هیچ وقت ستاره دار نداشته ایم!

نویسنده
نادر کرمی

» رییس کمیسیون آموزش مجلس

درحالی که  هفته گذشته تعدادی از دانشجویان ستاره داربا حضور در مجلس با عباسپور رییس کمیسیون آموزش مجلس دیدار کردند و نامه‌ای به او دادند، وی امروز در گفتگویی با مهرضمن رد دیدار با داوطلبان کنکور ارشد که “مدعی” ستاره دار بودن هستند، گفت: “هیچگاه ستاره‌دار نداشته‌ایم”.

امسال گرچه هنگام ارائه نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد که همزمان با فضای باز سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری بود،هیچ کدام از فعالان سیاسی و دانشجویی با ستاره‌هایی در کارنامه‌هایشان مواجه نشدند، اما شهریورماه و به هنگام اعلام نتیجه نهایی، روشن شد که وزارت علوم به جای اعلام دلایل اعتقادی و سیاسی به عنوان علت محرومیت از تحصیل ترجیح داده است از برچسب “مردود علمی” برای این دانشجویان استفاده کند. بر این اساس به زودی مشخص شد که فعالان دانشجویی با آنکه رتبه‌های مناسبی را نیز در کنکور به دست آورده‌اند اما از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

 گرچه هنوز آمار دقیقی از این دانشجویان در دست نیست، اما گفته می شود حداقل ده نفر دچار این مشکل شده اند. علاوه بر سروش ثابت دانشجویی که با رتبه یک در هیچ رشته‌ای قبول نشده است، براساس گزارش خبرنگار روز، تاکنون مشخص شده است محرومیت علی قلی‌زاده، با رتبه 45 ، البرز زاهدی، با رتبه 45،  سمیه رشیدی، با رتبه 16 و  علی صابری، با رتبه 425 که همگی رتبه‌هایی بالاتر از ظریف رشته خود داشته‌اند قطعی است. همچنین خبرنامه دانشجویی امیرکبیر اعلام کرده است که آمنه قاسم پور، دانشجوی روانشناسی دانشگاه تبریز که موفق به کسب رتبه لازم جهت ورود به دانشگاه شده بود نیز از ورود به دوره کارشناسی ارشد محروم شده است. این در حالیست که برخی از دانشجویان ستاره‌دار همچنان ترجیح می‌دهند اسامی آنها منتشر نشود.

با این وجود و درحالی که  هفته گذشته تعدادی از این دانشجویان با حضور در مجلس با عباسپور رییس کمیسیون آموزش مجلس دیدار کردند و نامه‌ای به او دادند، وی امروز در گفتگویی با مهرضمن رد دیدار با داوطلبان کنکور ارشد که مدعی ستاره دار بودن هستند، گفت: “هیچگاه ستاره‌دار نداشته‌ایم”.

علی عباسپور تهرانی افزود: “ما معتقدیم که دانشجوی ستاره‌دار وجود ندارد و این اصطلاحی است که به دلیل اشتباه وزارت علوم در سال 85 بر سر زبانها افتاد”.

این نماینده مجلس با این حال در اظهار نظر جالب توجهی در مورد محرومیت از تحصیل در ایران گفت: “چنین قوانینی در تمام کشورها وجود دارد”.

عباسپور درحالی که به طور کلی وجود دانشجویان ستاره دار را رد کرده در اظهارات متناقضی با اشاره به فعالیتهای غیرقانونی در حوادث اخیر در دانشگاهها گفته است: “در کنکور ارشد امسال ممکن است تنها 10 نفر وجود داشته باشند که مشکلاتی در حوادث اخیر ایجاد کرده باشند اما ستاره‌دار نیستند”.

وی افزود: “اگر دانشجویی قرار باشد آمفی تئاتر دو میلیاردی دانشگاهی را به آتش بکشاند نمی‌تواند جایگاهی در دانشگاه داشته باشد”.