بی اطلاعی از محل بازداشت رهبران سبز

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اجازه ملاقات به فرزندان موسوی داده نشد

در شرایطی که بیش از یک سال از زمان بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز گذشته است، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد طی یادداشتی به مناسبت سالروز تولد میرحسین موسوی ضمن تاکید بر بی خبری ونگرانی از وضعیت آنها نسبت به محل بازداشت رهبران جنبش سبز ابراز بی اطلاعی کردند.

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در این یادداشت اعلام کرده اند که برای تبریک سالروز تولد پدرشان به محل زندگی آنها که مقامات جمهوری اسلامی مدعی هستند در آنجا در بازداشت خانگی بسر می برند مراجعه کرده اند اما ماموران امنیتی حاضر در محل اجازه ملاقات نداده و با آنها برخورد کرده اند.

در این یادداشت که به امضای سه دختر آقای موسوی و خانم رهنورد در وبسایت کلمه منتشر شده نیز نسبت به محل نگهداری آنها ابراز بی اطلاعی شده است.فرزندان آقای موسوی در این یادداشت خطاب به والدین خود نوشته اند: “شما گرچه در حصر، در زندان کوچه اختر یا هر زندان دیگری که ما امروز نمی‌دانیم دقیق که کجایید، آزادید و آزاده.”

در مقدمه ای که وبسایت کلمه بر این یادداشت نوشته تاکید شده است که “فرزندان میرحسین موسوی کماکان و پس از تهدید نیروهای امنیتی از تماس تلفنی و یا ملاقات محروم هستند.”

این یادداشت در شرایطی منتشر می شود که ماه های اخیر برخی گزارش های رسانه های امنیتی درباره وضعیت جسمانی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد موجب نگرانی طرفداران و خانواده آنها شده است.

در این رابطه ماه گذشته نیز زهرا ربانی املشی، عروس آیت الله منتظری پس از ابراز نگرانی دختران موسوی و رهنورد طی نامه ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی از تماس های مشکوک و ناشناس به فرزندان موسوی خبرداده و اعلام کرده بود که در این تماس ها به آنها گفته‌اند که “پدر یا مادر شما بسیار بیمار هستند” و “بیماری خطرناکی دارند و الان در حال شیمی‌درمانی هستند”.

چندی پیش در 3 اسفند ماه سایت کلمه خبرداده بود که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آخرین تماس خود در آستانه سالگرد بازداشت شان با فرزندان خود تماس تلفنی گرفته اند که میرحسین موسوی در این تماس تلفنی خطاب به آنها تاکید کرده بود که “چیزی تغییر نکرده است”… “دخترانم شما بدانید که من بر سر مواضع پیشین خود همچنان ایستاده ام…ممکن است به دلایلی همین تنها امکان حداقلی چند ماه یکبار برای کسب خبر از وضعیت ما با شما را هم قطع کنند.”

این درحالی بود در روزهای اخیر وبسایت جرس از سایت های حامی جنبش سبز در خبری نوشت که “مجتبی خامنه ای” فرزند رهبر جمهوری اسلامی به تازگی به دیدن میرحسین موسوی رفته و از اوخواسته است تا با توجه به شرایط بحرانی کشور “کوتاه بیاید”.

در این گزارش روایت شده بود که آقای موسوی در پاسخ به فرزند آیت الله خامنه ای گفته است: “اولا پاسخ آنچه را شنیدم به مقام رهبری خواهم داد به شرطی که دوربین و شنودی در کار نباشد و در این دیدار هیچکس غیر از من و ایشان حضور نداشته باشد. ثانیا فرصتی به من داده شود تا در تلویزیون بطور زنده با مردم سخن بگویم.”

مهدی کروبی یکی دیگر از رهبران جنبش سبز نیز که از مدتها پیش بصورت انفرادی در بازداشت بسر می برد توسط ماموران به یک آپارتمان منتقل شده از امکان تماس و ملاقات با خانواده خود و همچنین استفاده از وسایل ارتباط جمعی مانند روزنامه، تلویزیون و اینترنت منع شده است.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پس از درخواست مجوز از وزارت کشور برای راهپیمایی در حمایت از قیام مردم تونس و مصر در 25 بهمن ماه 89 با محاصره منازلشان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند و تاکنون نیز هیچ کدام از مقامات کشور یا دستگاه های قضایی و امنیتی به دادگاه یا حکم قانونی که موجب بازداشت رهبران جنبش سبز شده باشد، اشاره ای نکرده اند.

در این باره تنها صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه 28 بهمن ماه سال گذشته گفته بود: “دستگاه قضا دیگر اجازه نمی دهد که سران فتنه با حق کشی و اعلام موفقیت اقدامات خود چهره و هدفهای خود را در بوق رسانه های غربی کنند و خود را قهرمان نشان دهند. از تمامی مردم می خواهیم اجازه دهند تا دستگاه قضا در چارچوب قانون و بر اساس مصلحت نظام به حوادث اخیر و پرونده سران فتنه رسیدگی کند که البته در این مورد کوتاهی هم نمی کند. دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی دهد آنها از صبر و تحمل نظام اسلامی سوء استفاده کنند و امیدواریم که مردم شریف ایران با صبر و تحمل ما را همراهی کنند.”

این اظهارات صادق لاریجانی در حالی بود که وی پیش تر در 27 آذرماه سال گذشته به صراحت محاکمه یا هرگونه برخورد با رهبران جنبش سبز را مشروط به نظر “سیدعلی خامنه ای” رهبر حکومت دانسته و گفته بود: “به ما می‌گویند که چرا در مورد سران فتنه موضع‌گیری نمی‌کنید، حال آن که سال گذشته اعلام کردم سران فتنه را مجرم دانسته و اتهام آنها اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی است، اما اینکه چرا به جرم آنها رسیدگی نمی‌شود، در لفافه گفتم که یک سری مسایل درنظام مطرح بوده و من تعیین کننده این مسایل نیستم. مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم.”

 احمد جنتی دبیر شورای نگهبان هم در نمازجمعه 29 بهمن ماه سال گذشته خطاب به مقامات قضایی کشور اعلام کرده بود که “من خیال می‌کنم کاری که قوه قضائیه می‌تواند بکند این است که باید ارتباط آنها با مردم را به کلی مسدود کند. درب خانه آنها مسدود شود، تلفن‌ آنها قطع شود، اینترنت آنها نیز قطع شود تا نتوانند پیامی بدهند و پیامی بگیرند و در خانه خود زندانی شوند.”

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز در 3 اسفنماه 89 درباره برخورد با رهبران جنبش سبز که آنها را “سران فتنه” می خواند، گفت: “طبیعی است اجازه نمی‌دهیم سران فتنه مثل سابق بتوانند مردم را تحریک کنند و احیانا در این زمینه فعالیت کنند. این کمترین اقدامی است که صورت می‌گیرد.”

حجت الاسلام علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران نیز در 26 فروردین ماه سال جاری طی اظهاراتی ضمن اعلام اینکه آقایان موسوی و کروبی دارای پایگاه مردمیهستند و تاکید بر اینکه “امروز فضا برای برخورد با سران فتنه فراهم نیست” در ارتباط با بازداشت آنها تاکید کرده بود که “همین نحوه برخورد و حصر خانگی سران فتنه، بهترین شیوه برخورد با سران فتنه است.”

در نیمه نخست آبانماه سال جاری نیز حجت الاسلام احمد سالک، از روحانیون نزدیک به بیت آیت الله خامنه ای که پیش از این نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در “سپاه قدس” (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران) و همچنین فرماندهی بسیج را برعهده داشت، طی مصاحبه ای با وبسایت خبرآنلاین بصراحت اهداف امنیتی از بازداشت آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد را بیان کرده و گفته بود:“اگر کسی بازداشت موقت شد ممکن است مدتی در عالم تنهایی خودش به نتیجه برسد که اشتباه کرده و خودش بیاید بگوید ما اشتباه کردیم و اگر قانونی هم هست بیاید در حق ما اجرا بشود.”

وی همچنین با ابراز خشنودی از بازداشت رهبران جنبش سبز این اقدام مقامات امنیتی را “بسیار عالی” توصیف و تاکید کرده بود که “این خیلی عالی است. یعنی رساندن فرد به اینکه به آغوش مسایل اسلامی و جامعه بازگردد. این مهلت و فرصتی الهی است که به او داده شده است. نکته دوم درباره بازداشت موقت، تکمیل اطلاعات پرونده است تا وقتی پرونده آماده شد به دادگاه برود.”

بازداشت غیرقانونی رهبران جنبش سبز درحالی از یکسال نیز گذشته است که تاکنون مجامع و نهادهای بین المللی و مدافع حقوق بشر نیز در این باره حکومت جمهوری اسلامی را مورد انتقادات شدید قرار داده اند.

پیش از این نیز یک گروه تحقیق در سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی خواستار توضیح درباره “ناپدید شدن اجباری” مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شده بود. فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر در 21 شهریورماه با صدور بیانیه ای خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی درباره محل نگهداری و همچنین مراعات حقوق آقایان کروبی، موسوی و همسران آنها خانم ها فاطمه کروبی و زهرا رهنورد شده بود.

فدراسیون بین المللی حقوق بشر پیش تر در اسفندماه سال گذشته یک ماه پس از بازداشت خودسرانه رهبران جنبش سبز بدون هیچگونه اتهام و محاکمه ای به گروه تحقیق سازمان ملل درباره ناپدیدشدگان اجباری شکایت کرده بود.

همچنین احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در گزارش خود به دبیر کل سازمان ملل، بازداشت غیر قانونی رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و نگرانی ها درباره وضعیت آنها را مورد توجه قرار داده و از جمله موارد نقض حقوق بشر برشمرده است.

سازمان عفو بین الملل نیز روز گذشته (28 فوریه 2012) در گزارشی که از موارد آشکار نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرد مجددا بازداشت مهدی کروبی،میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را از مصداق های نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان برشمرد.

این سازمان در سال 2011 نیز با صدور بیانیه ای از بازداشت خودسرانه رهبران جنبش سبز، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد توسط نهادهای امنیتی انتقاد کرده و خواستار آزادی فوری آنها شده بود.