زمانی برای پاسخگویی احمدی نژاد

نویسنده
هومن یزدی

» مجلسی‏ ها از توضیحات نمایندگان دولت قانع نشدند

نمایندگان محمود احمدی نژاد که برای ارائه توضیحاتی به کمیسیون‏های تخصصی مجلس فراخوانده شده بودند در نهایت نتوانستند طراحان سئوال از رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی را قانع کنند. بدین ترتیب با قانع نشدن اعضای این کمیسیون‏ها از توضیح نمایندگان رئیس جمهور، سئوالات آنها باید در آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

دیروز سخنگوی طراحان سئوال از رئیس جمهوری اسلامی با اشاره به نتایج بررسی‌های چهار کمیسیون امنیت ملی، برنامه و بودجه، عمران و اصل 90 گفت که تاکنون پاسخ نمایندگان دولت به سئوالات نمایندگان کلی و توجیهی بوده است.

مصطفی رضا‌حسینی، نماینده شهربابک به خبرگزاری مهر گفت که نمایندگان آقای احمدی‌نژاد تاکید داشتند که اظهار نظر و تصمیم‌گیری در مورد بعضی از قوانین و مسایل حق رئیس قوه مجریه است.

وی در عین حال از این موضوع که مجلس توانسته رئیس جمهوری را مجاب کند تا برای پاسخ به سئوالات نمایندگان و تخلفاتش به مجلس پاسخگو باشد، ابراز خشنودی کرد.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز گفت که اعضای آن از توضیحات نمایندگان محمود احمدی نژاد درباره نحوه جنجال برانگیز عزل منوچهر متکی از وزارت خارجه و نافرمانی از فرمان آیت الله خامنه ای برای ابقای حیدر مصلحی در سمت وزیر اطلاعات قانع نشده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا از قول کاظم جلالی گزارش داد که دستورکار این جلسه رسیدگی به طرح سئوال نمایندگان مجلس از احمدی نژاد درباره عزل متکی در جریان سفر دیپلماتیک به کشور آفریقایی سنگال و “تاخیر در تمکین از حکم حکومتی” رهبر جمهوری اسلامی برای بازگرداندن حیدر مصلحی به مسند وزارت اطلاعات پس از عزل ناگهانی او بود.

در همین راستا علی مطهری به عنوان طراح اصلی سئوال از رئیس جمهوری امروز گفت که از پاسخ‌های نمایندگان رئیس جمهوری در کمیسیون‌های تخصصی نسبت به پنج سئوال قانع نشده است. او در عین حال تاکید کرد که نظر قطعی در این ارتباط به رای هفته آینده تمام امضا کنندگان طرح مربوط خواهد بود.

در همین حال، علی اکبر اولیا، عضو کمیسیون عمران مجلس خبر داده که این کمیسیون نیز از پاسخ نمایندگان دولت به تخلف دولت در عدم اعطای تسهیلات ارزی به متروی تهران قانع نشده است.

از مجموع سئوالاتی که به کمیسیون‌های مجلس ارایه شده است هنوز دو کمیسیون اقتصاد و فرهنگی موضوعات را بررسی نکرده و آن را به اواسط هفته آینده موکول کرده‌اند.

به این ترتیب نمایندگان دولت باید با حضور در کمیسیون فرهنگی به چهار سئوال نمایندگان در ارتباط با اجرایی نشدن “قانون عفاف و حجاب”، حمایت رئیس جمهوری از تز مکتب ایرانی، تاخیر در معرفی وزیر ورزش و جوانان و نحوه هزینه شدن 1500 میلیارد تومان بودجه اعتبار فرهنگی در قانون بودجه سال 89 پاسخ دهند.

همچنین نمایندگان اقتصادی محمود احمدی‌نژاد هم باید در صدد اقناع نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی باشند که سئوالاتی در ارتباط با چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارند.

این سومین بار در طول عمر عمر مجلس هشتم است که طرح سئوال از رییس جمهوری با هدایت علی مطهری عضو برجسته فراکسیون اصولگرایان در دستور کار نمایندگان قرار می‏گیرد. طرح سئوال از رییس‌جمهوری نخستین‌باردر 20مهرماه سال گذشته در مجلس کلید خورد و در جلسه همان روز به امضای هشت نماینده مجلس رسید. با این حال بنا به دلایلی که “شرایط حساس کشور و منطقه و برخی دیگر از ملاحظات دیگر” عنوان شده بود تقدیم هیات رئیسه مجلس نشد.

غیبت 11روزه احمدی‌نژاد در دولت بهترین بهانه را به دست منتقدین او در مجلس داد که بار دیگر به سرکردگی علی مطهری طرح سئوال از رئیس جمهوری را مطرح کنند؛ طرحی که این بار به نظر می‏رسید نه “ویژه بودن شرایط” جلودار مطرح شدنش است و نه بهانه‏ای چون “مصلحت نظام”. همراهی‏ها با این طرح به آنجا رسید که در ششمین روز از 11روز غیبت رئیس دولت در محل کارش اعلام شد طرح سئوال علی مطهری از رییس‌جمهوری اسلامی به جریان افتاده و 52 نفر هم آن را امضا کرده‌اند. اما تا 18 خرداد زمان نیاز بود تا تعداد امضاها مرز 90 را رد کند و آخرین گام‏ها را برای سه رقمی شدن بردارد. همان 90 امضایی که پشتوانه علی مطهری شد تا رسما اعلام کند “به فضل خدا این سئوال را به جریان خواهیم انداخت.” اما بعدا مشخص شد که به جریان انداختن این سئوال چندان کار راحتی نیست. اکنون بیش از 6 ماه از آن تاریخ می‏گذرد و تازه امیدهایی در دل طراحان سئوال برای کشاندن احمدی نژاد به صحن مجلس ایجاد شده است.

علی مطهری مرداد ماه امسال و پس از آنکه طرح سئوال از رئیس جمهوری با مقاومت‏های شدیدی در مجلس مواجه شده بود گفت که هیات رئیسه مجلس به نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود فشار آورده، زیرا گمان می رود آیت الله خامنه ای ترجیح می دهد با وجود اختلاف نظرها با آقای احمدی نژاد و حلقه یارانش معروف به “جریان انحرافی”، دوره دوم ریاست جمهوری او بدون دردسر تمام شود.

طرح سئوال از رئیس جمهوری که شمار امضاهای آن در 30 آذر ماه به حد نصاب رسید، برای رسیدگی به کمیسیون‌های فرهنگی، عمران، اقتصاد، اصل نود و برنامه و بودجه فرستاده شد. بدین ترتیب پس از تشکیل یک کمیته ویژه در مجلس، قرار شد که نمایندگان آقای احمدی نژاد در کمیسیون های مختلف حاضر شوند و به سئوالات جواب دهند.

“مقاومت” در برابر حکم رهبر جمهوری اسلامی بر سر برکناری حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، بررسی غیبت 11 روزه رئیس جمهوری از محل کار و نحوه کنار گذاشتن منوچهر متکی وزیر امور خارجه از جمله محورهای این طرح است.

به تازگی نیز محورهای جدیدی نظیر تخلفات دولت در اجرای کلیات اصل 44 قانون اساسی و تخلفات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اظهارات احمدی‌نژاد درباره در راس امور نبودن مجلس، به این طرح اضافه شده است.

علاوه بر این احمد توکلی، نماینده مجلس “شفاف‌سازی در مورد نزدیک به صد سفر خارجی اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی ‌نژاد” را نیز از جمله سئوال‌هایی عنوان کرده است که از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

پیش از این علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، که یکی از کمیسیون‌های یاد شده است، در روز هفدهم دیماه اعلام کرده بود که محمود احمدی‌نژاد “به منظور پاسخ به سئوالات جمعی از نمایندگان و در راستای بررسی طرح سئوال از رئیس جمهور سه‌شنبه 20 دی‌ماه به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شده است”. این تاریخ در حالی اعلام شد که محمود احمدی‌نژاد یکشنبه 18 دی ماه تهران را برای سفری 5 روزه، به مقصد آمریکای لاتین ترک کرد.

در همان روز محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده پارلمانی دولت در واکنش به سخنان بروجردی اعلام کرد: “طبق قانون، رئیس جمهور تنها در صورتی که سئوال به صحن علنی بیاید، در آنجا برای پاسخگویی حاضر می‌شود.”

به این ترتیب قرار است بعد از بررسی سئوالات در دو کمیسیون باقی مانده مجلس 80 نماینده‌ای که طرح سئوال از رئیس جمهوری را امضا کرده‌اند با جمع بندی پاسخ‌های معاونان رئیس جمهوری که به عنوان نماینده در جلسات حاضر بودند رای گیری کنند.

مطابق آئین نامه داخلی مجلس، پس از یک هفته از حضور نمایندگان رئیس جمهوری در کمیسیون، چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان امضاء کننده طرح سئوال قانع نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه، سئوال آنها را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند.

بر اساس ماده 197 آئین نامه داخلی مجلس اسلامی، رئیس جمهوری موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سئوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سئوال پاسخ دهد.