دولت اختیاری برای رفع‌ حصر ندارد

نویسنده
حسین محمدی

» دستیار حسن روحانی اعلام کرد:

هم‌زمان با سخنان علی یونسی، ‌دستیار ویژه حسن روحانی مبنی بر “بی‌اختیار بودن دولت در مساله حصر”، وزیر بهداشت تایید کرد که از سوی حسن روحانی وظیفه نظارت بر وضعیت سلامتی و پزشکی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را به عهده دارد. 

به نوشته سایت انصاف‌نیوز، علی یونسی، دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام واقلیت‌ها، گفته در مساله‌ی حصر “دولت اختیاری” ندارد و تنها می‌تواند “زمینه را فراهم کند”. 

این سخنان یونسی در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی، چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه پس از رسیدن به این مقام، وعده رفع حصر را داده بود؛ وعده‌ای که چند بار از سوی وی تکرار شد. 

به گفته یونسی “شرایط اگر آرام شود و از جو سیاسی فاصله بگیریم، اگر فضا عادی و آرام شود ممکن است که دولت بتواند به این وعده‌اش برسد”. 

سال گذشته اعلام شده بود که شورای عالی امنیت ملی ـ- با ریاست روحانی و دبیری علی شمخانی -ـ مسوول تصمیم‌گیری درباره مساله حصر شده است. با این حال، این شورا هنوز نتوانسته تصمیم خاصی درباره حصر بگیرد و این مساله هم‌چنان ادامه دارد. 

حدود دو هفته پیش علی مطهری، نماینده مجلس، در نامه‌ای خطاب به روحانی، ‌از او خواسته بود برای رفع‌حصر تلاش کند، در غیر این‌صورت او را به مجلس احضار خواهد کرد. 

در پاسخ به نامه مطهری، محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، گفته بود که این نماینده مجلس از همه چیز خبر ندارد و دولت نسبت به این مساله بی‌تفاوت نیست. 

اینک وزیر اطلاعات دولت خاتمی گفته که عده‌ای “همیشه می‌خواهند جو با التهاب باشد. عده‌ای نمی‌خواهند جو آرام شود، اگر جو آرام شود به نظرم همین اتفاق می‌افتد”. او در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که کدام گروه‌ها این چنین فعالیتی دارند، از “همین گروه‌های تندروی چپ و راست” نام برده. 

پیش از این محمدباقر نوبخت نیز سخنان مشابهی را به زبان آورده و گفته بود که در صورت عدم ایجاد جو رسانه‌ای، ممکن است راه‌حلی برای مساله حصر پیدا شود. 

گرچه این نظر تمام نزدیکان روحانی نیست. برای مثال حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی، دی‌ ماه سال گذشته به نشریه “اندیشه پویا” گفته بود که اگر تمام جوانب حصر حل شود “باز هم یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی‌ست که تحت حصر است و باید تصمیماتی بگیرد”. او با اشاره به حصر آیت‌الله منتظری گفت که این حصر برداشته نشد “مگر این‌که ایشان هم قبول مسوولیت کرد”. نکته‌ای که از سوی فرزند آیت‌الله منتظری تکذیب شد. 

چند ماه پیش آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فراکسیون شاهد مجلس و در پاسخ به سوال مطهری پیرامون وضعیت کروبی و موسوی گفته بود که تاکنون با موسوی و کروبی “به ملاطفت” برخورد شده و اگر آیت‌الله خمینی زنده بود “شدیدتر برخورد” می‌کرد و اگر “اینها محاکمه شوند، حکم‌شان خیلی سنگین خواهد بود”. 

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، نیز گفته بود که موسوی، کروبی و رهنورد نه تنها رفع حصر نخواهند شد، بلکه “باید ترتیباتی شود تا آنها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند”. 

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ و به دنبال دعوت به برگزاری تظاهرات در حمایت از اعتراض‌های مصر و تونس، در حصر قرار گرفتند. این حبس طولانی‌مدت باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی و بستری شدن در بیمارستان شده. 

اکنون حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، تایید کرده که از سوی حسن روحانی ماموریت دارد: “به طور مداوم وضعیت سلامت آقایان میرحسین موسوی، آقای کروبی و خانم رهنورد را به خدمت ایشان گزارش کنم و به ایشان اطمینان بدهم که همه کارهای لازم درباره اوضاع جسمی و پزشکی شان به خوبی انجام می شود”. 

سایت کلمه ـ- نزدیک به میرحسین موسوی ـ- به نقل از وزیر بهداشت نوشت که “هر سه تن این عزیزان از سلامت جسمی قابل قبولی برخوردارند و کارهای پزشکی مربوط به آنها هم در کمال صحت و دقت در حال انجام شدن است”. 

پیش از این و به دنبال نیاز میرحسین موسوی به عمل جراحی چشم، برخی منابع به روز گفته بودند که این عمل جراحی توسط وزیر بهداشت انجام شده است. 

هاشمی همچنین تاکید کرده که پس از دیدار با موسوی “حامل هیچ پیامی از طرف آقای موسوی به جناب رییس جمهور و یا بالعکس نبوده‌ام”.