نفت سلاح نیست

رضا زندی
رضا زندی

نفت سلاح نیست “آقای وزیر”! نفت استراتژیک‌ترین کالای ایران است. ایران دومین تولیدکننده اوپک است و همواره سعی کرده نقش یک عرضه‌کننده مطمئن را در بازار انرژی بازی کند؛ این را حتی در دوره جنگ تحمیلی اثبات کرده است. زمانی که نفت‌کش‌ها را می‌زدند اما صادرات نفت ایران قطع نمی‌شد. حالا اما در زمان صلح، وزیر نفت گفته است که در صورت لزوم از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده خواهد کرد.

1- وزیر نفت ایران تا یک‌ماه دیگر رییس اوپک است. اوپک بارها تاکید کرده است که یک سازمان اقتصادی است و سیاسی‌بازی نمی‌کند. اظهارات رستم قاسمی که بازتاب وسیعی هم در رسانه‌های دنیا داشته است، موقعیت ایران را در اوپک که نمی‌خواهد سیاسی جلوه کند، تضعیف می‌کند. 
2- امنیت عرضه برای مشتریان نفت بسیار مهم است. اگر مشتریان احساس کنند که ایران ممکن است زمانی از توقف نفتش به عنوان یک ابزار فشار سیاسی استفاده کند آیا به دنبال تغییر منبع انرژی‌شان نخواهند رفت؟ وقتی سهم بازار نفت ایران گرفته شود دیگر به راحتی نمی‌توان آن را برگرداند و این یعنی نفت کمتری از ایران به فروش می‌رود و منابع مالی کمتری حاصل می‌شود. وانگهی، کاهش وابستگی کشورها به نفت ایران بر امنیت ملی هم تاثیر منفی می‌گذارد.
3- در زمانی که غرب دنبال تحریم نفتی ایران است، نباید خودمان را به حاشیه میدان رقابت برانیم. بی‌اعتمادی به ایفای نقش بین‌المللی توسط ایران آن هم در عرضه نفت، سم مهلک است.
4- اقتصاد ایران به شدت تشنه پول است. در دوره‌ای که پول یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شود و پروژه‌های عمرانی با کسری منابع مالی مواجه است، هیچ خطری نباید فروش نفت ایران را تهدید کند، چه برسد به اینکه رستم قاسمی خود از احتمال استفاده از نفت به عنوان ابزار سیاسی و توقف آن خبر دهد، حتی اگر احتمال آن را بسیار ضعیف‌بداند.
5- همه تولیدکنندگان نفت، بازی سیاسی خودشان را دارند، اما هیچ‌وقت آن را به زبان نمی‌آورند؛ پس لزومی ندارد مقام نفتی چنین موضعی اتخاذ کند. ایران می‌تواند همه گزینه‌هایش را برای تامین منافع‌اش مرتب کند اما نباید فراموش کند که منافع معمولا با تعامل سازنده حاصل می‌شود. 

منبع: شرق، اول آذر