تحریم های جدید آمریکا علیه سوریه و ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز

سوزان کرب تری

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه تحریم های آمریکا علیه سوریه و ایران را تشدید کرد و به خزانه داری اختیار داد تا با شرکت ها و افرادی که تدابیر موجود را زیر پا می گذارند برخورد کند.

در آخرین اقدام علیه ایران و سوریه که با حکم رئیس جمهور جنبه قانون پیدا کرد هر فرد یا موسسه ای که تحریم های قبلی را نقض یا کمک به نقض آن کند مورد تنبیه قرار خواهد گرفت. در تدابیر جدید به خزانه داری اختیار داده می شود تا افراد و موسسات خارجی را که این ضوابط را نقض می کنند معرفی و از دسترسی آنها به سیستم مالی و تجاری آمریکا جلوگیری کند.

دیوید کهن، معاون خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت این حکم به “خزانه داری اختیار می دهد که اقدامات جدی علیه افراد و موسسات خارجی که ضوابط تحریم سوریه و ایران را نقض می کنند، انجام دهد.” در این حکم آمده است که “هرکس بخواهد از این تحریم ها عبور کند، این کار را به هزینه مردم سوریه و ایران انجام می دهد و برای این کار باید پاسخگو باشد.”

این حکم کمک می کند که آمریکائیان اشتباها با شرکت ها و افرادی که به دلیل نقض تحریم ها در فهرست خزانه داری قرار می گیرند، وارد معامله نشوند.

ایران و سوریه در حال حاضر تحت چندین لایه از تحریم ها قرار دارند. اوباما در ماه مارس تحریم نفتی ایران را، پس از حصول اطمینان از وجود نفت کافی در بازار های جهانی به اندازه ای که باعث افزایش قیمت نشود، تائید کرد.

این تصمیم به دولت اجازه می داد بانک های خارجی را که با بانک مرکزی ایران معامله می کنند مورد تحریم قرار داده و آنها را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم سازند. اتحادیه اروپا و آمریکا سلسله ای از تحریم ها را برای منزوی کردن ایران از اقتصاد جهانی اعمال کرده اند با این امید که تهران بر اثر این فشار حاضر به تغییر رویه در برنامه هسته ای خود شود  و غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

منبع:واشنگتن تایمز – 1 مه 2012