محمد؛ تبلیغ میلیون دلاری اسلام رحمانی!

نویسنده
یوسف محمدی

» گزارش

محمد؛ پیام‌بر مهربانی. این عنوان، کم و بیش، تصویری است که تمام مسلمانان جهان بر آن اتفاق نظر دارند و می‌خواهند با تبلیغ این نگاه و نگرش، دین‌شان را به شکل نماد و نشانی از صلح و عطوفت به دنیا معرفی کنند. حکومت ایران و فیلم‌ساز مورد تایید، مجید مجیدی، این وظیفه را به عهده گرفته‌اند با با بودجه‌ای که در روایت‌های رسمی و غیررسمی بین ۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار نوسان دارد، اسلام رحمانی را تبلیغ کنند. محمد که کارگردان‌اش از آن به عنوان “پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران” نام می‌برد و در ساخت‌اش از تکنسین‌های غربی استفاده شده و قراردادهای مالی‌اش به دلار بوده، حالا در سینماهای ایران روی اکران است و بیش‌ترین مانور هم روی رقم فروش آن است و نه چیز دیگری.

محمد؛ بلیت نذری

تلاش‌ها برای پرفروش کردن فیلم محمد تازه‌ترین ساخته‌ی مجید مجیدی که از چهار شهریور در ۱۴۳ سینما کشور اکران می‌شود، آغاز شده و طرفداران فیلم از خیرین خواسته‌اند که بلیط‌های این فیلم را بخرند و به صورت نذری بین مردم پخش بکنند.

اکران فیلم محمد تازه‌ترین ساخته‌ی مجید مجیدی از چهار شهریور در ۱۴۳ سینما کشور آغاز می‌شود. دست‌اندرکاران پخش فیلم که شرکتی وابسته به بنیاد مستضعفان است، حتی برای بخش‌هایی از کشور که سینما ندارند، مکان‌هایی را جهت نمایش این فیلم آماده کرده‌اند و حالا بیم از پرفروش‌ نشدن این فیلم باعث شده پیام‌های در فضای مجازی پخش بشود مبنی بر دعوت خیرین به خرید بلیط فیلم و پخش‌ نذری‌اش میان مردم. در پیامی که چند روزی است در تلگرام و وایبر پخش می‌شود آمده: “از آن‌جا که فروش گسترده‌ی فیلم در روزهای نخست اکران، بازتاب خبری گسترده‌ای خواهد داشت؛ لازم است هر یک از ما در توجیه خیرین جهت خرید بلیط این فیلم با تعداد بالا (حداقل هزار بلیط) و پخش آن به صورت نذری در مساجد اقدام کنیم.”

بلیط‌های فیلم محمد با قیمتی بیش‌تر از فیلم‌های دیگر- پردیس‌های سینمایی ده هزار تومان و سینماهای دیگر هشت هزار تومان- در اختیار مردم قرار خواهد گرفت اما براساس شنیده‌ها تسهیلاتی نظیر ۲۵ درصد تخفیف در صورت خرید 25 بلیط برای فروش بلیط‌اش در نظر گرفته شده.

محمد؛ آمار سازی در فروش

دیشب اولین آمار فروش فیلم “محمد” تازه‌ترین اثر مجید مجیدی از طریق سایت سینما تیکت اعلام و خیلی زود از روی این سایت برداشته شد تا جای آن را آماری بگیرد که توسط تهیه‌کننده‌ی فیلم اعلام شده.

دیشب، سایت سینما تیکت آمار فروش اولین روز اکران فیلم محمد را اعلام کرد. طبق این اعلام این فیلم در پایان روز اول نمایش‌اش فقط سه میلیون و هشتاد هزار تومان فروخته. این رقم البته خیلی زود از روی این سایت برداشته و نام فیلم محمد و میزان فروش‌اش از جدول فروش فیلم‌ها به طور کل حذف شد. به فاصله‌ای کوتاه شرکت نور تابان، تهیه‌کننده‌ی فیلم، آماری را منتشر کرد که با رقم سایت سینما تیکت فاصله‌ی زیادی دارد. براساس گفته‌ی تهیه‌کننده در اولین روز نمایش فیلم محمد در تهران فروش فیلم به رقمی بیش از ۱۷۰ میلیون تومان رسیده!

استقبال از فیلم محمد گویا تبدیل به یک مورد مهم برای رسانه‌ها و نهادهای رسمی شده. پیش از این هواداران فیلم از خیرین خواسته بودند که بلیت‌های این اثر مذهبی را بخرند و به صورت نذری در اختیار مردم قرار بدهند.

 

محمد؛ بدرقه به سوی مونترال

مسئولان سینمایی ایران که به دلیل انتخاب نشدن فیلم محمد برای جشنواره برلین، انتقادات شدیدی را نسبت به جشنواره‌های سینمایی خارجی مطرح کرده بودند، پس از پذیرفته شدن این فیلم برای نمایش در جشنواره مونترال، تبلیغات زیادی کردند و برای سفر سازنده‌گان این فیلم به کانادا مراسم بدرقه تدارک دیدند. مراسمی که بخشی از آن توسط تنها تلویزیون رسمی اینترنتی جمهوری اسلامی، تی‌وی پلاس، پوشش داده شد.

 

محمد؛ اعتراض در مونترال

فیلم “محمد” در زمان افتتاحیه رسمی “جشنواره فیلم‌های جهان” در مونترال با گردهمایی اعتراض آمیز مخالفان حکومت ایران روبرو شد. معترضان عصر روز پنج شنبه در نزدیکی سینما “امپریال” مونترال که این جشنواره در آن برگزار می‌شود، گرد هم آمدند و فریاد “مرگ بر حکومت اسلام گرا” و “شرم بر جشنواره، شرم بر مونترال و کانادا” سر دادند. در حدود ۵۰ معترض، مجید مجیدی، کارگردان این فیلم را، به “خیانت” و برگزارکنندگان جشنواره مونترال را به “کمک رسانی برای تبلیغات” ایرانی متهم کردند.

به گفته مجید مجیدی، این فیلم چند ساعت قبل از افتتاحیه جشنواره در ایالت کبک، در تهران به نمایش درآمد و تمامی سالن‌ها از تماشاچی پر بودند. او گفت: “این بزرگ ترین موفقیت در تاریخ سینمای ایران خواهد بود.” فیلم “محمد” با یک روز تأخیر به دلیل برخی مشکلات فنی مربوط به صدا، در ۱۴۰ سینمای ایران به اکران درآمده. از دید کارگردان فیلم، یک روز تأخیر درواقع به دلیل تقارن پیدا کردن زمان اکران با شروع جشنواره مونترال تصمیم گیری شده. مجید مجیدی امیدوار است در سی و نهمین جشنواره مونترال که تا تاریخ ۷ سپتامبر ادامه خواهد داشت، توزیع کنندگانی را در چارچوب بازار بین المللی فیلم برای فیلم بلند خود پیدا کند.

 

محمد؛ تبلیغات دولتی و غیردولتی

با این‌که تهیه‌کننده‌ی فیلم محمد اعلام کرده که این فیلم توانسته رکوردهای سینمای ایران را تغییر بدهد و در یک روز نزدیک به چهارصد میلیون تومان فروش داشته باشد، اما طرفداران فیلم کماکان برای تشویق مردم به دیدن فیلم متوسل به روش‌های عجیبی می‌شوند.

شرکت نور تابان، تهیه‌کننده‌ی فیلم مجید مجیدی، در آخرین اعلام خود مدعی شده که این فیلم در دومین روز نمایش‌اش نزدیک به چهارصد میلیون فروش داشته و توانسته در سینمای ایران صاحب رکورد بشود. از سوی دیگر هواداران مذهبی و مجازی این فیلم، هر روز شکل جدیدی از تبلیغات برای این فیلم را امتحان می‌کنند. پس از تقاضا از خیرین برای خریدن بلیط فیلم محمد و پخش کردن‌اش به صورت نذری در میان مردم، به تازه‌گی کمپین و هشتگی درست شده به این مضمون: “مهمانی به صرف دیدن محمد”. این کمپین از مردم خواسته که: “ دو ماهه آینده به جای میهمانی دادن‌ها و سفره پهن کردن‌ها و….. هزینه این میهمانی‌ها را برای خرید بلیط فیلم محمد(ص) صرف کرده و یکدیگر را به دیدن این فیلم میهمان کنید.”

فیلم محمد با سرمایه‌ای نزدیک به چهل میلیون دلار توسط حکومت ایران تهیه شده و تبلیغات وسیع‌اش برای نمایش‌ در ایران و کشورهای دیگر از سوی یکی از مدیران سینمایی سابق تعبیر به اشرافی‌گری شده.