فخری محتشمی پور: پی گیر ماده ۱۳۴ هستیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» با اعمال ماده ۱۳۴ مصطفی تاج زاده باید سال ۹۳ آزاد می شد

مصطفی تاج زاده در شرایطی به زندان بازگشت که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سال ۹۳ می بایست از زندان آزاد می شد؛ ماده ای که خانواده و وکیل او مدتهاست پی گیر اعمال آن در حکم و پرونده این فعال سیاسی سرشناس هستند.

فخری محتشمی پور، همسر مصطفی تاج زاده می گوید این بار که او به مرخصی آمد تصور بر این بود که ماده ۱۳۴ اعمال شده و مرخصی متصل به آزادی خواهد بود اما با تماس دادستانی او به زندان بازگشت.

مصطفی تاج زاده، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو جبهه مشارکت، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و زندانی سیاسی که از سال ۸۸ تاکنون، به گفته همسرش به تنهایی در یک اتاق در زندان اوین به سر برده، هیچ گاه به بند عمومی منتقل نشده و ۲۸ اردیبهشت امسال پس از پایان ۶ سال محکومیت اش، حکم یکسال زندان دیگر برای او به اجرا درآمده؛ حکمی که به دلیل موضع گیری های او از داخل زندان صادر شده است.

او ۲۴ مرداد ماه به مرخصی آمد و محمدرضا عارف، معاون اول سیدمحمد خاتمی در دولت اصلاحات و رئیس بنیاد امید ایرانیان در صفحه اینستاگرام خود خبر از مرخصی متصل به آزادی مصطفی تاج زاده داد؛ خبری که ۱۰ شهریور ماه با بازگشت او به زندان رد شد. فخری محشتمی پور، همسر مصطفی تاج زاده در مصاحبه با روز می گوید: سه روز مرخصی داده بودند، وقتی آمد من درخواست تمدید دادم، مثل همیشه. اما خب همیشه مخالفت می کردند و هیچ وقت موافقت نمی شد بلافاصله تماس می گرفتند و می گفتند باید برگردد. این بار اما تماس نگرفتند. خبری هم که آقای عارف نوشته بود، خود من هم در فیسبوک نوشته بودم چون به نظر می رسد وضعیت اینطور است و… اما روز یکشنبه زنگ زدند، من گفتم تلفن طولانی شده، ما فکر کردیم ماده ۱۳۴ اعمال شده. گفتند نه نشده.

او می افزاید: کسی که با ما تماس می گیرد کارمند دادگستری است و ما هم معمولا نمی توانیم با دادستان و معاون اش صحبت کنیم. لذا نمی دانیم اصلا ماده ۱۳۴ را برای آقا مصطفی اعمال می کنند یا نه اما به هرحال او را به زندان بازگرداندند و حالا ما و وکیل اش پی گیری می کنیم ببینیم چی می شود. طبیعتا باید تاکنون این ماده اعمال و او پیش از اینها از زندان آزاد می شد.

درباره وضعیت جسمی مصطفی تاج زاده سوال می کنم. می گوید: وضعیت جسمی اش در مجموع خوب بود. نتوانستیم پی گیری کنیم. حتما باید ام آر آی گردن بدهد، البته مشکلاتش را به من نمی گوید. هم آرتروز گردن، هم بیماری پوستی و هم قلبش باید پی گیری شود ولی در مجموع ظاهرا خیلی مشکلی نیست. خودش هم می گوید ورزش کمک کرده و دارد خودش مدیریت می کند و.. روحیه اش ماشالله اینقدر خوب است که وقتی می آید آدم فکر می کند هیچ مشکل خاصی ندارد.

وکیل‌مصطفی تاج‌زاده هم به خبرگزاری ایسنا گفته است که پیگیر آزادی موکلش با استناد به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی است : طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی مبنی بر اینکه “در جرایم موجب تعزیر هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد، دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجرا است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجرا شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود…” موکلم نباید بیشتر از مجازات اشد که شش سال حبس با لحاظ پرونده اخیر است، را تحمل کند.

هوشنگ پوربابایی با اشاره به اینکه موکلش از ۲۳ خرداد سال ۸۸ در زندان بوده گفته: در پرونده موکلم مجازات‌های یک سال و شش سال حبس وجود داشت، البته مجازات شش سال خود شامل یک و پنج سال حبس بود که در این پرونده پنج سال حبس برای وی در نظر گرفته شد. پرونده جدید موکلم نیز شامل یک‌سال حبس بود که این مجازات را هم تحمل کرده است. بر همین اساس باید اشد مجازات در مورد وی اعمال می‌شد.

فخری محشتمی پور در صفحه فیسبوک خود هم نوشته است: زندانیان عادی که مشمول این ماده (ماده ۱۳۴) بوده اند آزاد شده اند و خوشبختانه این ماده در مورد زندانیان سیاسی هم اعمال شده و عده ای با کاهش مدت محکومیت به دلیل تجمیع احکامشان آزاد شده اند. اما همسرجان از این حق قانونی خود نیز محروم مانده چرا؟ حالا باز این فرضیه که ایشان دارای شاکی خصوصی است تقویت می شود.