مجلس خبرگان افزایش تعداد اعضایش را رد کرد

نویسنده
جلال یعقوبی

» "نگران بودند اگر کمیت افزایش یابد، کیفیت خدشه ببیند"

مطابق اخبار منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران، مجلس خبرگان رهبری در اجلاس دیروزخود پیشنهاد وزارت کشور برای افزایش تعداد نمایندگان این مجلس در دوره آینده را رد کرده است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی با اشاره به این خبر نوشت: “بر اساس مصوبه امروز نمایندگان مجلس خبرگان پس از بحث و بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و صحبت‌های مخالفین و موافقین طرح فوق به تصویب نرسید. از این رو بر اساس مصوبه امروز مجلس خبرگان تعداد نمایندگان این مجلس در دوره پنجم ۸۶ نفر خواهد بود. همچنین مقرر شد در آخرین سال هر دوره بحث افزایش تعداد اعضای این مجلس به رای گذاشته شود و در صورت تصویب نمایندگان مجلس خبرگان به وزارت کشور ابلاغ گردد.”

اهمیت این مصوبه در آن است که زمینه کاندیداتوری تعداد بیشتری از نامزدها در انتخابات خبرگان آینده از بین خواهد رفت. یکی از مهمترین چالش‌های متحدان سیدعلی خامنه‌ای در انتخابات آینده امکان پیروزی متحدان هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات خبرگان است و آنها از ماه‌ها پیش نسبت به این مساله اعلام خطر کرده‌اند.

چنانچه تعداد نامزدهای خبرگان از این چیزی که امروز هست – ۸۶ نفر- بیشتر می‌شد- حدود ۹۹ نفر-، دردسر جدیدی برای شورای نگهبان ایجاد می‌شد که باید حداقل دو برابر این تعداد را تایید صلاحیت می‌کرد و در چنان وضعیتی، امکان تایید شدن افرادی که به هاشمی‌رفسنجانی نزدیکترند، بیشتر می‌شد.

در دوره‌های قبل انتخابات خبرگان به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان نمایندگی در این مجلس، حتی گاه امکان رقابتی شدن انتخابات در برخی حوزه‌های رای‌گیری هم بوجود نمی‌آمد. به این معنی که فرضا در حوزه‌ای که باید یک نماینده انتخاب شود، تنها یک نفر تایید صلاحیت می‌شد. حتی یکبار آیت‌الله جنتی در پاسخ به اعتراض‌ها درباره رقابتی نبودن انتخابات در این حوزه‌ها، ضمن رد این شبهه گفته بود که رقابت در آن حوزه‌ها همچنان وجود دارد و مثلا یک خریدار می‌تواند از بین یک کیلو گلابی، همان یک کیلو را انتخاب کند و این مساله خدشه‌ای به انتخابات وارد نمی‌کند. حال چنانچه مجلس خبرگان افزایش تعداد نمایندگان را تصویب می‌کرد، امکان بوجود آمدن دردسرهای بیشتر وجود داشت.

آیت‌الله سیدمحمد واعظ موسوی از اعضای مجلس خبرگان طی گفتگویی با خبرگزاری ایلنا در توضیح علت مخالفت خبرگان با افزایش اعضایش گفته است: “این طرح در کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس تحت بررسی قرار گرفت و تصویب و به هیات رئیسه مجلس ارائه شد و پس از طرح شدن در صحن مجلس خبرگان، بدلیل به درازا کشیده شدن بحث، مابقی بحث به امروز موکول شد؛ امروز در ‌‌نهایت خود طرح به رای نمایندگان گذاشته شد که آیا اساس افزایش تعداد نمایندگان مورد تصویب قرار می‌گیرد یا خیر و اینکه به نمایندگان هر استان چند نفر افزوده شود. نمایندگان اقناع شدند که فعلا برای انتخابات بعدی که در اسفند ماه برگزار می‌شود، تعداد نمایندگان ۸۶ نفر باشد؛ چراکه در همه جهان مرسوم است که مراکز تصمیم‌ساز و کمیسیون‌های با ارزش با افزایش جمعیت در گذر زمان، تعدادشان افزوده نمی‌شود.” او اضافه کرده: “اعضا نگران بودند که اگر کمیت افزایش یابد، ممکن است کیفیت خدشه ببیند؛ لذا با اعلام رای‌گیری، عزیزان حاضر در مجلس به تثبیت آمار قبلی رای دادند.”

از طرفی آیت‌الله جنتی، از اعضای مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، در جلسه پایانی این اجلاس گفت: “باید با دقت از آرمان‌های امام، انقلاب و مقام معظم رهبری از دستاوردهای انقلاب صیانت کنیم و نگذاریم عده‌ای ساده لوح بخواهند دست دوستی بطرف دشمن و آمریکا دراز کنند و با ورود به نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، نظام و جایگاه ولایت فقیه را تضعیف کنند.”

او اضافه کرد: “جریانی که همیشه با ولایت فقیه و رهبری از جمله در رابطه با آمریکا زاویه داشته در مقام نفوذ در خبرگان و تضعیف قدرت رهبری است. شورای نگهبان بر حسب وظیفه قانونی موظف است که شرایط لازم از جمله اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز را در داوطلبان احراز کند و هر کس فاقد شرایط باشد قهرا تایید نمی‌شود.”

گفتنی است که اواخر سال گذشته محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور، که به تازگی در این سمت مشغول به کار شده بود، در گفتگو با خبرنگاران برای اولین بار از احتمال افزایش اعضای مجلس خبرگان در انتخابات آینده خبر داد. او گفته بود: “نامه‌ای را با امضای وزیر کشور به هیأت رئیسه مجلس خبرگان ارائه دادیم که باتوجه به افزایش جمعیت نسبت به سال ۶۰ حدود ۱۲ نماینده به تعداد فعلی اعضای مجلس خبرگان اضافه شود. ما پیشنهادات خود را اعلام کردیم که اگر مورد موافقت قرار گرفت ملاک عمل ما برای انتخابات آینده مجلس خبرگان خواهد بود.”