خاتمی از سفر به اروپا باز ماند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» خبری که برادر رئیس جمهور سابق تکذیب کرد

سید محمدرضا خاتمی، برادر رئیس جمهور پیشین اخبار منتشر شده درباره ممنوعیت خروج سید محمد خاتمی از کشور را تکذیب کرد. سایت جهان نیوز دیروز در خبر کوتاهی نوشته بود محمد خاتمی “موفق نشده” از کشور خارج شود.

به نوشته این سایت متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس رئیس بنیاد باران تصمیم داشت “برای دیدار با فرزندانش به یک کشور اروپایی سفر کند.”

بنا بر این گزارش، شرکت در سمیناری در کشور ایرلند از دیگر برنامه های سفر خاتمی بوده که موفق به انجام آن نشده است.

جهان نیوز بدون اشاره به دلایل ممانعت از خروج سید محمد خاتمی از کشور یا اینکه چه مقامات و نهادهایی مانع این مسئله شده اند، نوشته بود که “رئیس بنیاد باران ممنوع الخروج است و اجازه ترک ایران را ندارد.”

انتشار خبر ممنوع الخروج بودن خاتمی از کشور در جهان نیوز و دیگر وبسایت های خبری جناح های مختلف سیاسی در حالی است که برادر سید محمد خاتمی آن را تکذیب کرده است.

محمدرضا خاتمی در اظهار نظر کوتاهی در این خصوص به روزنامه اعتماد گفت: “رئیس جمهور پیشین کشور اصلا قصد خروج از کشور را نداشته است تا از سفر وی ممانعت شود.”

سید محمد خاتمی دو فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد. یکی از دخترهای او به نام لیلا در ایالات متحده آمریکا و دختر دیگرش به نام نرگس در انگلستان سکونت دارند. فرزند پسر رئیس جمهور سابق به نام عماد هم در تهران اقامت دارد.

وبسایت شخصی و دفتر محمد خاتمی هنوز رسما خبر ممنوع الخروج بودن او از کشور را تکذیب نکرده اند.

 

خبری برای بار دوم

این برای بار دوم است که خبر ممانعت از خروج سید محمد خاتمی از کشور در رسانه های حکومتی منتشر می شود.

پیش از این خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در روز سه‌شنبه 18 اسفند 1388 به نقل از یک مقام نهاد ریاست جمهوری که در ماه های اخیر به اتهام “عضویت در جریان انحرافی” به زندان افتاد، از ممنوع‌‌الخروج شدن خاتمی خبر داده بود.

عباس امیری‌فر، دبیر اجرائی جامعه وعاظ تهران و پیش نماز نهاد ریاست جمهوری، به از نقل یک “مقام اطلاعاتی” به خبرگزاری فارس گفته بود که محمد خاتمی، چندی پیش قصد خارج شدن از کشور را داشته که از خروج وی جلوگیری به عمل آمده است.

بر اساس گزارش‌های داخلی در آن دوره محمد خاتمی در حالی که قصد داشت برای شرکت در همایش خلع سلاح هسته‌ای به هیروشیمای ژاپن سفر کند با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شد.

اما این خبر هم توسط وکیل سید محمد خاتمی و هم توسط وزیر اطلاعات تکذیب شد.

سید محمود علیزاده طباطبایی در این ارتباط به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: “برای ممنوع الخروج کردن افراد باید تصمیم قضایی اتخاذ شود حال آنکه تاکنون چنین تصمیمی برای ‌آقای خاتمی گرفته نشده است.”

او افزود: “به راحتی که افراد را ممنوع الخروج نمی‌کنند. برای این کار باید پرونده قضایی تشکیل و تصمیم قضایی اتخاذ شود.”

وی تاکید کرد: “‌تا جایی‌که که به عنوان وکیل دولت اصلاحات اطلاع دارم،هیچ پرونده‌ای و یا حتی هیچ ادعایی علیه ایشان تشکیل و یا مطرح نشده است تا موجب ممنوع الخروجی رییس دولت اصلاحات از کشور شود.”

علیزاده طباطبایی با تاکید براینکه برای ممنوع الخروج باید تصمیم قضایی صادر شده باشد،تصریح کرد:‌ “تاکنون هیچ اتهامی متوجه رییس دولت اصلاحات نبوده و این موضوع قویا تکذیب می‌شود.”

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز در آن هنگام ضمن تکذیب خبر ممنوع‌الخروج بودن محمد خاتمی رییس‌جمهوری سابق ایران اظهار داشت: “ممنوع‌الخروج شدن اشخاص دست قوه قضاییه است و هرگاه که این دستگاه حکمی صادر کند این کار صورت خواهد گرفت.”

او در حاشیه یکی از جلسات هیات دولت به خبرنگاران گفت: “محمد خاتمی ممنوع‌الخروج نیست و تاکنون چنین دستوری از سوی قوه قضاییه صادر نشده است.”

با وجود این وکیل محمد خاتمی در اواخر فروردین 1389 تایید کرد که خاتمی قصد سفر به ژاپن را داشته اما این سفر به توصیه “برخی نهادها” لغو شده است.

او توضیحی در خصوص نهادهای مورد اشاره نداده اما تاکید کرده بود که هیچ حکم ممنوع الخروجی برای خاتمی صادر نشده است.

وبسایت پارلمان نیوز متعلق به فراکسیون اقلیت مجلس هم به نقل از یکی از نزدیکان رئیس جمهور سابق نوشته بود: “خاتمی اخیرا قصد خروج از کشور را نداشته و ممنوع‌الخروج نشده است.”

 

محدودیت های “سران فتنه”

پس از انتخابات ریاست جمهوری دو سال گذشته ایران محدودیت های زیادی برای خاتمی که یکی از معترضان به نتایج بود توسط حکومت ایجاد شد. در این مدت وبسایت شخصی او فیلتر و برگزاری جلسات سازمان های غیر دولتی وابسته به او همچون بنیاد باران و گفت و گوی تمدن ها تا حدود زیادی متوقف شد.میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز شرایط سخت تری را تجربه کرده و از مدتها قبل در حبس خانگی به سر می برند. هم اکنون 160 روز از حبس این دو، همراه با همسرانشان می گذرد.

مسئولان رسمی جمهوری اسلامی از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به عنوان “سران فتنه” نام می برند. شورای عالی امنیت ملی در بخشنامه ای به رسانه ها دستور داده از انتشار هرگونه خبر، گزارش یا تصویر درباره این سه نفر خودداری کنند.

با وجود این، رسانه های حامی حکومت روزانه اخبار و گزارش های متعدد و عمدتا بدون سند و مدرکی را که حاوی اتهامات زیادی علیه این افراد و دیگر شخصیت های معترض هستند، بدون مانع منتشر می کنند.

گفتنی اینکه در ماه های گذشته و به دنبال اتخاذ برخی مواضع از سوی خاتمی نسبت به حکومت و رهبر جمهوری اسلامی، اندکی از محدودیت های رسانه های داخل کشور برای انتشار عکس ها و اخبار مربوط به او کاسته شده است و تعدادی از اصولگرایان و حتی مقامات دولتی مانند وزیر امور خارجه نیز در مجامع عمومی با خاتمی احوالپرسی کرده اند.

تکذیب خبر ممنوع الخروج بودن سید محمد خاتمی توسط برادر او، در حالی صورت می گیرد که رئیس جمهور پیشین ایران پس از آغاز اعتراضات خیابانی در دو سال گذشته، هیچ سفر خارجی اعلام شده ای نداشته است. او پیش از آن به دعوت نهادهای علمی و دانشگاهی جهان، سفرهای متعدد خارجی را در دستور کار خود قرار می داد.