گزارش

نویسنده
مرضیه حسینی

نگاهی به حواشی یک حبه قند

دنیایی از حادثه، پیش از اکران

“یه حبه قند” ششمین فیلم سینمایی رضا میرکریمی است که درسال ۱۳۸۹ساخته است.کسانی که فیلم‌های قبلی رضا میرکریمی کارگردان 45 ساله سینمای ایران را دنبال می‌کنند، روند مثبت او را در حوزه محتوا و ساخت از” کودک و سرباز” تا فیلم جسور” زیر نور ماه”، و”خیلی‌دور، خیلی‌نزدیک” تا نقطه اوج کارش در فیلم  “به همین سادگی” دنبال می کنند.“یه حبه قند “آخرین کار سینمایی کریمی است که از روز 20 مهرماه به اکران عمومی در می آید.

نوع خاص تبلیغ این فیلم و راه اندازی خبرگزاری اختصاصی برای این فیلم و نیز حمایت همه جانبه هنرمندان قبل از اکران از نکات جالب توجه درباره این فیلم بود.در این مطلب نگاهی داریم به حواشی شیرین این فیلم پیش از اکران عمومی درآغاز بیست مهرماه. 

حمایت همه جانبه هنرمندان از یه حبه قند

بسیاری از هنرمندانی که فیلم را دیده اند به تمجید از آن پرداخته اند و خیلی از هنرمندان نیز برای کمک به اکران خوب فیلم وارد گود شده اند.

 تیزرهای تلویزیونی این فیلم را مجید مجیدی و آنونس فیلم را رخشان بنی اعتماد ساخته اند. طراحی پوستر فیلم نیز کار عباس کیارستمی است.

 

پیش فروش بلیط­های فیلم

با توجه به درخواست های مردمی، پیش فروش چهار روز اول  بلیط های فیلم یه حبه قند ساخته رضا میر کریمی درسایت اینترنتی سینما آزادی انجام خواهد شد.

 

اطلاعات جالبی درباره دکور و لوکیشن یه حبه قند

این فیلم از لحاظ دکور و صحنه نیز موقعیتی خاص دارد. کل دکور در یکی از باغ‌های شهران ساخته شده است و بعد از پایان فیلمبرداری به طور کامل تخریب شده است.

از این نظر می­توان گفت طراحی صحنه و دکور این فیلم در میان بسیاری از فیلم های ساخته شده از آغاز تاریخ سینمای ایران بسیار ویژه است چراکه ساخت کل دکور یک اثر بیشتر در سریال های تاریخی و یا برخی آثار سینمایی بلند که جنبه ای تاریخی داشته اند، اتفاق افتاده است.

دلیل ساخت کل دکور به این دلیل بوده است که فضای بومی و محلی فیلم ایجاب می کرده در فضایی شبیه به اطراف شهر یزد فیلمبرداری شود که با این فضا مطابقت داشت اما از آنجا که فیلمبرداری در تابستان انجام شده و دمای هوا در آنجا خیلی بالا بوده است و همچنین به دلیل سختی زیاد انتقال و جابجایی عوامل تولید به این محل، تصمیم گرفته شد در فضایی مشابه اما نزدیک به تهران، فیلمبرداری را انجام دهند. به همین دلیل در اطراف شهران، دکوری مطابق با فضای قصه ساخته شد.

 

درباره قصه یه حبه قند

فیلم سینمایی “یه حبه قند” قصه‌ای بومی و ایرانی دارد و فیلمنامه آن توسط محمدرضا گوهری و براساس طرحی از رضا میرکریمی و شادمهر راستین نوشته شده است.

سکوت خانه باغ قدیمی و سرسبز با ورود مهمانانی در هم می‌شکند. چهار دختر این خانه همراه همسر و فرزندانشان برای عروسی خواهر کوچکترشان پسندیده به یاری مادر شتافتند. این اقامت برای خواهران و باجناق‌ها شاید دردسر باشد ولی برای بچه‌ها یک آرزوی بزرگ است.

“یک حبه قند” فیلمی پر بازیگر با حدود 20 شخصیت اصلی است که هرکدام ویژگی‌ها و رفتارهای خاص خودشان را دارند، بدون این‌که هیچ کدام شخصیت‌محوری و اول فیلم باشند. این بازیگران که ما حتما خودمان را در یکی دو تا از آنها پیدا می‌کنیم، نمادی از افراد و طبقات گوناگون مردمی هستند که در کنار خودمان، آنها را می‌بینیم ؛ از نوزاد و کودک و نوجوان و جوان و سالمند و پیر، از زن و مرد و دختر و پسر، از معلم و روحانی و کارگر و کاسب و سرباز، از شیرازی و یزدی و شمالی و… از قهر و آشتی و خنده و گریه و شوخی و جدی و بیم و امید و بالاخره از تولد و ازدواج و زندگی و مرگ

 

مستند پشت‌صحنه‌ “یه حبه قند” اکران عمومی می‌شود

پیش از اکران عمومی فیلم یه حبه قند ساخته‌ رضا میرکریمی، مستندی از پشت‌صحنه این فیلم در سینماهای سراسر کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

این فیلم مستند که به کارگردانی مژگان ایلانلو ساخته شده، قرار است قبل از اکران فیلم یه حبه قند در تعدادی محدودی از سانس‌ها وسینماها به نمایش درآید.

این مستند پیش از این ودر زمان جشنواره فیلم فجر و در یک مراسم اکران خصوصی درخانه سینما با حضوررخشان بنی‌اعتماد،رضا کیانیان،سید محمد بهشتی،غلامرضا موسوی،سعید پور صمیمی،نگار جواهریان،دکتر محمد سریر،هوشنگ گلمکانی،امید روحانی،شادمهر راستین و….به نمایش درآمد.

 

جشنواره پوسان،وحمایت از فیلم امیر نادری

جشنواره پوسان تنها در طول ۱۶سال، به مهمترین جشنواره ی فیلم آسیا تبدیل شده است.اما از سینمای ایران فیلم تحسین شده ”یه حبه قند” به کارگردانی رضامیرکریمی در شانزدهمین جشنواره فیلم پوسان کره جنوبی پذیرفته شده است.

 

“یک حبه قند “در جشنواره فیلم مونترال

به دنبال استقبال از نمایش فیلم “یک حبه قند “رضا میرکریمی در جشنواره فیلم مونترال کانادا،جدا از چهار سانس نمایش داده شده، یک نمایش ویژه نیز برای آن در نظر گرفته شد. این تصمیم به دنبال استقبال تماشاگران از نمایش فیلم در روزهای گذشته گرفته شد.

 

نظرمنتقد مشهور مصری درباره یه حبه قند

هانی مصطفی، منتقد سینمایی که در ژورنال انگلیسی موسسه مشهور «الاهرام» فعال است.

او درباره فیلم یه حبه قند می گوید :

“من فیلم «یه حبه قند» را بسیار فوق‌العاده می‌دانم. یکی از نکات مثبت «یه حبه قند» حضور تعداد زیاد بازیگران بود که همه آنها خیلی پرقدرت بازی می‌کردند. همچنین نکته مثبت دیگر «یه حبه قند» از نظر من، مهارت کارگردان در بازی گرفتن از کودکان حاضر در این فیلم بود. در کل نقطه قوت این فیلم در کارگردانی آن بود. فیلم خوب فیلمی است که کارگردان خوبی داشته باشد.در صورت نمایش «یه حبه قند» در مصر، حتما استقبال بسیار خوبی از آن انجام می‌شود. به نظرم حتی اگر «یه حبه قند» در جشنواره قاهره شرکت کند، چندین جایزه را دریافت می‌کند.”

 

نظر سید محمد بهشتی درباره یه حبه قند

 سید محمد بهشتی مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی درزمان جشنواره یادداشت زیبایی درباره فیلم یه حبه قنددرروزنامه شرق منتشر کرد.در بخشی از این یادداشت چنین آمده است :

”…فیلم یه حبه قند در عین منحصر به فرد بودن آینه ای ست که همه ایرانی بودن ما را نمایش می دهد.همه فیلم یه حبه قند مثل لحظه ایست که پرنده ای از روی شاخه ای می پرد مثل لحظه ای است که طفل انگشت پدررا رها می کند مثل بهاری است که می آید ومی بارد.فیلم یه حبه قند معطر است عطری دارد که آشناست عطر گل محمدی عطر فرهنگ ایران،سالها بود که زیر بار اظهار نظر در مورد هیچ فیلمی نمی رفتم گو اینکه فیلمهایی بود که بارها وسوسه شدم شادی ام رااز دیدنشان ابراز کنم ولی این بار تسلیم این بار وسوسه می شوم.فیلم یه حبه قند را بچشید و ببویید و ببینید تصویر چهره فراموش شده خودتان را در آینه این فیلم خواهید دید.

 

 

نظر یک منتقد درباره یه حبه قند

نگاه کیوان کثیریان به فیلم یه حبه قند نیز در نوع خود جالب است. او که فیلم را در جشنواره فیلم فجر دیده است در مورد این فیلم می نویسد :

شاید کمتر کارگردانی را در سینمای امروز ایران بتوان یافت که تا این حد به جزییات زندگی در خانواده های ایرانی اشراف داشته باشد.

….میزانسن‌های پیچیده میرکریمی در “یه حبه قند” – که اتفاقا پیچیدگی اش را از نزدیکی به واقعیت و بازآفرینی زندگی روزمره می گیرد- با وجود تعدد بازیگران، فوق العاده است.

..بازی ها هم بی اندازه خوبند. میرکریمی بر استفاده درست از بازیگران خوب تئاتر پافشاری می کند و نتیجه هم می گیرد.

… به نظرم مهم ترین ایراد این فیلم میرکریمی – به رغم ایده جذابش – قصه بیش ازحد، ساده و مضمون لاغر آن است. فیلم با فضاسازی بی نقصش توقع یک اتفاق داستانی بزرگ را در بیننده پدید می‌آورد که این توقع حتی با مرگ اندوهبار و بی موقع “دایی” هم برآورده نمی شود.

…میرکریمی در این فیلم نیز یکی ازمهم ترین ویژگی کارهایش را همچنان حفظ کرده است؛ اوصمیمی فیلم می سازد، حرف قلمبه نمی زند، ادا و اطوار در نمی آورد و اصراری ندارد بیش از اندازه لازم دیده شود.

 

اکران خصوصی برای هنرمندان پیش از اکران عمومی

“یه حبه قند” ۱۲ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان به نمایش درآمد.در آستانه اکران عمومی تازه‌ترین ساخته میرکریمی، سینما استقلال میزبان جمعی از هنرمندان و سینماگران و منتقدان بود.

نمایش خصوصی “یه حبه قند” با حضور چهره‌هایی چون آیدین آغداشلو، ابراهیم حاتمی‌کیا، نگار جواهریان، جواد طوسی، فرهاد اصلانی، امیر اسفندیاری، کیانوش عیاری برگزار شد.

 

اولین رونمایی فیلم پیش از اکران عمومی

جمعه پانزدهم مهر  با حضور سینماگران، اهالی رسانه و هنرمندان مطرح ایرانیرونمایی از فیلم “یه حبه قند”  و افتتاح رسمی پردیس کیان برگزار ‌شد.

این مراسم با حضور بازیگران وعوامل اصلی فیلم برگزار شد، سینماگران، روزنامه نگاران و منتقدان و هنرمندان مطرح ایرانی حضور یافتند.

نکته ویژه این مراسم حضور امیر خادم و هادی ساعی در سالن اکران فیلم بود.

 البته در کنار این چهره های ورزشی سیاسی شده، کریم باقری هم حاضر بود. کاپیتان سابق پرسپولیس که بعد از کنار گذاشتن فوتبال حاضر نشد مربیگری کند، حالا با حضور در جمع ورزشی های سیاسی این گمانه زنی که شاید برنامه ای برای انتخابات پیش روی شورای شهر در سر داشته باشد را قطعا سر زبان ها می اندازد.

 

شناسنامه یه حبه قند

کارگردان: رضا میرکریمی

نویسندگان: رضا میرکریمی، محمدرضا گوهری بر اساس طرحی از رضا میرکریمی، شادمهر راستین

بازیگران : رضا کیانیان، پریوش نظریه، نگار جواهریان، نگار عابدی، اصغر همت، هدایت هاشمی، شمسی فضل‌الهی، ریما رامین‌فر، پونه عبدالکریم‌زاده، امیرحسین آرمان و با حضور سعید پورصمیمی، سهیلا رضوی

مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه

موسیقی: محمدرضا علیقلی

مدیر طراحی: محسن شاه‌ابراهیمی

طراح چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری

صدابردار: بهمن اردلان

تدوین: حسن حسندوست

برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: محسن قرایی

مشاور انتخاب بازیگر: افشین هاشمی

عکاس: علی نیک‌رفتار

مجری طرح: محمدرضا منصوری

مدیر تولید: مسعود فیروزه

منشی صحنه: باران کوثری