بازداشت اعضای مکتب قرآن کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روزهای ناآرام ادامه دارد

کردستان روزهای پر حادثه ای را می گذراند، از یک سو جنگل های کردستان همچنان می سوزدو از سوی دیگر همزمان با فرارسیدن ماه رمضان، ماموران امنیتی مانع برگزاری مراسم مذهبی احیای شب های رمضان در شهر سقز شدند و پس از حمله به تعدادی از شرکت کنندگان در این مراسم چندین تن از پیروان و اعضای “مکتب قرآن” در این شهر رابازداشت کردند. این در حالیست که پسر رحیم رش، فعال کرد نیز با تائید خبر تداوم اعتصاب غذای پدرش به “روز” می گوید “یکی از علل تداوم اعتصاب پدرش شکنجه وی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بوده است”.

 

ممانعت از مراسم مذهبی؛ بازداشت تفتیش منازل

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان، بە پیروان و اعضای مکتب قرآن در شهر سقز حملە وتعداد زیادی از آنان را دستگیر کردند.

بە گزارش سایت رسمی مکتب قرآن، همزمان با فرارسیدن ماه رمضان، حرکت مکتب قرآن، طبق روال معمول چند دهه‌ی گذشته مراسم احیای شبهای رمضان مناطق سنی‌نشین خصوصاً کردستان، آغاز شده، که در طول این ماه پیروان حرکت مکتب قرآن هم در منازل شخصی خود به اجرای مراسم برگزاری نماز جماعت و خواندن صلوات و قصاید در مدح پیامبر اسلام می پردازند.

بر پایهی این گزارش، اما امسال نیروهای اطلاعاتی، انتظامی، لباس شخصی و گارد ویژه جمهوری اسلامی ایران به منازل شخصی افراد حمله کردند تا مانع از برگزاری این مراسم شوند.

گزارش سایت مکتب قرآن می افزاید کە از ساعت 2 روز پنج‌شنبه مورخ 28-05-1389 نیروهای اطلاعاتی سقز بدون مجوز قانونی وارد حریم خصوصی و منازل شخصی افراد شدند و وسایل خصوصی و شخصی خانواده‌ها را از جمله سی دی، کتاب، جزوه، عکس، سند ساختمانی، کارت ملی، دفترچه خدمات درمانی، شناسنامه با خود بردند.

همچنین در ساعت 6 عصر دو نفر از افراد مکتب قرآن به نامهای جمال الدین هبکی و ناصرزمانیان را دستگیر و به جای نامعلومی منتقل کردند؛که از مکان و سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

در این گزارش آمده است که نزدیک ساعت 8 بعدازظهر صدها نفر از نیروهای اطلاعاتی وامنیتی، خیابانهای منتهی به محل برگزاری مراسم واقع در شهرک شهرداری، خیابان دکتر خالدی را بستند و مانع از مراجعه و حضور مردم به محل مراسم شدند که نهایتاً مردم زیادی تجمع کردند.

اما به گزارش شاهدان عینی همزمان با بسته شدن خیابانهای منتهی به محل برگزاری مراسم نیروهای اطلاعاتی و گارد ویژه در کوچه و خیابانهای اطراف، به مردم حمله ورشدند و عده‌ای را با ضربات باتوم زخمی و به زنان و مردان حاضر در محل برگزاری مراسم توهین شخصی و دینی کردند.

همچنین ابوبکر عشقی، سالار توفیق پور و چندین نفر دیگر که هنوز اطلاع دقیقی از نام و تعداد آنها در دسترس نیست، دستگیر و روانه اطلاعات سقز شدند؛خانوادهای نامبردگان تا موقع درج این خبر از سرنوشت آنها هیچ اطلاعی نداشتند.

 

مکتب قرآن

مکتب قرآن، مدارسی دینی بود که از سوی فعالان اهل سنت کردستان قبل از انقلاب توسط علامه احمد مفتی زاده بنیان گذاشته شد. این مدارس ابتدا درسال ۱۳۵۶در سنندج و مریوان به صورت مدرسه قرآن تاسیس گردید و مورد استقبال مردم قرار گرفت و بعدها به مکتب قرآن تغییر نام و به صورت یک حرکت دینی و در پارهای مواقع سیاسی در کردستان به فعالیتهای خود ادامه داد.

احمد مفتی زاده رهبر این گروه مذهبی سیاسی در سال ۱۳۶۱، از جانب حکومت وقت در تهران بازداشت و سپس زندانی شد. وی پس از تحمل ده سال زندان در سال 1371 آزاد شد. وی پس از بستری شدن در بیمارستان آسیا در تهران و انجام یک عمل جراحی، در روز سه شنبه بیستم بهمن ماه سال ۱۳۷۱، درگذشت.

این گروه که اصلاح در قانون اساسی و احیا نمودن حکومت شورایی در جوامع اسلامی و جامعه ایران از بارزترین خواسته های آنان بود، پس از مرگ احمد مفتی زاده عملا به دو شاخته تقسیم شدند. حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان در حال حاضر رهبری یکی از شاخه ها و ژیان مفتی زاده، فرزند احمد مفتی زاده نیز رهبری دیگر شاخهی این گروه مذهبی -  سیاسی را به عهده دارد.

اعضا و پیروان مکتب قرآن طی سالهای بعد از مرگ احمد مفتی زاده، به خاطر فعالیتهایشان بارها از سوی نهاد های امنیتی و اطلاعاتی تحت فشار قرار گرفته و هر چند سال یکبار تعدادی از پیروان آنها بازداشت شده اند. در سال 1386 تعداد زیادی از اعضا و پیروان این گروه که شمار آنها بیش از صد ها نفر اعلام شده است در حالیکه مشغول برگزاری مراسم مذهبی بودند، از سوی نیروهای امنیتی شهر  سقز بازداشت و روانه زندان شدند. پس از چند روز همگی آنان از زندان آزاد شدند. مسولان قضائی هیچگاه به صورت رسمی به دلایل بازداشت اعضا و پیروان این گروه اشاره نکردند.

 

رحیم رش پس از 32 روز همچنان در اعتصاب

رحیم رشی، فعال زندانی کرد پس از گذشت سی و دو روز همچنان در اعتصاب به سر می برد.

سوران رشی پسر رحیم رشی طی تماسی تلفنی به روز گفت: “پدرم بیش از یک ماه است که در اعتصاب به سر می برد و به شدت نگران وضعیت جسمانی وی هستیم.”

پسر این فعال کرد همچنین می گوید یکی از علل تداوم اعتصاب پدرش شکنجه وی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه بوده است.

رحیم رشی روز 28 تیرماه توسط نیروهای امنیتی در مهاباد دستگیر شد و فردای همان روز در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذا زد.به گفته خانواده رشی وی تاکنون چندین بار به بهداری منتقل شده است.این فعال کرد هم اکنون در زندان عمومی مهاباد بسر می برد.

بنا به اظهارات خانواده‌ی این فعال زندانی کرد، وی چندین‌بار توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و هربار سابقه‌ی اعتصاب شش، پانزده و بیست‌ودو روزه داشته است. در همه‌ی این مراحل نیز از سوی دادگاه به دلیل بی گناهی تبرئه شده است.

 

تشکیل ستاد بحران در کردستان

همزمان با با بازداشت فعالان مذهبی در کردستان اما نماینده مریوان و سروآباد، بعد از گذشت بیش از یک ماه تداوم آتش سوزی در کردستان، در مجلس از تشکیل ستاد بحران به منظور کنترل آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کردستان با هدف جلب همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای مردمی در مرکز استان و شهرستان‌های مریوان و سرو آباد خبر داده است.

به گزارش “کردستان امروز” که گفته می شود سایت موازی پایگاه خبری “تابناک” در کردستان است، اقبال محمدی نماینده مردم کردستان و رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی با اشاره به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کردستان و با بیان اینکه نابودی جنگل‌ها برابر با مرگ انسان‌ها است، گفته است: “باتوجه به وضعیت بارندگی بهار 89 و بهبود وضعیت پوشش گیاهی زیر اشکوب جنگل‌ها و روند افزایشی دمای استان کردستان در تابستان جاری، تاکنون بالغ بر 214 فقره آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی در جنگل‌های کردستان به‌خصوص شهرستان‌های مریوان و سروآباد رخ داده است.”

بر پایهی این گزارش رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرده:” براساس پیگیری‌های به‌عمل آمده در نشست‌های حضوری و پیگیری‌های تلفنی و همچنین مکاتبات انجام شده، تشکیل ستاد بحران و جلب همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای مردمی پیشنهاد گردید که خوشبختانه این ستاد با پیگیری‌های اینجانب و استاندار در مرکز استان و شهرستان‌های مریوان و سروآباد زیر نظر فرمانداران فعال شده است.”

او همچنین گفته است: “از سلاجقه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخواست گردید تا 2 فروند هلی‌کوپتر مجهز به سیستم اطفای حریق به استان اختصاص داده شود تا همراه با مشارکت مردمی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کنترل شود که در حال حاضر این 2 هلی‌کوپتر اختصاص داده شده است.”

واکنش نماینده مریوان و سروآباد به آتش سوزیهای در حالی صورت میگیرد که بیش از یک ماه از آغاز آتش سوزی جنگلهای کردستان میگذرد. پیش از این شهروندان مریوان و سروآباد به صورت داوطلبانه اقدام به اطفاء این آتش سوزی ها کردهاند.

 

داستان دنبالهدار کشتار کاسبکاران

روز گذشته، تیراندازی نیروهای امنیتی در مناطق مرزی شهر اشنویه به روی کاسبکاران سه کشته و زخمی به جای گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی روا نیوز، در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی در منطقه مرزی “کیله شین” از توابع شهر اشنویه، “مصطفی چایچی” کشته و دو کاسبکار دیگر زخمی شدند.

در این اقدام کالاهای کاسبکاران توسط نیروهای امنیتی ضبط شده و هنوز از وضعیت شماری از کاسبکاران و کولبران مرزی، هیچ اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر این  بر اساس گزارش هفتگی نقض حقوق بشر کردستان، نیروهای نظامی در هفته گذشته دست کم 3 تن دیگر از کاسبکاران مرزنشین را کشته اند.

ادامه کشتار کاسبکاران مرزنشین در شرایطی صورت می گیرد که به گزارش منابع خبری و حقوق بشری، تنها در سال 88 دست کم 90 کاسبکار در کردستان کشته و ده ها تن دیگر زخمی شده اند؛ از آغاز سال جدید نیز ده ها تن از آنها مورد اصابت مستقیم گلوله نیروهای نظامی مستقر در مرزهای ایران و عراق قرار گرفته اند.