از حکومت مذهبی تا حکومت نظامی

فرهمند علیپور
فرهمند علیپور

» مصاحبه روز با خانواده دستگیرشدگان جدید

به دنبال بازداشت سه تن از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران در روزهای گذشته، خانواده‌های آنان در مصاحبه با “روز” به تشریح وضعیت آن‌ها پرداختند. فاطمه خردمند، روزنامه‌نگار، سعید مدنی فعال ملی ـ مذهبی و پژوهشگر اجتماعی و مهدی خزعلی، فعال سیاسی از جمله کسانی هستند که طی چند روز گذشته بازداشت شده‌اند.

 

فاطمه خردمند؛ ممنوع‌الملاقات در بند 209

مسعود لواسانی، همسر فاطمه خردمند که خود تا چندی پیش به دنبال اعتراضات پس از انتخابات در زندان بود، درباره بازداشت همسر خود، می‌گوید: “شب گذشته همسرم با منزل تماس گرفت، اما متاسفانه من موفق نشدم با اون حرف بزنم. او در این تماس تلفنی خیلی کوتاه گفته وضعیت سلامتی‌اش خوب است و لازم نیست نگران او باشیم، اما حرف بیشتری درباره اتهامات خود یا نحوه بازجویی‌ها و.. نزده است”.

لواسانی می‌گوید: “خود من با مراجعه به دادسرا و دادستانی متوجه شدم که نام فاطمه در لیست زندانیان زندان اوین وجود دارد و او در بند 209زندانی است. اما گویا تااطلاع ثانوی ممنوع‌الملاقات است و اجازه ملاقات ندارد”.

لواسانی پیش از این اعلام کرده بود اتهام همسرش، رابطه با خانواده زندانیان سیاسی است، اما اکنون در این‌باره چنین توضیح می‌دهد: “هیچ اتهام رسمی درباره فاطمه به ما ابلاغ نشده است. در زمان بازداشت نیز علت بازداشت را به ما نگفتند. اما با توجه به سخنانی که بین من و مامورانی که برای بازداشت فاطمه آمده بودند، و همچنین سئوالاتی که آن‌ها از فاطمه می‌پرسیدند، من حدس زدم که این باید اتهام فاطمه باشد. آن‌ها مدام تکرار می‌کردند فاطمه با خانواده کدام زندانیان رابطه دارد، در چه جلساتی همراه با دیگر خانواده‌ها شرکت می‌کند و… به همین دلیل تصور می‌کنم شاید این دلیل بازداشت او باشد”.

اما در هر حال وضعیت سلامتی فاطمه خردمند باعث نگرانی همسر او شده است: “فاطمه باید دارو مصرف کند و اگر حتی یک روز در مصرف این دارو وقفه یا تاخیر پیش بیاید، دچار مشکل می‌شود. هنگام بازداشت وقتی درباره داروها از ماموران سئوال کردم، به من گفتند داروهای وی را تهیه می‌کنیم. با این حال من بسته داروهای فاطمه را به او دادم، اما نمی‌دانم که اجازه استفاده از داروها را دارد یا خیر”.

این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: “فرزند من، متین، از جمله موارد خاص فرزندان زندانیان سیاسی است. او یک بار در زمان بازداشت من دچار شوک شد، به همین دلیل مشکلاتی برایش به وجود آمد و نهایتا مجبور شدیم درمان خاصی را برای او آغاز کنیم. بعد از آزادی من وضع او کمی بهتر شده بود، حالا از این می‌ترسم که متین باز هم با توجه به عدم حضور مادرش دچار مشکل شود. او در روزهای گذشته چندین بار ابراز دل‌تنگی کرده است، امیدوارم باز هم مشکلی برایش به وجود نیاید”.

لواسانی اما در پایان، با اشاره به سخنان وزیر اطلاعات، درباره بازداشت افرادی که قصد اشوب در زمان انتخابات را داشتند، می‌گوید: “بعید می‌دانم منظور اقای مصلحی افرادی چون همسر من باشد. در طول تمام مدتی که فاطمه مشغول کار روزنامه‌نگاری بود و حتی زمان بازداشت من، او با هیچ رسانه خارجی مصاحبه نکرد. همیشه هم تلاش کرده در چارچوب‌های قانونی حرکت کند. او در هیچ شکلی، حتی در حد مصاحبه، با رسانه‌های خارج از کشور ارتباطی نداشت و به همین دلیل بازداشتش برای ما عجیب است”.

 

سعید مدنی، بازداشت و بی‌خبری

سعید مدنی، فعال ملی ـ– مذهبی و پژوهشگر اجتماعی، از جمله دیگر فعالانی است که از سه روز پیش بازداشت شده است.

یکی از افراد خانواده مدنی درباره بازداشت وی می‌گوید: “از اقای مدنی هیچ خبری نداریم. زمانی که ماموران برای تفتیش به منزل آمده بودند، هیچ سخنی درباره اتهامات وی نگفتند. در این مدت تماسی هم با منزل نگرفته‌اند؛ حتی وکیل‌شان هم که به دادسرا مراجعه کردند، به ایشان اعلام شد پرونده هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی است و نتوانستند پرونده را مطالعه کنند”.

ماموران امنیتی سعید مدنی را در خیابان بازداشت کردند و سپس به منزل او مراجعه و پس از چند ساعت بازرسی، کیس و هارد کامپیوتر مدنی و فرزندانش و نیز تعدادی از جزوات و کتاب ها و فیش های تحقیقی وی را با خود بردند. نیروهای امنیتی آنگاه به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، و دفتر این پژوهشگر اجتماعی رفته و آنجا را نیز مورد بازرسی قرار دادند.

این عضو خانواده مدنی ادامه می‌دهد: “ما نمی‌دانیم که ایشان در کدام بندزندان اوین هستند و وضعیت سلامتی‌شان چگونه است. گرچه به طور رسمی هم اعلام نکرده‌اند که ممنوع‌الملاقات است، اما اجازه ملاقات یا دیدار با وکیل را هم نمی‌دهند.”

سعید مدنی پیش از این سابقه حدود هفت ماه زندان در سال 79 را نیز در پرونده دارد.

 

مهدی خزعلی؛ بازداشت با ضرب و شتم

مهدی خزعلی، از فعالان سیاسی و مدیر انتشارات “حیان”، از جمله دیگر کسانی است که روز گذشته با حضور نیروهای امنیتی در مقابل دفتر کار خود، بازداشت شد.

همسر وی، درباره بازداشت خزعلی می‌گوید: “اقای خزعلی به محض خروج از دفتر خود، با حمله ماموران امنیتی مواجه شد و آن‌ها او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. همسرم از ناحیه دست و دندان نیز آسیب دید”.

وی که فرزند ایت‌الله خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان و روحانیون تندروی حامی رهبر جمهوری اسلامی است، پیش از این نیز چندین بار بازداشت، اما هر بار با قید وثیقه آزاد شده بود. چند روز پیش نیز حکم ممنوع‌الخروجی به او ابلاغ شد.

همسر خزعلی می‌گوید که “از سوی شعبه ۹ دادسرای رسانه، احضاریه‌ای برای آقای خزعلی صادر شده بود و با گفت وگویی که وکلای ایشان با رئیس شعبه داشتند قرار بود دوشنبه تا پیش از پایان ساعات اداری، همسرم به دادسرا مراجعه کند”.

وی به نقل از ماموران بازداشت کننده می گوید همسرش به زندان اوین منتقل شده است و اضافه می کند به احتمال زیاد دست وی هنگام بازداشت، شکسته است. وی همچنین می افزاید که حکمی که برای بازداشت خزعلی ارائه شد، مربوط به چند روز قبل و تاریخ آن گذشته بود.

همسر خزعلی با اشاره به اینکه پسرش نیز همراه او به دادسرا رفته بود می گوید: در زمان انتقال همسرش به زندان، ماموران “رفتار نامناسبی داشته‌اند” و فرزندش به او گفته که “جلوی دهان آقای خزعلی را گرفته بودند و دستی را که مصدوم بوده فشار می‌دادند.”