نیم نگاه

نویسنده

گزارش نیویورک تایمز از کنفرانس ضد آرگو در تهران

تدبیر دولت برای مقابله با توطئه هالیوود

توماس اردبرینک

 

 

در حالی که فیلم آرگو از دید منقدان این فیلم تحسین شده، فیلمی در جهت بدنام کردن حکومت آمریکاست، مهدی تندرو در کنفرانسی در یکی از هتل های تهران سرش را در مخالفت با این فیلم تکان می دهد.

او که خودش را “کارشناس فیلم های ضد اسلامی و ضد ایرانی” معرفی می کند از سکانس هایی در فیلم که جمعیت خروشان ایرانی ها مقابل درب سفارت ایالات متحده در تهران را به تصویر کشیده خشمگین است.

آقای تندرو می گوید: “این فیلم چهره ای ابلهانه ، وارونه و ساده لوح از ما ایرانی ها نشان می دهد. هالیوود یک صنعت عادی نیست و توطئه ای از جانب سرمایه داری و صهیونیسم است. ما باید به این فیلم و دیگر آثارش پاسخ بدهیم.”

اطراف وی ۱۳۰ مهمان خارجی نشسته اند ، افرادی که از سوی حکومت به تهران آورده شده اند تا درباره این پرسش بحث کنند. آن ها توسط میزبان های ایرانی “قهرمانان گمنام در جستجوی حقیقت” معرفی می شوند که دور هم جمع شده اند تا درباره جریان پنهان پشت سر فیلم های آمریکایی که “هالیوودیسم” می خوانند بحث کنند.

دوربین های تلویزیونی ایران با فعالین چپ ، افرادی که تازه به اسلام گرویده اند، و یک سناتور سابق آمریکایی مصاحبه و آن ها را اساتید، محققان و منتقدان غربی توصیف می کنند.

مایکل گراول سناتور سابق دموکرات از آلاسکا می گوید هالیوود مخاطبان خود را شستشوی مغزی می دهد تا در رابطه با ایران منفی فکر کنند. او می گوید بسیار لازم بود تا برای جلوگیری از “جنگی جنون آسا” در رابطه با شیوه های صنعت فیلم سازی برای در به تصویر کشیدن ایران بحث شود.

اما ایرانی ها شکایت های صریح تری داشتند. نادر طالب زاده فیلمساز ایرانی آمریکایی که مجری برنامه پربیننده ای “راز” در تلویزیون دولتی ایران است می گوید: “هالییود از همه واقعیت ها دور می شود”. به باور آقای طالب زاده مشخص بود که آرگو چیزی فراتر از صنعت سرگرمی آمریکا برای یادآوری بحران گروگان گیری ایران در سال ۱۹۷۹ به نسل جوان بوده است.” آرگو زخمی را باز کرده است تا ذهن ها را آماده کند. این فیلم به هیچ عنوان تصادفی نیست، زمان ساختش اهمیت دارد.”

پس از آن حسن عباسی – استراتژیست سیاسی- صحنه را در دست گرفت. در ایران وی به عنوان سخنوری جنجالی شناخته می شود، اما در خارج از کشور وی عمدتا به خاطر نظریه اش درباره اینکه کارتون آمریکایی “تام و جری به عنوان یک توطئه صهیونیستی”، شناخته شده است.

آقای عباسی می گوید سریال های تلویزیونی محبوبی همچون “خانواده سیمپسون ها” ، “لاست” و “ساوث پارک” بخشی از کارهای کارگردانان مشهور امروز هالیوود است و همزمان فیلسوفان جدید “ترکیبی از ایدئولوژی ها” را دنبال می کنند که همه در “هالیوودیسم” انباشته شده است.

این گفته آقای عباسی که “آن ها ما را سرگرم می کنند اما همزمان ما را آلوده نیز می کنند.” با تشویق محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ایران مواجه شد. وی اضافه کرد که هالیوودیسم هول تفکرات جنسی می چرخد.

گروهی از دختران دبیرستانی با چادر روی صحنه آمدند تا ترانه ای انگلیسی پیرامون عشق شان به خدا بخوانند، اما صدایشان در پشت صدای ضبط شده یک مرد قرار داشت، چرا که بر اساس اصول اسلام شیعه، صدای زن تحریک کننده است.

آقای طالب زاده که یکی از برگزار کنندگان کنفرانس است می گوید: “ما می خواهیم نشان دهیم که در ایران بحث و تبادل نظر آزاد است. ما می خواهیم تحریم فرهنگ غرب علیه خود را بشکنیم.”

او می گوید ای کاش بن افلک کارگردان آرگو به ایران می آمد تا خودش کشور را ببیند. “مطمئن باشید نظرش عوض می شد. ما آن چیزی نیستیم که هالیوود می گوید.”

عبدالعلیم موسی ، یک فعال اسلامی از شیکاگو، ایجاد یک شبکه ماهواره ای پایبند به ارزش های اسلامی را تنها راه مقابله با “تهاجم فرهنگی” هالیوود عنوان کرد. آقای موسی گفت “من در قدیم قاچاقچی مواد مخدر بودم.” او تصریح کرد پلیس به او فشار می آورد تا مواد بفروشد :” شیوه ای دیگر که دولت برای کنترل مردم به کار می گیرد.”

در همین حال طالب زاده از حاضران درخواست کرد تا در جلسه ای دیگر بر روی راه حل ها تمرکز کنند. او گفت: “کارهایی زیادی داریم که انجام دهیم. ما باید مخاطبان آمریکایی را روشن کنیم و حقیقت را به آن ها بگوییم.”

منبع: نیویورک تایمز – 18 فوریه