آمریکا مانع مین گذاری تنگه هرمز می شود

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از اظهارات فرمانده آمریکایی

تونی کاپاچیو

فرمانده نیروهای آمریکا مستقر در خلیج فارس گفت نیروی دریایی آمریکا هر گونه اقدام برای مین گذاری در تنگه هرمز را به عنوان اقدامی “جنگ طلبانه” علیه جامعه بین المللی تلقی کرده و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا گفت هزاران مین ایران “که بدون هدف پراکنده شده است، مشکل دریایی بزرگی” را فراهم کرده است و قابل مقایسه با بمب های کنار جاده ای است که در عراق و افغانستان برای کشتن سربازان آمریکایی بکار می رود.

محمد رضا رحیمی، معاون رئیس جمهور ایران روز 27 دسامبر گذشته گفت که ایران در صورت تشدید تحریم های اقتصادی علیه این کشور، تنگه هرمز را مسدود می کند؛ آبراهه ای که یک پنجم نفت مصرفی دنیا روزانه از آن عبور میکند. مقامات آمریکایی، ازجمله مقامات پنتاگون، گفته اند که تا کنون حرکتی را از سوی ایران مبنی بر تمایل به مسدود کردن تنگه هرمز مشاهده نکرده اند.

دریادار فاکس، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس امروز گفت: “مین گذاری در آب های بین المللی نوعی اعلام جنگ است. ما از چنین اقدامی جلوگیری خواهیم کرد. ماهمواره نسبت به حق دفاع از خود متعهد هستیم و این کار دفاع از خود محسوب می شود.”

فاکس گفت: “اگر اقدامی نکنیم و اجازه دهیم که مین ها در آب رها شود، دچار روند دشوار پاکسازی آن ها خواهیم شد.”

در حالیکه ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود، آمریکا و متحدان آن معتقد هستند ایران در مسیر تولید سلاح هسته ای حرکت می کند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به خبرنگاران در تهران گفت که ایران تسلیم فشار بین المللی نمی شود. در همین حال محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفت “به زودی دستاورد های هسته ای مهمی” را اعلام خواهد کرد.

فاکس گفت: “ایرانی ها کاملا حق دارند در آبهای بین المللی تردد کنند، درست مانند ما. تمام تلاش ما این است که وضعیت را پر تنش نکنیم.”

وی گفت: “سپاه پاسداران ایران قادر است ضربه بزند؛ من این را انکار نمی کنم. من فرمانی که به افسران خود دادم این است که آنها موظف به دفاع از خود هستند و حق دفاع از خود را نیز دارند.”

وی اشاره کرد که “نفت در هر حال از این تنگه جریان داشته است؛ حتی در دوران جنگ تانکر ها در دهه 1980 که طی آن به کشتی ها حمله شد وبرخی از آنها آسیب دیدند.”

نیروی دریایی آمریکا چهار کشتی مین جمع کن در منطقه دارد. نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا هم چهار کشتی برای این منظور در خلیج فارس دارد.

وجود مین در تنگه هرمز باعث می شود شرکت های بیمه حق بیمه را افزایش بدهند که به نوبه خود باعث بالا رفتن موقتی قیمت نفت می شود.

مقاماتی که تحولات ایران را دنبال می کنند در سال 2008 تخمین زدند که ایران 5000 مین دریایی دارد. ایران در دوران جنگ با عراق و جنگ نفتکش ها در دهه 1980 تعداد 1000 مین دریایی در اختیار داشت.

این مین ها شامل انواع مین هایی است که به ناو آمریکایی ساموئل رابرتز در سال 1988 آسیب رساند.

این تعداد مین همچنین شامل 600 مین پیشرفته ام دی ام-3 است که ایران آنها را از روسیه دریافت کرده است و قابل توزیع با هواپیما هستند. این مین ها قابل برنامه ریزی و تنظیم برای انفجار با ارتعاش های مختلف کشتی هاست.

فاکس گفت نیروی دریایی آمریکا از طریق هواپیماهای تجسسی و دستگاه های حساس کشتی های مین گذار ایرانی را زیر نظر دارند.

او گفت: “در دوران جنگ نفتکش ها ما تعدادی از آنها را ردیابی و متوقف کردیم”.

بر اساس اطلاعات مقامات آمریکایی، ایران از سال 2008 دارای تعداد زیادی مین شده است که کارگذاری آن ها با زیر دریایی هایی که در دهه 1990 از روسیه خریداری کرده است میسر است. ایران ظرف 18 ماه گذشته تعداد زیردریایی رده یونوی خود را از 5 به 10 فروند افزایش داده است.

فاکس گفت “این نوع زیر دریایی می تواند آسیب برساند ولی چندان قوی نیست”.

فاکس همچنین گفت ایران تعداد هواپیماهای کوچک و سریع خود را نیز افزایش داده است که می تواند در عملیات انتخاری علیه ناو های آمریکایی مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته این فرمانده نیروی دریایی آمریکا تعداد موشک های زمین به دریای ایران در منطقه تنگه هرمز نیز افزایش یافته است.

وی گفت: “آنها توانایی خود را افزایش داده اند و ما نیز برای هر گونه مقابله جدی آماده هستیم.”

منبع: بلومبرگ - 12 فوریه