خامنه‌ای بیش از بقیه از نتیجه ژنو سود می‌برد

نویسنده
حسین محمدی

» تحریم‌های لغو شده محدود است

هم‌زمان با تعلیق برخی تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته تحریم‌های لغو شده محدود است و بیشتر تحریم‌ها هم‌چنان برقرار خواهند بود؛ در این میان خبرگزاری رویترز نوشته که نتیجه توافق ژنو و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی٬ بیش از همه به سود آیت‌الله خامنه‌ای٬رهبر جمهوری‌اسلامی است.

ایسنا به نقل از اداره بازرگانی شرکت پتروشیمی جم٬ نوشته است که وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم صادرات ۱۴ شرکت پتروشیمی ایران را لغو کرده است. این رفع تحریم‌ها شامل لغو کلیه محدودیت‌های مالی، بیمه‌ای و حمل‌ونقل است که به نوشته ایسنا “علاوه بر این که سبب تسهیل نقل و انتقال وجوه حاصل از فروش محصولات می‌شود، امکان صدور مجدد محصولات تولیدی به سایر کشورها با قیمت‌های رقابتی‌تر نسبت به بازارهای فعلی را مهیا می‌کند و سبب افزایش چشمگیر سود حاصل از فروش محصولات خواهد شد”.

بندر امام، بوعلی سینا، مبین، نوری، پارس، تندگویان، شازند، تبریز، جم، قائد بصیر، مرجان، پولی نار، صدف عسلویه، و آریا ساسول شرکت‌هایی هستند که از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شده‌اند.

این لغو تحریم‌ها در راستای توافق ژنو و اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد. براساس توافق ژنو٬ جمهوری‌اسلامی متعهد شده که برخی از سایت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرده٬ غنی‌سازی را متوقف و اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده را رقیق کند. اتفاقی که هفته گذشته رخ داد و در مقابل غرب نیز متعهد شده برخی تحریم‌ها علیه ایران را لغو و بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

پیش از این نیز اتحادیه اروپا و آمریکا٬ اقدام به لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران کرده بودند. اتحادیه اروپا محدودیت‌ها در زمینه تجارت محصولات پتروشیمی و فلزات گرانبها را لغو کرد و کشتی‌های حامل نفت صادراتی ایران می‌توانند بیمه دریافت کنند. مسوولان آمریکایی نیز اقدام به تعلیق شش ماهه برخی تحریم‌ها علیه ایران کردند. از جمله تحریم‌های لغو شده کاهش تدریجی خرید نفت ایران است. علاوه بر بحث خرید نفت٬ حمل و نقل مواد پتروشیمی به ایران٬ صادرات طلا و فلزات قیمتی و همچنین صادرات کالاها و خدمات خودروسازی از دیگر مواردی است که تحریم آن‌ها برای شش ماه تعلیق شده است.

وب‌سایت اقتصاد آن‌لاین نیز با اشاره به لغو تحریم‌ها٬ نوشته است که تا پیش از تحریم‌ها٬ ایران به طور متوسط سالانه ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی را به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا صادر می‌کرد.

هم‌زمان با لغو این تحریم‌ها٬ وزیر خزانه‌داری آمریکا٬ به شرکت‌هایی که قصد حضور در بازار جمهوری‌اسلامی را دارند٬ هشدار داد که “تحریم‌هایی که اخیرا لغو شد، محدود بوده و بیشتر تحریم‌ها همچنان بر قرار است”. به گفته جک لو٬ شرکت‌های بزرگ غربی نباید به “میزان آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه، اهمیت بیش از اندازه دهند”.

پیش از این عباس عراق‌چی٬ معاون وزیر امورخارجه٬ خبر از آن داده بودکه ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های ایران که به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده بود٬ در هشت قسط آزاد خواهد شد. آزاد شدن این دارایی‌ها از دوازدهم بهمن ماه آغاز می‌شود و تا ۳۰ خرداد سال آینده ادامه خواهد داشت. در ۶ قسط ۵۵۰ و در ۲ قسط ۴۵۰ میلیون دلار از دارایی‌ها به ایران داده خواهد شد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز٬ با انتشار یادداشتی٬ نوشته است که لغو تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی٬ بیش از همه به سود آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ است. رویترز نوشته است که “ستاد اجرایی فرمان امام” که در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای است٬ به طور وسیع در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کرده و اینک اجازه معامله با غرب را یافته است.

آن‌گونه که رویترز نوشته: “شرکت محصولات پتروشیمی قاعدبصیر، واحد پتروشیمی مرجان و شرکت پتروشیمی صدف عسلویه سه شرکتی هستند که توسط ستاد اداره می‌شوند”.

هم‌زمان رویترز نوشته است که یک سخنگوی “ستاد اجرای فرمان امام” طی ایمیلی که برای این خبرگزاری ارسال کرده٬ گفته است که ستاد تنها در شرکت پتروشیمی قاعد بصیر سهام دارد: “سرمایه گذاری ما در بخش پتروشیمی ناچیز است”.

رویترز پیش از این نیز مجموعه گزارش‌هایی درباره “امپراتوری مالی خامنه‌ای” منتشر کرده و از “ستاد اجرایی فرمان امام” به عنوان یکی از نهادهایی نام برده بود که رهبر جمهوری‌اسلامی با در اختیار داشتن آن٬ در اقتصاد ایران نقش مهمی دارد.