یادی از پایتختی اصفهان و عظمت صفوی

الاهرام
الاهرام

» گزارش الاهرام از نمایشگاه شاه عباس در لندن ‏

ایران در دوران صفویه و شاه عباس بزرگترین پادشاه این سلسله در کانون مهمترین نمایشگاه بهاره امسال در ‏موزه بریتانیا در لندن قرار دارند.‏

بدنبال برگزاری نمایشگاهی با همین مضمون در موزه لوور پاریس، این بار نمایشگاه اصلی بهاره در موزه ‏بریتانیا به “شاه عباس: بازسازی ایران” اختصاص یافته است. دوران سلطنت شاه عباس اول، پنجمین پادشاه سلسله ‏صفویه (1588-1629 میلادی ) اوج شکوفایی فرهنگی در ایران به شمار می رود و به همین منظور موزه ‏بریتانیا اشیایی که بخشهایی از جلوه های هنرمعماری، ادبیات و هنرهای تجسمی در این دوران است را به نمایش ‏می گذارد. ‏

در دوران شاه عباس کبیر بود که بسیاری ا ز ویژگیهای ایران امروز بنا نهاده شد. مرزهای زمینی ایران پس از ‏شکست دادن ارتش عثمانی در غرب و ازبک ها در شرق، ثابت ماند و در اصفهان پایتخت جدید شاه عباس، دولت ‏مرکزی تشکیل شد.‏

موفقیت های نظامی و وحدت سیاسی، شکوفایی هنری و مذهبی در ایران را بدنبال داشت که این شکوفایی در ‏مرکز نمایشگاه امسال قرار دارد. ازآثار معماری دوران شاه عباس، می توان به میدان نقش جهان و بسیاری دیگر ‏از مساجد و بناهای مذهبی در اصفهان اشاره کرد که همچنان گردشگران را بسوی خود می کشاند و به بخشهایی ‏آشنا از منظره این شهر تبدیل شده اند.‏

ساخت میدان نقش جهان موجب رونق هنرهای تجسمی و حمایت از صنعتگران هنرمندی شد که در کار تزیین دو ‏مسجد بزرگ شاه و شیخ لطف الله بودند که در این میدان بزرگ قرار داشتند. پشتیبانی شاه عباس از صنعت ‏نساجی و تولید فرش موجب شد که صنعت فرش بافی منحصرا بنام صنعتی ایرانی شناخته شود و تولیدات فرش ‏ایران در زمره بهترین وشناخته شده ترین کالا های صادراتی ایران قرار گیرند.‏

همانطور که این نمایشگاه بخوبی نشان می دهد، نتیجه همه این فعالیت های شاه عباس این بود که همسایگان ایران ‏
این کشور را به عنوان قدرتی با هویت متمایز فرهنگی و مذهبی بشناسند. شاه عباس مذهب شیعه را بعنوان مذهب ‏رسمی کشور اعلام کرد و هیات های رسمی از روحانیون مذهبی بوجود آورد که در حوزه هایی که شخص شاه ‏عباس ساخته بود تعلیم می دیدند.‏

به گفته روبرت گلیو در مقاله “زندگی مذهبی در حرم ها”، شاه عباس نیز مانند دیگر پادشاهان صفوی فردی ‏باایمان بوده و طرح ها و برنامه های او در ساخت بناهای عمومی تاثیر وی از اسلام شیعه را بخوبی نشان می ‏دهد. وی قدرت خود را از طریق ساخت این بناها به تصویر می کشید. توسعه حرم امام رضا امام هشتم شیعیان در ‏مشهد، خانقاه شیخ صفی الدین در اردبیل و نیز حرم حضرت معصومه در قم از یادگارهای دوران شاه عباس اول ‏هستند.‏

نمایشگاه “شاه عباس: بازسازی ایران” که در محل سابق سالن مطالعه کتابخانه بریتانیا و در مرکز حیاط داخلی ‏موزه برگزار شده، با نمایش تصویری از شاه عباس آغاز می شود. نوشته های روی دیوار به توضیح روابط ایران ‏با قدرت های همسایه (عثمانی و مغول)، روابط تجاری ایران با کشورهای دورتر مانند چین و همچنین روابط ‏ایران و کشورهای اروپایی می پردازد.‏

در ادامه نمایشگاه به دو تصویر نقاشی شده از سر رابرت شرلی و همسرش برمی خوریم که لباس های دوران ‏صفویه را برتن دارند. شرلی که ساکن اصفهان بود از سوی شاه عباس ماموریت داشت تا در سفرهایش به اروپا ‏در جستجوی متحدی برای ایران علیه عثمانی باشد. در یکی از این ماموریت ها به رم، شرلی از آنتونی ون دایک ‏نقاش دربار چارلز اول خواست تا وی را در لباس ایرانی به تصویر بکشد. این دو نقاشی قرار است بعنوان بخشی ‏از آثار ون دایک در گالری تیت نیز به نمایش درآیند.‏

از این قسمت، نمایشگاه با بکارگیری همزمان صدا و تصویر از بناهای مذهبی در اصفهان و نیز فلزکاری ها، ‏منسوجات و دیگر مواد بکار رفته در این بناها بروی حمایت شاه عباس از هنر متمرکز می شود. همچنان که در ‏کتابچه ضمیمه نمایشگاه اشاره شده است، هدیه هایی که شاه عباس برای هیات های مذهبی می فرستاد شامل اقلام ‏مختلفی نظیر کتاب، فرش، ظروف چینی و همچنین مبالغی جهت بازسازی و نوسازی حرم ها بود.‏

موزه بریتانیا با به امانت گرفتن آثار باقیمانده از دوران صفویه از موزه های اروپایی و بین المللی و نیز مجموعه ‏آثار این دوران درهمین موزه موفق به برپایی این نمایشگاه شده است. البته بخش قابل توجهی از آثار به نمایش ‏درآمده، از سوی بنیاد میراث ایران در اختیار مسوولان برگزاری قرار گرفته است که شامل چینی آلات و ‏سرامیک های نفیس از دوران سلسله “یوآن” چین می باشد.‏

هرچند دست نوشته ها، منسوجات و اقلام دیگری نیز در نمایشگاه وجود دارد که از موزه ملی ایران به امانت ‏گرفته شده اند. کتابچه ارائه شده در نمایشگاه دربردارنده توضیحات دقیق و نمایی کلی از حرم های دوران صفویه ‏است.‏

نمایشگاه شاه عباس آخرین سری از مجموعه نمایشگاه هایی است که به شخصیت های تاریخی و وقایع مربوط به ‏آن شخصیت ها می پردازد. امپراطور رم هادریان یکی از این چهره های تاریخی بود که در سال 2008 ‏نمایشگاهی در موردش برگزار شد.‏

شاه عباس برخلاف هادریان و دیگر پادشاهان قبل و بعد از خود، تصویر خود را در نشان های حکومتی بکار نمی ‏برد. در حالیکه تصاویر هادریان در سراسر امپراطوری رم و در همه جا به چشم می خورد و در نمایشگاه مربوط ‏به او به بازدید تاریخی وی از مصر نیز اشاره شده بود. درحالیکه اطلاعات چندانی در مورد شخص شاه عباس ‏وجود ندارد، اطلاعات جامع و کاملی از پادشاهان هم عصر شاه عباس مانند ملکه الیزابت اول و شاه فیلیپ دوم در ‏دست است.‏

همزمان با برگزاری این نمایشگاه در موزه بریتانیا، گالری ساعتچی نیز برپاکننده نمایشگاهی است با عنوان “بدون ‏حجاب: هنرجدید از خاورمیانه”. این گالری پروژه شخصی چارلز ساعتچی یکی از کلکسیونرهای آثار هنری در ‏بریتانیاست.‏

این گالری سال گذشته با برپایی نمایشگاهی از هنر معاصر چین آغاز بکار کرد و این بار آثار هنرمندان معاصر ‏در خاور میانه را به نمایش می گذارد. این آثار منعکس کننده هدف نمایشگاه در معرفی گوشه ای از کارهای ‏هنرمندان معاصری است که تا کنون در لندن به نمایش درنیامده بودند.‏

به نظر می رسد ساعتچی بدنبال موضوعات قابل پیش بینی و مشخص است. با دیدن نمایشگاه خاور میانه ممکن ‏است به این نتیجه برسیم که مسائل جنسیتی و امور زنان در مرکز توجه هنرمندان معاصر ایرانی و عرب قرار ‏دارد.‏

نکته جالب این نمایشگاه تعداد هنرمندان عربی است که آثارشان به نمایش درآمده و ساکن کشورهای عرب زبان ‏نیستند. درعین حال این نکته در مورد هنرمندان ایرانی صدق نمی کند. هر بازدیدکننده ای در مورد هنر معاصر ‏ایران دچار حیرت می شود.‏

بالای گالری ساعتچی، گالری فیلیپ دوپری و شرکا قرار دارد که میزبان نمایشگاهی است از خاور میانه و آثار ‏نقاشی و مجسمه ازهنرمندان مصری. اکثر این هنرمندان متولد دهه 1940 و 1930 هستند و این امر نشان می ‏دهد آثار به نمایش درآمده متعلق به دو نسل هستند. هنرمندان نقاش عراقی نیز در این نمایشگاه آثاری ارائه داده اند.‏

برای دیدن این نمایشگاه بهتر است از طبقه بالا شروع کنید، حتی اگر این امر برخلاف اهداف ساعتچی باشد.‏


منبع : هفته نامه الاهرام، 15-9 آوریل