حمله‌کنندگان جیره‌خوار و حقوق‌بگیرند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بازخوانی تهاجمات شعبان بی‌مخ ها به کروبی

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتمادملی، روز سه‌شنبه در دانشگاه شریف، مورد حمله نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شریف قرار گرفت.این چندمین بارست که رئیس سابق مجلس شورای اسلامی مورد حمله قرار می گیرد و به وی توهین می شود.حمله کنندگان هم کسانی هستند که کروبی آنان را “جیره خوار”، “حقوق بگیر” و “شعبان بی مخ” خوانده است.

کروبی که برای حضور در مراسم ترحیم پدر محمدرضا عارف، معاون اول دولت خاتمی، به مسجد دانشگاه شریف رفته بود، با هجوم نیروهای لباس شخصی مواجه شد. شعارهای این افراد علیه کروبی و تلاش آن‌ها برای ضرب و شتم کروبی باعث شد تا کروبی مجلس عزاداری را ترک کند.

پس از یورش این افراد به کروبی، وی در مصاحبه با “سحام‌نیوز” گفت: “حمله ها و توهین های سریالی گروهی جیره خوار و حقوق بگیر که گاها لباس مقدس بسیج را به تن می‌کنند [جدید نیست]… بسیار متاسفم بسیجی که در زمان امام ۸ سال در جبهه ها جنگید و از کشور دفاع کرد، کارش به جایی رسیده است که در دانشگاه‌ها با دانشگاهیان برخورد می‌کند، در مساجد مردم را کتک بزنند، در رای گیری ها تقلب، در خیابان ها به کشتار مردم، در ۱۴ خرداد جلوگیری از سخنرانی نوه امام، حمله به خانه، دفاتر و مساجد مراجع و در بسیاری جاهای دیگر اقداماتی که نام و یاد بسیج را لکه دار کرده‌اند. بسیجی که با خون هزاران شهید و جانباز آبیاری شده بود. متاسفانه عملکرد این افراد بدان‌جا رسانده است که میراث امام که همان جمهوریت و اسلامیت بود اکنون رنجور و ناتوان گشته است.”

کروبی افزود:“اگر زمان شاه یک شعبان بی مخ بود، اکنون این حاکمیت صدها شعبان بی مخ تربیت کرده است و این افراد باید بدانند که مهدی کروبی تا آخر ایستاده است و آماده پرداخت هرگونه هزینه ای در این راه است و تا گرفتن حق مردم از پا نخواهد نشست.”

‫حمله به مهدی کروبی، در یک‌سال گذشته بی‌سابقه نبوده و پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده است. سایت “سحام‌نیوز” به همین مناسبت قسمت کوتاهی از سخنرانی “احمد خمینی” فرزند آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است. احمد خمینی در سال 69 می‌گوید: “همین برادر عزیزمان، همین رئیس مجلسمان، همین یار انقلابی امام(ره) کتکی را که از آخوندهای متحجر و مقدس نماهای مخالف امام و انقلاب در مسجد اعظم و در مساجد دیگر خوردند؛ امروز هم اگر دیر بجنبیم کروبی هایی دیگر که تعدادشان هم زیاد نیست در حوزه از همین دسته کتک می خورند.”

 

از انداختن عمامه تا تیراندازی

در یک‌سال گذشته، مهدی کروبی و خانواده وی، تحت فشارهای مختلف روزگار را سپری کرده‌اند. کروبی به همراه میرحسین موسوی، دو رهبر جنبش سبز هستند که در یک سال گذشته، همراه با مردم معترض به تقلب در انتخابات 22 خرداد، به اعتراضات خود ادامه داده اند.

کروبی که در راهپیمایی سکوت 25 خرداد تهران در میان مردم حاضر شده بود، نخستین بار در نمازجمعه‌ای که به امامت هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، مورد حمله نیروهای لباس‌شخصی قرار گرفت. شدت برخورد نیروهای لباس شخصی به حدی بود که عمامه کروبی از سر وی افتاد و دبیرکل حزب اعتماد ملی موفق به ورود به محوطه دانشگاه تهران و محل برگزاری نمازجمعه نشد. در آن زمان استاندار تهران اعلام کرده بود که نیروهای نظامی و امنیتی به زودی عاملان این حادثه را مجازات خواهند کرد.

در آن زمان، حسین کروبی، فرزند کروبی دراین مورد گفت: “پدرم را سوار بر ماشین کردند که به دانشگاه ببرند ولی هنگامی که مقابل دانشگاه پیاده شد تعدادی از نیروهای لباس‌شخصی مقابل در ایستاده و به او حمله کردند و او را مورد تعرض قرار دادند به‌طوری که عمامه وی از سرش افتاد. آنها به فحاشی پرداخته و الفاظ بسیار زشت و زننده‌ای را به کار می‌برند. در همین حال محافظان با سختی آقای کروبی را وارد دانشگاه کردند. هنگامی که با زحمت توانستیم آقای کروبی را داخل دانشگاه ببریم بنده به علت ازدحام نتوانستم وارد دانشگاه شوم و وقتی که بیرون ایستاده بودم شاهد آن بودم که یکی از لباس‌شخصی‌ها به آنها خسته نباشید می‌گفت و تاکید می‌کرد که کارتان را بسیار خوب انجام دادید. هنگام بازگشت نیز تعدادی از نیروهای لباس‌شخصی به فحاشی علیه آقای کروبی پرداختند.”

اتفاق مشابهی نیز در روز قدس برای مهدی کروبی افتاد. وی که در برای حضور در جمع سبزها، در میدان هفت تیر در مسجد الجواد حضور یافته بود مورد تعرض نیروهای لباس شخصی قرار گرفت.حمله نیروهای لباس شخصی و فحاشی به کروبی با مقاومت حامیان کروبی مواجه شد و کروبی موفق به ترک صحنه شد.

در آن زمان روزنامه اکنون توقیف شده اعتماد در گزارشی نوشت حمله به سران اصلاح‌طلب ـ موسوی، کروبی، خاتمی ـ در روز قدس  هماهنگ شده بوده است.

 

هجوم برای ضرب و شتم

گرچه نیروهای لباس شخصی، در حملاتی که پیش از این به شیخ اصلاحات کرده بودند، قصد ضرب و شتم وی را نیز داشتند، اما این قضیه نخستین بار در حضور مهدی کروبی در نمایشگاه مطبوعات عملی شد.

در جریان بازدید مهدی کروبی از نمایشگاه مطبوعات، تعدادی از نیروهای لباس شخصی حامی دولت کودتا با در دست داشتن چماق و درحالی که اقدام به فحاشی می‌کردند  به کروبی حمله کردند و عمامه وی را از سرش انداختند.

شدت حمله به مهدی کروبی به حدی بود که محافظان وی برای متفرق کردن مهاجمان مجبور به شلیک تیرهوایی شدند.

چندی بعد، حمله مشابهی به مهدی کروبی صورت گرفت. کروبی که به همراه خانواده خود در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در مسجد آیت الله غفاری، محدوده خیابان تهران نو حضور یافته بود، هنگام خروج از مسجد مورد حمله چند تن از نیروهای خودسر قرار گرفت.

ماشین حامل مهدی کروبی هنگام خروج از کوچه مورد حمله این افراد قرار گرفت و ضمن وارد آمدن خساراتی چند، شیشه جلوی ماشین به طور کامل شکسته شد. افراد مهاجم پس از دخالت مردم از محل گریختند.

 

تیراندازی به مهدی کروبی

شدیدترین حمله به مهدی کروبی اما در شهر قزوین اتفاق افتاد. در حالی که مهدی کروبی قصد شرکت در یک مراسم عزاداری در شهر قزوین را داشت، نیروهای لباس شخصی خودروی حامل وی را هدف تیراندازی قرار دادند. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، در آن زمان اعلام کرده بود که خودروی حامل مهدی کروبی، هدف اصابت دو گلوله قرار گرفته، ولی چون خودرو زرهی بوده، آسیبی به کسی نرسیده و فقط شیشه‌های خودرو شکسته یا ترک برداشته است.

به گفته حسین کروبی، پس از ساعتی چند اتوبوس و مینی‌بوس برخی نیروها و شماری از نیروهای بومی و روستایی را جلو محل اقامت آقای کروبی پیاده کردند و این افراد با فحاشی و پرتاب سنگ و آجر تمامی شیشه‌های محل اقامت او را شکستند؛ به دنبال آن، پس از گذشت مدتی، یگان ویژه در محل حاضر شد و آقای کروبی با مداخله این نیرو با اتومبیلش قزوین را به مقصد تهران ترک کرد، اما تجمع‌کنندگان با تخم‌مرغ و آجر به خودروی او حمله مکردند و دو تیر به شیشه‌های جلو و عقب اتومبیل اصابت کرد. وی همچنین از حضور هفت نفر از فرماندهان سپاه قزوین در میان حمله‌کنندگان خبر داده بود.

این حمله به مهدی کروبی باعث شد تا فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی لوموند اعلام کند که:“اگر اتفاقی برای مهدی کروبی بیفتد دولت مسئول است و دولت نمی‌تواند مسئولیت خود را بر گردن کشورهای خارجی و یا گروه‌های دیگر بیاندازد.”

همزمان با این حمله، نزدیکان وی اعلام کردند محافظان مهدی کروبی از “همراهی و حفاظت از وی” خودداری می‌کنند و مهدی کروبی در خانه خود به صورت “نیمه‌حبس” گرفتار شده است.

کروبی همان زمان در گفت‌وگویی این حملات را ناشی از عصبانیت نیروهای حامی دولت دانست و تاکید کرد که این‌گونه حملات وی را از ادامه مسیری که در پیش گرفته است، منصرف نخواهد کرد.

 

حمله به منزل مهدی کروبی

پس از حادثه تیراندازی به مهدی کروبی، به نظر می‌رسید ک آتش خشم‌ها کمی کنترل شده است. اما در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته عده‌ای از حامیان دولت به منزل کروبی حمله کردند.

این افراد پلاکاردهایی با عنوان “کمیته مردمی مجازات سران فتنه” حمل می‌کردند و پس از شعار دادن و پاشیدن رنگ و شعارنویسی بر روی دیوار منزل کروبی، محل را ترک کردند. فیلم‌هایی که از این حادثه منتشر شد، نشان می‌داد این افراد، چند تن از ساکنان ساختمان محل سکونت کروبی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

با این حال به فاصله چند روز، مهدی کروبی در پیامی که به مناسبت آغاز سال جدید منتشر کرد، بار دیگر تاکید کرد که این‌گونه حملات به وی، نمی‌تواند در اراده‌اش برای پیمودن مسیری که انتخاب کرده است، خللی وارد کند. وی با اعلام اینکه این حملات “سازمان دهی شده” و از یک “مرکز فرماندهی” هماهنگ می‌شود، آن را نشانه موفقیت خود و درستی راهی که انتخاب کرده است، دانست.

یکی دیگر از مواردی که حمله به کروبی، جنجال‌های رسانه‌ای زیادی هم پیدا کرد، به زمان حضور وی در قم و در بیت آیت‌الله صانعی اختصاص داشت. کروبی که حدود  دو هفته قبل، به دیدار آیت‌الله صانعی رفته بود، با تجمع نیروهای حامی دولت مواجه شد. گرچه وی با کمک یگان ویژه  وپس از چند ساعت حبس خانگی، موفق به خروج از این مهلکه شد، اما ادامه این تجمع باعث حمله به بیوت ایات عظام منتظری و صانعی و پلمب دفتر ایت‌الله منتظری شد.

 

آزار و اذیت نزدیکان کروبی

این حملات اما تنها به خود کروبی محدود نماند و دامان اطرافیان وی را گرفت. از آن جمله می‌توان به بازداشت چند ساعته پسر کروبی اشاره کرد.

علی کروبی، فرزند کروبی، در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن ماه توسط نیروهای “خودسر” بازداشت و به مسجدی منتقل شد. پس از آزادی شواهد نشان می‌داد که وی مورد آزار و اذیت این نیروها قرار گرفته است. گرچه دادستان تهران ابتدا این خبر را تکذیب کرد، اما برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مدعی شدند که قوه‌قضاییه حکم بازداشت فرزند کروبی را صادر کرده است.

فرزند کروبی با توجه به اتفاقاتی که برای‌اش رخ داده بود، شکایتی را در این زمینه تنظیم کرد؛ شکایتی که هیچ‌گاه به مرحله بررسی هم نرسید.

از سوی دیگر، پس از مراسم بزر‌گداشت ایت‌الله خمینی، یکی از محافظان مهدی کروبی پس از پایان مراسم توسط نیروهای امنیتی- نظامی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.

آن‌گونه که سایت “سحام‌نیوز” گزارش داده بود، وی توسط این نیروهای امنیتی ـ نظامی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه دهان و دندان دچار آسیب شدید شد. نیروهای امنیتی- نظامی پس از ضبط تمام وسایل شخصی وی-اعم از تلفن همراه، کیف و مدارک شناسایی- و انتقال چندباره وی به محل های نامعلوم، سرانجام پس از حدود 24 ساعت بازداشت، وی را آزاد کردند.

اکنون به نظر می‌رسد نیروهای نزدیک به حاکمیت قصد دارند با حملات مداوم به سران جنبش سبز، آن‌ها را وادار به خانه‌نشینی کنند. برخی از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که این مشابه همان پروژه‌ای است که درباره ایت‌الله منتظری نیز اجرا شد. این افراد قصد دارند به این شکل ارتباط سران جنبش سبز را با بدنه مردم قطع کرده و آن‌ها را “منزوی” سازند.

باید منتظر ماند و دید که آیا کروبی و همراهانش، برنامه‎‌ای برای شکستن این سد دارند؟