاز گشت  او شروع به اعتراض کرد و گفت که ایرانی است.

سلیمی نامه ای به دامین گرین وزیر مهاجرت نوشته شد که در آن ملیت واقعی او گفته شده بود اما این نکته که او توسط ماموران عراقی در انگلستان مصاحبه شده بود و آنها پذیرفته بودند که او عراقی است، سرنوشتش را تغییر داد. بریتانیا روز 6 سپتامبر او و شصت  پناهجوی دیگر را سوار هواپیما کرد و به کشورشان پس فرستاد.

سلیمی به گاردین گفت: “وقتی به فرودگاه بغداد رسیدیم، کردها نخواستند که از هواپیما خارج شوند. پلیس عراق وارد هواپیما شد و فریاد زد. آنها ما را با باطوم کتک زدند. من به آنها گفتم که ایرانی هستم. آنها به حرف من گوش ندادند. پلیس عراقی من را به با ماشین به زندان برد و در آنجا دوباره من را کتک زدند”.
.سلیمی در ادامه گفت: “آنها به من غذا ندادند و پول هایم را برداشتند. من به مدت 24 ساعت بدون آب و غذا ماندم. آنها گفتند که کرد ها مشکل ساز هستتند و به همین دلیل من را به ایران می فرستند تا احمدی نژاد من را بکشد. آنها می خندیدند. آنها به من فحش می دادند و فریاد می زدند و می گفتند که به دارم می زنند. آنها افسران شیعه بودند درحالی که من مسلمان سنی هستم.”

سارا چانگکی، وکیل سلیمی در کاردیف جزئیات بیشتری از طریق مترجم بدست آورد: “الن می گوید که ماموران مهاجرت عراق به داخل هواپیما آمدند او خودش را زیر صندلی هواپیما پنهان کرد. اما آنها او را با باطوم های بزرگ چوبی کتک زدند تا جایی که بیهوش شد. او را به زندان بردند و هر روز کتک زدند. او از آب و غذا محروم بود. از یک زمان سفارت انگلستان در بغداد وارد ماجرا شد. بعد از آن سلیمی به انگلستان بازگردانده شد.”

دشتی جمال، از فدراسیون بین المللی پناهندگان عراقی می گوید که این مورد نشان می دهد که بازگرداندن پناهجویان به عراق امنیت ندارد. او می گوید: “دولت های اروپایی می خواهند مردم را به منطقه جنگی باز گردانند.”

سفارت عراق در لندن به سووالات در این مورد پاسخ نداد. وزارت  خارجه، که سلیمی را به انگلستان باز گرداند در نامه ای به دادگاه اروپا نوشت که او وضعیت خود را در عراق وضعیت تحت شکنجه توصیف کرده است. مرد دیگری که او هم روز 6 سپتامبر به اشتباه به عراق دیپورت شده بود و مثل سلیمی به انگلستان بازگردانده شد، باید به فلسطین مسترد می شد.

ماتیو کاست، رئیس اداره استرداد پناهجویان در مورد اینکه چرا سلیمی را که یک ایرانی است به عراق فرستاده اند گفت: ما هیچ مدرکی در ادارات خود نداریم که نشان دهد  او ایرانی است و کارت هویت عراقی او با ادعای اولیه اش مطابقت داشت.

او در ادامه گفت: “تنها زمانی که در انگلستان برای استرداد او به بغداد اقداماتی را آغاز کردیم، سلیمی گفت که ملیت اش ایرانی است. او از اولین قدم ها برای پناهندگی در انگلستان ادعا کرده بود که کرد عراق و از دوکان سلیمانیه است.  او در تمام مراحل و حتی در آخرین دادگاهش در دادگاه مهاجرت که امسال برگزار شد، ین ادعا را حفظ کرد اما در دادگاه برنده نشد.”

آقای کاست، رئیس اداره استرداد پناهجویان در مورد اعمال خشونت در داخل هواپیما گفت:  “این اداره شکایت را دنبال می کنند. اما مقامات این اداره و ماموران پرواز و کسانی که پناهجویان را به مقامات عراقی مسترد کرده بودند، شاهد خشونت نبودند. ما هر نوع شکایتی را مبنی بر بدرفتاری با این افراد توسط کارمندان اداره مان، نمایندگان آنها با کسانی که آنان را تحویل می گیرند بطور جدی دنبال می کنیم و آنها باید به دقت مورد بازجویی قرار بگیرند.”

گاردین، 21 نوامبر