از آغاز ۲۰۱۲هر روز ۳ نفر بالای دار

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» نگرانی از افزایش اعدام‌ها در ایران

گزارش رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد از آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون نزدیک به ۲۰ نفر به جرایم مرتبط با مواد مخدر، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه به دارآویخته شده‌اند؛ موضوعی که میانگین تعداد اعدامهای دستگاه قضایی را در هر روز به ۳ نفر می‌ رساند.

افزایش چشمگیر تعداد اعدام‌های روزانه در جمهوری اسلامی در حالیست که کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از افزایش شمار اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف این مجازات از جمله در مورد سکینه آشتیانی شده است.

 

۱۹ نفر در ۹ روز

در تازه‌ترین مورد اعدام‌های اعلام شده در خبرگزاری‌های حکومتی، ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشت روز شنبه، هفدهم دی‌ماه سال جاری یک زندانی در ملاءعام در یکی از روستاهای اطراف گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به دار آویخته شد.

اتهام این فرد که اشاره‌ای به مشخصات و هویت او نشده، “تجاوز به عنف” عنوان شده است.

در روز پنج شنبه، ۱۵ دی ماه، خبرگزاری مهر از اعدام نظرعلی مرادی، ۵۳ساله در زندان خورن ورامین خبر داد. این خبرگزاری جرم این فرد را “نگهداری ۲۱۵گرم هروئین و یک کیلو و ۱۰گرم تریاک” اعلام کرده است.

در همین روز، ۸ زندانی دیگر در سه استان مختلف ایران اعدام شده‌اند. در میان آن‌ها سه نفر در کرمانشاه در ملاء عام به دارآویخته شدند. این افراد که اسامی آن‌ها علیرضا احمدی فرزند خداداد ۴۸ ساله، صادق اسکندری فرزند ولی ۳۳ ساله و ساسان بسامی فرزند جهانگیر ۳۶ ساله اعلام شده به جرم “سرقت مسلحانه بانک سپه کرمانشاه” در مرداد ماه، به اعدام محکوم شده بودند.

وب سایت اصولگرای فرارو نیز روز پنجشنبه، ۱۵ دی، اعدام پنج زندانی در زندانهای کرمان و بم به اتهام مواد مخدر را تائید کرده است. اسامی کامل این افراد منتشر نشده، اما جرایم آنها در ارتباط با نگهداری و خرید و فروش مواد مخدر بوده است.

یک روز قبل از آن خبرگزاری فارس، از به دارآویخته شدن پنج زندانی در زندان مرکزی زنجان خبر داد. این پنج زندانی هم که هویت هیچیک از آن‌ها اعلام نشده، به جرائم مربوط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند.

در روز چهارشنبه، ۱۴ دی ماه  روابط عمومی دادگستری استان سمنان نوشت یک زندانی به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی سمنان به دارآویخته شد. ۲۴ ساعت قبل از آن وبسایت مرکزی نیوز، ارگان خبری تحلیلی استان مرکزی به همین اتهام از اعدام دو زندانی دیگر در زندان اراک خبر داده بود.

آژانس خبر رسانی کردستان، کُردپا نیز در اولین روزهای آغاز سال تازه میلادی، اعدام فردی به نام صلاح رشیدیۀ فرزند عظیم را به اتهام خرید و فروش مواد مخدر در زندان شهر زنجان گزارش داد.

آمار اعدام‌های رسمی و اعلام شده نشان می‌دهد طی ۹ روز اول سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۹ نفر در شهرهای مختلف  ایران اعدام شده‌اند.

در همین تاریخ، برخی گزارش‌های غیر رسمی اعدام مخفیانه دست کم ۲۲ نفر در زندان اوین تهران را با ذکر اسامی اعلام کرده‌اند.

به علت خودداری جمهوری اسلامی از اعلام کامل آمارهای اعدام و همچنین جلوگیری از ورود مدافعان جهانی حقوق بشر برای بررسی وضعیت اعدام در ایران، امکان راست آزمایی کامل آمارهای واقعی مجازات اعدام در کشور فراهم نیست.

 

افزایش میانگین اعدام‌های روزانه

متوسط اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون، دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد. اما گزارش‌های جدید در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که میانگین اعدام‌های روزانه در ایران به ۳ نفر افزایش یافته است.

با این حال بسیاری از کارشناسان آمارهایی را که توسط رسانه‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با مجازات اعدام منتشر می‌شود، مورد تردید قرار می‌دهند و می‌گویند دستگاه قضایی تعداد زیادی از زندانیان را به صورت مخفیانه اعدام می‌کند؛ موضوعی که شواهدی بسیاری در اثبات آن مطرح شده، اما جمهوری اسلامی همواره آن‌ها را رد کرده است.

دو ماه بعد از اینکه اردشیر لاریجانی،دبیر ستاد حقوق بشر و مشاور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه در حاشیه نشستی در نیویورک مدعی شد که “در ایران هیچ نوع اعدام سری وجود ندارد” کمپین بین المللی حقوق بشر به همراه برخی از شخصیت‌های مدافع حقوق بشر ایرانی جزئیات اعدام ۱۰۱ زندانی در زندان وکیل آباد را منتشر کرد.

فهرستی که این نهاد مدافع حقوق بشر منتشر کرده، اسامی ۱۰۱ نفر را نشان می‌دهد که گفته می‌شود بدون اعلام رسمی، بین ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ و ۲۹ آذر ۱۳۸۹ در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده‌اند. این فهرست که همراه گزارش کوتاهی در این زمینه منتشر شده اولین منبعی است که در آن هویت و جزئیات مربوط به تعداد زیادی از اعدامهای پنهانی وکیل آباد در آن آمده شده است.

پیش‌تر سازمان عفو بین الملل، در اردیبهشت ماه سال جاری در گزارش سالانه خود اجرای ۲۵۲ مورد اعدام در سال گذشته را تایید کرده بود. عفو بین الملل اما بر اساس “گزارشهای موثق دریافتی” اعلام کرده ۳۰۰ نفر دیگر در همین دوره زمانی به صورت اعلام نشده اعدام شده‌اند.

در یکی از آخرین موارد محکومیت جهانی این اعدام‌ها، کمیته سوم سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از جمهوری اسلامی به علت “شلاق زدن، قطع عضو، افزایش مجازات اعدام” به شدت انتقاد شده است.

این قطع نامه چند هفته پیش با اکثریت بالای اعضای سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید.

در آخرین مورد اما کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه، ۱۶ دی، همزمان با انتشار اسامی ۱۰۱ اعدام شده زندان وکیل آباد، در بروکسل از سیر صعودی اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش دویچه وله، شبکه برون مرزی آلمان، خانم اشتون گفته است که تعداد اعدام‌های سال گذشته در جمهوری اسلامی از همیشه بیشتر بوده و این آمار، ایران را با توجه به جمعیت آن در صدر کشورهایی قرار می‌دهد که مجازات اعدام در آن‌ها اعمال می‌شود.