دستور خامنه‌ای برای برخورد با دزدها

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» یازده سال پس از صدور فرمان مشهور 8 ماده‌ای

یازده سال پس از صدور فرمان مشهور به 8 ماده ای رهبر جمهوری اسلامی درباره برخورد با فساد اقتصادی در کشور، او مجددا بر لزوم برخورد با “خائن ها و دزدان کیسه ملت” تاکید کرد. به گفته خامنه ای، اقدام کسانی که “با یک عنوان و برای کاری خاص، تسهیلات کلان بانکی می گیرند اما در جایی دیگر از این تسهیلات استفاده می کنند، مصداق خیانت و دزدی از کیسه ملت است.” او تاکید کرد که “باید با این افراد برخورد شود.”

دیروز به جز علی خامنه ای، رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه مجریه نیز درباره فساد در کشور سخنان تندی هر یک علیه دستگاه دیگر بیان کردند.

رهبر جمهوری اسلامی این سخنان را صبح دیروز و در جمع “کارگران نمونه سراسر کشور و جمعی از کارگران واحدهای صنعتی تولیدی” بیان کرد. علی خامنه ای روز گذشته ابتدا از کارخانه تولیدی داروپخش بازدید کرد و سپس در جمع تعدادی از کارگران سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی با “اشاره به تذکرات مستمر” خود در چند سال اخیر درباره “تمرکز توطئه های دشمن بر مسائل اقتصادی” گفت: “نشانه های این توطئه بزرگ در شرایط کنونی هر روز بیشتر آشکار می شود.”

با وجود این خامنه ای ابراز امیدواری کرد که “ملت ایران با همان عزم راسخی که موانع دیگر را از سر راه برداشت، انشاءالله این مانع را هم از سر راه بر می دارد.”

 رهبر جمهوری اسلامی همچنین “مواجهه و مبارزه درست با اخلال اقتصادی را برای تقویت تولید ملی” ضروری برشمرد و افزود: “قاچاق و سوءاستفاده از سرمایه های مالی و ذخایر متعلق به مردم در بانک ها از جمله مصادیق اخلال اقتصادی است.”

خامنه ای در تشریح بیشتر سوءاستفاده از سرمایه های ملی و ذخایر ملت افزود: “اقدام کسانی که با یک عنوان و برای کاری خاص، تسهیلات کلان بانکی می گیرند اما در جایی دیگر از این تسهیلات استفاده می کنند، مصداق خیانت و دزدی از کیسه ملت است و باید با این افراد برخورد شود.”

او از “آحاد مردم” خواست تا با “مصرف تولید داخلی، عزم خود را برای مقابله با دشمن آشکار کنند.”

 

پس از یازده سال

تاکید دیروز رهبر جمهوری اسلامی بر ضرورت برخورد با فساد اقتصادی در کشور در حالی بیان شد که وی در همین روز یعنی ده اردیبهشت سال 1380 (یازده سال پیش)، فرمانی مشهور به 8 ماده ای خطاب به رؤسای قوای سه گانه درباره “مبارزه همه جانبه و سازمان یافته با مفاسد مالی و اقتصادی” صادر کرده بود.

رسانه های حکومتی مانند صدا و سیما و دیگر رسانه های طرفدار خامنه ای، در آن هنگام و پس از آن، تبلیغات زیادی بر روی این فرمان 8 ماده ای انجام می دادند اما آمارهای رسمی و گزارش های منتشر شده در آنها نشاندهنده روند رو به افزایش فساد مالی و اقتصادی در ساختار جمهوری اسلامی است.

افزایش فساد در جمهوری اسلامی آنقدر قابل توجه است که حتی توسط شخص رهبر جمهوری اسلامی هم به آن اذعان می شود.

خامنه ای روز 11 آبان سال گذشته (1390) در جمع مسئولان و پرسنل سازمان حج و زیارت، با اشاره به پرونده بزرگترین فساد اقتصادی اعلام شده تاریخ ایران مشهور به اختلاس 3000 میلیارد تومانی، گفت: “اگر چه مسئولان از مقابله با فساد اقتصادی استقبال کردند اما اگر به این توصیه‌ها عمل می‌شد، هیچگاه دچار چنین حوادثی همچون فساد بانکی اخیر نمی‌شدیم.”

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، وقوع چنین مسائلی، “ذهن و دل مردم را مشغول، و دل بسیاری را نیز می‌شکند و آیا این سزاوار است که بخاطر عمل نکردن مسئولان، مردم به سبب این حوادث ناراحت شوند و حتی برخی امید خود را از دست بدهند؟”

خامنه ای با انتقاد از دستگاه های حکومتی برای عدم برخورد با فساد اقتصادی و مالی در کشور افزود: “همان سال‌های قبل بارها گفته شد که نباید بگذاریم فساد ریشه‌دار شود زیرا با گذشت زمان، ریشه‌کنی آن بسیار مشکل می‌شود و سرمایه‌گذار پاکدامن و صادق را نیز مأیوس می‌کند اما متأسفانه عمل نشد.”

رسانه های نزدیک به حکومت، سخنان دیروز رهبر جمهوری اسلامی درباره “خائن ها و دزدان کیسه ملت” را اشاره ای به پرونده فساد بزرگ 3000 میلیارد تومانی دانستند که هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به آن روز گذشته در تهران برگزار شد.

 

افشاگری قوه قضائیه علیه دولت

در این جلسه برای نخستین بار نام دو تن از مسئولان ارشد کنونی و سابق دولت محمود احمدی نژاد به میان آمد. این دو مسئول، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور که از او به عنوان نزدیک ترین فرد به احمدی نژاد یاد می شود و حمید بهبهانی، وزیر سابق راه و ترابری دولت اصولگرا بودند.

 این در حالی است که در همین دیروز، محمود احمدی نژاد از نحوه رسیدگی به بزرگترین پرونده فساد مالی ایران انتقاد کرد و گفت: “بانکی که تخلف در آن صورت گرفته، الآن در حاشیه است و رئیس خاطی این بانک نیز طلبکارانه علیه دولت موضع می گیرد”.

اشاره وی به محمد جهرمی مدیر عامل سابق بانک صادرات است که در دولت اول احمدی نژاد، وزیر کار بود. جهرمی بعد از افشای سوءاستفاده کلان مالی در یک شعبه این بانک در خوزستان که بعدها به فساد بزرگ مالی ایران شهرت یافت، از سمتش کنار گذاشته شد.

رئیس قوه قضائیه دیروز در چهارمین اجلاس ارتقای سلامت اداری با اشاره به پرونده فسادمالی اخیر، از تاکیدات خامنه ای در “دیدارهای خصوصی” برای برخورد با فساد خبر داد.

صادق آملی لاریجانی گفت: “مقام معظم رهبری هم در سخنرانی ها و هم در دیدارهای خصوصی به بنده گفته اند در این پرونده پیگیری قاطع داشته باشید و تا هر کجا که رفت ادامه دهید.”

او همچنین به وجود “رگه های پنهان فساد” و “یک ارتباط اختاپوسی” در کشور خبر داد و افزود: “یک ارتباط اختاپوسی در کشور وجود دارد که با بده بستان ها توانایی دارند مشکلات در هر کجا حتی در دستگاه قضا حل کنند.”

رئیس قوه قضائیه با انتقاد شدید از دولت گفت که “باید بپذیریم دستگاه اجرایی ما فساد کرده است.”

آملی لاریجانی با طرح این پرسش که “آیا به راستی کیفهای پر از پول و رشوه فساد نیست؟ کیفهای پر پول به مسئولان بانکی دادن فساد نیست؟ فساد پس چی است؟”، پاسخ داد: “این فساد بزرگ است زیرا اعتماد عمومی را هم خدشه دار کرده است ولی ما ایستاده ایم و باید به مردم حقایق را بازگو کنیم.”

او همچنین در واکنش به انتقادات دیروز محمود احمدی نژاد از عملکرد قوه قضائیه گفت: “گفتند که چرا بانکی که مقصر بوده مسئولش کنار نشسته که ما این را قبول نداریم زیرا همه مدیران بانکها در این پرونده را خواسته ایم. برخی تخلف اداری داشته اند و برخی هم رشوه گرفته اند. ما مسئول بانکی نداریم که متهم باشد ولی احضار نشده باشد.”

رئیس قوه مجریه در همایش سلامت اداری در تهران گفت که “آن مقامی که صحبت از تحت پیگرد قرار گرفتن ده ها مدیر دولتی می کند، دوست خود را در قوه دیگر نادیده می گیرد.”

این در حالی است که به گفته صادق آملی لاریجانی، “گاهی کلماتی از برخی ساتر می شود که می گویند برخورد دستگاه قضایی در این پرونده سیاسی بوده است.”

رئیس قوه قضائیه با انتقاد از این افراد افزود: “من می گویم که کسی که این فساد را کوچک عنوان کند مانند فردی است که سرش را زیر برف کرده است.”