نگاه

نویسنده
یوسف محمدی

قلاده های طلا برگردن کیست ؟

شریفی نیا کجای ماجراست

قلاده های طلا فیلمی است با حاشیه زیاد. فیلمی که کارگردانش پرحاشیه است و از پیش از پیش تولید حاشیه های زیادی نیز ایجاد کرده است.

به نظر می رسد که این فیلم با توجه به کارگردان سن و سال دارش در مقایسه با فیلم “پایان نامه” حرف های جدی تری برای گفتن داشته باشد.

 

 

در ساخت فیلم پایان نامه، تهیه کنندگان به دلایل مختلف نتوانستند کارگردانی پخته تر و مناسب تر از کلاهداری جوان و جویای نام پیدا کنند اما در این فیلم کارگردانی سن و سال دار و پرحاشیه ای به نام ابوالقاسم طالبی خودخواسته وارد ماجرا شده و نسبت به ساخت فیلم اعلام آمادگی کرده است.

به این ترتیب می توان گفت قلاده­­های طلا یکی از جنجال برانگیزترین تولیدات سینمای امسال به حساب می­آیدو به احتمال زیاد با اکران در جشنواره فیلم فجر حاشیه های زیادی را رقم خواهد زد.

 

سجاد پور و ماجرای ندا آغا سلطان

این فیلم از آغاز تولیدش با حاشیه­های بسیاری همراه بود تا جایی که برخی آن را از هم اکنون “ سیاسی­ترین فیلم تاریخ سینمای ایران ” می خوانند.

 همرمان با این حاشیه­ها علیرضا سجادپور اعلام کرد که امسال دو فیلم با موضوع مرگ ندا آغا­سلطان ساخته خواهد شد و با لحن خاصی اضافه کرد: “ کسانی که نگران ساخته شدن فیلم­های سیاسی مثل پایان­نامه هستند، نگران باشند چون تولیدات دیگری در راه است.”

با اعلام این خبر ذهن­ها به سمت قلاده­های طلا رفت و شایعه­ها در اطراف آن پررنگ­تر شد.طالبی در شروع کار به ظاهر ترجیح داد در مقابل این خبرها سکوت کند  و تنها یک خبر درباره تکذیب ارتباط موضوع فیلمش با ندا آغاسلطان نقل شد.به نظر می رسد این سکوت عامدانه بود تا سایر عناصر هیاهو ساز در فضایی دیگر سناریو جنجال سازی اولیه را رقم بزنند.

معمولا فرایند جنجال سازی به صورت مقطعی و طی تقویم ساخت فیلم از مرحله پیش تولید شروع می شود و تا پایان اکران نیز ادامه دارد.

در این سناریوها به خطار ضعف های اساسی کارگردانان در ساخت سعی می شود از انواع حربه ها برای حاشیه سازی و هیاهو استفاده شود تا مخاطب را به دیدن فیلم ترغیب کند.

بعد از هیاهو و برنامه های تبلیغاتی عجیب و غریب فیلم پایان نامه که در نهایت نتوانست فیلم را از شکست کامل تجاری نجات دهد، باید منتظر ماند و دید تهیه کنندگان این فیلم از چه شیوه هایی استفاده خواهند کرد.

 

 

دکور سازی های عجیب و فاخر

در این فیلم که لوکیش های اصلی آن میدان ونک و انقلاب و حوالی آن می باشد کاملا بازسازی خواهند شد. ساخت دکورهای فاخر و استفاده از جلوه­های ویژه رایانه­ای از دیگر مواردی است که قلاده­های طلا را از تولیدات عادی سینمای ایران متمایز می کند به ویژه که اعلام شد لوکیشن­های خیابانی قرار است بازسازی شود و دلیلش هم از این قرار بود که میدان­های انقلاب و ونک لوکیشن­های خیابانی هستند که به دلیل شلوغی و ترافیک امکان فیلم برداری در آنها وجود ندارد و قرار است در این لوکیشن ها برای نشان دادن صحنه درگیری­های روزهای پس از انتخابات 88 بازسازی و فیلم برداری شود. هیچ یک از عوامل فیلم هم این خبرها را تآیید یا تکذیب نکرد و همین به شایعات بیشتر دامن زد. ظاهراً پس از   پایان­نامه این دومین فیلمی است که مستقیماً به ماجراهای پس از انتخابات می­پردازد و البته طالبی با توجه به جهت گیری عقیدتی و تمایل سیاسی­اش کارگردان مناسبی برای ساختن چنین فیلمی به نظر می­رسد. ضمن آن که اوآدم صریحی هم هست و به اظهارنظرهای جسورانه شهرت دارد.

تدارک تولید این فیلم از دی ماه  88 آغاز شد و طالبی به همراه یک گروه تحقیق، به جمع­آوری فیلم­ها و خبرهای سایت­های مختلف در روزهای انتخابات پرداخت. در اول خرداد 1390 فیلم کلید خورد و       فیلم­برداری در لوکیشن­های متعددی مثل گیشا، شهرک غرب، باغ فردوس، میدان هفت­تیر آغاز شد که طبق برنامه­ریزی تا چند ماه دیگر ادامه خواهد  داشت. قلاده­های طلا فیلم پرستاره­ای نیست، اما بازیگران زیادی در آن بازی می کند و به نظر می رسد جلوه­های ویژه نقش بزرگی در ساختار فیلم دارد.

 

 

بازیگران فیلم و سایه روشنی به نام شریفی نیا

در فهرست بازیگران این فیلم نیز به نام های آشنایی بر می خوریم. حضور کوتاه محمدرضا شریفی نیا در پایان نامه، نه به عنوان یک کارکرد تجاری برای تهیه کنندگان مطرح بود و نه از نظر کیفی کار مهمی بود که شریفی نیا احساس کند در کارنامه کاریش به آن احتیاج دارد.

به نظر می رسد حضور کوتاه و بی اثر شریفی نیا در این فیلم بیشتر یک معامله پشت پرده بود برای نشان دادن جهت گیری سیاسی این بازیگر پرحاشیه ومعلوم نیست که عناصر اصلی و کالاهای مبادکله و معامله شده دقیقا چه چیزی بوده است اما حدس آن هم دور از ذهن نیست .

شریفی نیا بازیگری که با زندگی پرتلاطم و جهت گیری های مختلف خود خشم بسیاری از علاقمندان سینما را برانگیخته است.

او که در دوران جوانی شاگرد شریعتی بوده و حتی طرح جلد بسیاری از کارهای محمد تقی شریعتی را نیز طراحی کرده بود، حالا به یکی از حامیان جالب توجه دولت مهرورز تبدیل شده و تلاش می کند با حضور در اینگونه فیلم ها مهرورزی خود را به دولت نیز به صورت عملی اثبات کند و از این طریق کمی تا قسمتی بار حاشیه های خصوصی زندگیش را کمرنگ کند.

شایعه جالب ازدواج او با یکی از بازیگران جوان سینما که همسن دختر اوست و اتفاقا توسط خود شریفی نیا نیز به سینما راه پیدا کرده و نیز سایر ماجراهای زندگی خصوصیش دلایل مختلفی را برای امتیاز گرفتن از او در حوزه کار سینما فراهم می آورد.

امین حیایی و نیلوفر خوش خلق دیگر بازیگران این فیلم هستند که به نوعی هر دو تحت اختیار و نفوذ کامل شریفی نیا هستند. در سینما معروف است که برای جذب حیایی در یک فیلم باید بتوانید شریفی نیا را راضی کنید و مهم تر از حق و حقوق حیایی، باید حق شریفی نیا را درست و به موقع داد تا کار به خوبی انجام شود.

حمیدرضا پگاه و مریلا زارعی، محمود عزیزی، داریوش اسدزاده و پوراندخت مهیمن نیز از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

عوامل ساخت فیلم

ابوالقاسم طالبی نویسنده و کارگردان فیلم است و امیر کریمی مدیر فیلمبرداری.

 

 

خلاصه داستان

در خلاصه داستانی که روابط عمومی فیلم در اختیار رسانه ها قرار داده فقط یک جمله به چشم می خورد :

«هر ایرانی یک رأی /و ما یک ملتیم /به مثابه یک تن /چو ایران نباشد تن من مباد…»