ممانعت از خودسوزی کارگران معترض

نویسنده
نازنین کامدار

» ادعای وزیر کار: ایجاد ۶ میلیون فرصت شغلی

در حالی که روز گذشته نمایندگان اتحادیه های کارگری به دلیل غیر عادلانه دانستن پیش نویس طرح اصلاح قانون کار ودر اعتراض به عدم دریافت حقوق در برابر مجلس تجمع کرده بودند، وزیر کاردر اظهاراتی ابتدا مدعی شد بیش از 56 میلیون شغل از ابتدای سال 89 تا سال 91 ایجاد شده و خواهد شد، و سپس افزود: “از من آمار دقیق اشتغال را نخواهید”.

به گزارش ایلنا،‌ عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در حاشیه یک همایش حکومتی، با بیان اینکه “آمار دقیقی از ایجاد 52 میلیون فرصت شغلی برای سال‌جاری وجود ندارد” به معاونین خود اشاره کرد و گفت: “می گویند 57 درصد شغل ایجاد شده است”.

وی در پاسخ به این پرسش که “با وجود گذشت ۸ ماه از سال، چطور هنوز آمار دقیقی وجود ندارد؟”، گفته است: “آمار به‌روزی در زمینه اشتغال نداریم. می‌گویند آمار ایجاد اشتغال در سال‌جاری ۵۷ درصد بوده است. از من نمی توانید آمار دقیقی به‌دست آورید”.

به نوشته ایلنا، این سخنان در حالی مطرح شده که وزیر کاردهم مهرماه امسال در نشست شورای عالی اشتغال اعلام کرده بود دولت “بیش از یک میلیون فرصت شغلی در ۶ ماهه اول سال ۹۰” ایجاد کرده و نرخ بیکاری هم نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

خبرگزاری کار ایران با جمع بندی ادعاهای محمود احمدی نژاد و وزیر کار وی درباره اشتغالزایی، در گزارش خود چنین نوشته است: “نتیجه جمع و تفریق ساده آمارهای رئیس جمهور و وزیر کار شش میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در طول سه سال یعنی از ابتدای سال ۸۹ تا پایان سال ۹۱ خواهد بود. اما از آنجایی که مرکز آمار ایران از بهار سال ۸۹ به بعد هیچ گزارش رسمی در مورد نرخ بیکاری و آمار بیکاران منتشر نکرده و تنها به اظهارات شفاهی در این زمینه اکتفا شده است، مشخص نیست که با وجود تولید میلیونی شغل انبوه بیکاران در کشور چه می کنند. البته برخی منابع غیر رسمی آمار بیکاران را کمتر از سه میلیون معرفی می کنند؛ رقمی که با توجه به آمار تولید شغل دولت دست کم تا پایان امسال نباید حتی یک نفر از آن بیکار مانده باشد. واقعیت های کف جامعه اما، گویای واقعیت دیگری است. با وجود آمار خیره کننده مقامات دولت از تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل در ۱۸ ماه،‌ تحرک ملموسی در جامعه بیکاری احساس نشده و شاید علت استقبال سرد از آمار اخیر دولت هم همین موضوع باشد. با این حال نباید تاکیدات رهبر انقلاب درباره حفظ اعتماد عمومی به مسئولان را از یاد برد و گزارش های آنان را نادرست دانست”.

این خبرگزاری در ادامه ضمن اشاره به نقل قولی از آیت الله خامنه ای مبنی بر اینکه “هرگونه اقدام یا القای تشکیک برای زیر سؤال بردن فعالیتها، گزارشها و آمارهای مسئولان عالی سه قوه به‎ویژه قوه قضاییه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و خلاف مصالح کشور است” اینچنین می افزاید: “البته ایشان در ادامه احتمال «اشتباه در برخی گزارشها یا آمارها» را هم خاطرنشان کردند؛ موضوعی که به نظر می رسد مقامات ارشد دولت و به ویژه متولیان عرصه کار باید آن مورد توجه قرار دهند”.

گفتنی است، شیخ الاسلام دو هفته قبل نیز در جمع اعضای اتاق بازرگانی،ضمن اظهاراتی مدعی شد: “اشتغال و ایجاد شغل حاصل یک کار جمعی در اقتصاد کشور است و دستگاههای بسیاری این مسئولیت را به عهده دارند. وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی برخلاف تصور بسیاری از افراد جامعه، مسئول ایجاد اشتغال نیست. وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی تنها قدرالسهمی از ایجاد شغل در کشور دارد و دیگران نیز در این عرصه موثر هستند. بنابراین تمامی عوامل اقتصادی باید دست به دست هم دهند تا شغل در کشور ایجاد شود”.

همزمان با این ادعاها در مورد ایجاد فرصت شغلی که دیروز به رقم 56 میلیون رسید، روزنامه همشهری به نقل از احمد مسجد جامعی، از اعضای شورای شهرتهران در باره افزایش بیکاری در جامعه چنین نوشت: “برخلاف آمارهای اعلام‌شده، بیکاری در ایران روز به روز بیشتر می‌شود و جامعه این موضوع را احساس می‌کند. مشکلی که ما در این زمینه داریم این است که فکر می‌کنیم اگر اطلاعات و آمار‌ در اختیار مردم قرار بگیرد موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود در صورتی که موضوع کاملا برعکس است. مقامات مسئول ایران، آمار بیکاری در این کشور را با استفاده از تعاریفی خاص، حدود ۱۰درصد عنوان می‌کنند اما منتقدان، این آمار را واقعی نمی‌دانند. در تعریف صورت‌گرفته از سوی دولت ایران، شاغل به فردی گفته می‌شود که روزی یک‌ساعت در هفته کار کند. بر اساس این تعریف، دانش‌آموزان، دانشجویان، سربازان و حتی زنان خانه‌دار نیز جزو افراد شاغل محسوب می‌شوند”.

مرتضی تمدن، استاندار تهران و یکی از عوامل اصلی سرکوب اعتراضات در سال 88 نیز در واکنش به انتقادات روز افزون نسبت به فقر و بیکاری، به خبرگزاری مهر چنین گفته است: “ما زنگ خانه افراد بیکار را نمی زنیم و بگوییم بیایید این هم کار. بلکه فرصت شغلی ایجاد کردیم تا افراد مشغول کار شوند ولی گروهی فقط دوست دارند در ادارات پشت میز بنشینند و حقوق بگیرند در حالی که همین کارمندان موجود هم زیاد هستند”.

او افزوده است: “بحث سیاستهای اشتغالزایی و کاهش بیکاری بحثی دائمی است و ما باید مرتب شغل ایجاد کنیم ولی چنین ادعایی که در فلان سال هیچ بیکاری وجود ندارد صحیح نیست ولی دولت واقعا دارد در بحث کاهش بیکاری جهادی عمل می کند و اگر دولت اینگونه وارد میدان نمی شد شرایط موجود در کشور کاملا متفاوت بود موج کثیری از بیکاران در کوچه و خیابان سرگردان بودند”.

گفتنی است، برخلاف آمار ارائه شده از سوی دولت، پیشترعبدالرضا ترابی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نرخ واقعی بیکاری در ایران را حدود ۳۰ درصد اعلام کرده بود.

در همین حال، غلامحسین بانشی رییس شورای اسلامی کار شرکت آی. تی. آی نیز که در تجمع دیروز حضور داشته، در گفت و گو با سایت قانون درباره وضعیت اشتغال و از بین رفتن تولید داخلی چنین گفته است: “تاکنون ۳ بار اقدام به خودکشی داشته‌ایم و ۳ نفر نیز در تجمع کارگران مقابل ریاست‌ جمهوری تصمیم به خودسوزی گرفته بودند که با اقدام به موقع حراست نهاد ریاست جمهوری، جلوی آنان را گرفتیم”.

او افزوده است: “متاسفانه اکنون ایران اسلامی به بازار مصرف شرکت‌‌های چینی تبدیل شده و در زمینه رشد دانش تکنولوژی و مخابراتی در ایران کاری انجام نشده تا ایران یک مصرف‌کننده بزرگ برای شرکت‌‌های چینی شود”.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار نیز دیروز، به گزارش سایت آفتاب، نسبت به وضعیت معیشتی جامعه کارگری ابراز نگرانی کرده و گفته است: “اکثرکارگران کشور فقیرانه زندگی می‌کنند و کمبود فرصت‌های شغلی برای جوانان موجب شده است تا بسیاری از آن‌ها به رغم آمادگی برای کار در خانواده‌های خود سربار حقوق اندک خانواده باشند. در حال حاضر ادامه حضور ۷۰۰ هزار بازنشسته در بازار کار ایران بیانگر آن است که حقوق بازنشستگی تکاپوی معیشت آن‌ها را نمی‌کند و مجبور هستند که دوران سالخوردگی و استراحت خود را نیز کار کنندو بخشی از فرصت‌های شغلی را که می‌تواند در اختیار جوانان قرار گیرد در اختیار بازنشستگان قرارگیرد”.

وزیر کار دولت اول خاتمی افزوده است: “‌در صورتی که نرخ خط فقر را در کشور حدود یک میلیون تومان دستمزد در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که بیش از ۵۰ درصد از کارگران زیر خط فقر گذران معیشت می‌کنند”.