تحقیق و تفحص از گرین‌کارت در دستور کار مجلس

نویسنده
مریم کاشانی

» یکی از نگرانی‌های جبهه پایداری

مساله گرین‌کارت امریکا داشتن مسئولان دولتی که از ماه‌ها قبل در مجلس مطرح شده بود، قرار است  بالاخره بصورت طرح تحقیق و تقحص مطرح شود. نمایندگان مجلس که در ابتدای کار تفاوت “اجازه اقامت” و  “تابعیت” را نمی‌دانستند، اکنون به دنبال بررسی “گرین‌کارت کشورهای مختلف همچون امریکا و انگلیس” هستند.

سایت افکارنیوز در گزارشی از قرار گرفتن “تحقیق‌وتفحص از مسئولان دارای گرین‌کارت” در دستور کار مجلس خبر داد و نوشت: “نمایندگان در هفته آینده به بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسؤولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع خواهند پرداخت.”

طرح اولیه برای تحقیق و تفحص در این زمینه اواخر سال گذشته توسط دوازده تن از نمایندگان مجلس ارائه شد که اکثر امضاکنندگان آن عضو جبهه پایداری هستند. در بخشی از این طرح آمده بود: “گرین‌کارت آمریکا درواقع اجازه دائم کار، تحصیل، زندگی و مسافرت به آمریکا و استفاده از مزیت‌های شهروندی این کشور می‌باشد؛ با این تعریف و امتیاز حقوقی از دارندگان گرین‌کارت، ایجاد نگرانی شدیدی در بین مردم و نمایندگان به وجود آمده و سوال این است که چه ضرورتی دارد این افراد در جایگاه‌هایی مهم دارای گرین‌کارت از کشورهای متخاصم باشند. این افراد نیز می‌توانند مانند بقیه مردم ویزا بگیرند و سفر کنند.”

در بخش “محورهای این تحقیق و تفحص” نیز امریکا و انگلیس صریحا به عنوان کشورهای متخاصم تعریف شده و آمده بود: “چه کسانی در گذشته و حال در حوزه مدیران ارشد دارای تابعیت و گرین‌کارت از کشورهای متخاصم (آمریکا، انگلیس و …) می‌باشند؟” و “بررسی موضوع تابعیت دوم همسر و فرزندان مسئولان با اولویت کشورهای متخاصم (آمریکا، انگلیس) و بررسی تهدیدهای ناشی از این موضوع.”

ماجرا از آنجا آغاز شد که گروهی از نمایندگان مجلس مدعی شدند در دولت روحانی برخی از مسئولان دارای تابعیت دوگانه هستند. پس از آن و در اوایل بهمن ماه گذشته چند تن از نمایندگان متنی با عنوان تذکر به رئیس‌جمهوری اسلامی را امضا کردند که در مجلس قرائت و در آن نسبت به آنچه که حضور افراد دو تابعیتی در دولت می خواندند، اعتراض شد. در تذکر نمایندگان آمده بود: “همانطور که مستحضرید طبق قانون بکارگیری افراد دو تابعیتی در مناصب دولتی جایز نمی‌باشد، لیکن متأسفانه شاهد هستیم یکی از مسئولین ارشد دفتر جنابعالی دارای تابعیت مضاعف از کشور آمریکا می‌باشد. در اختیار داشتن مشاغل و مناصب حساس دولتی، سیاسی و اقتصادی توسط افرادی با تابعیت دوگانه می‌تواند مخاطره‌آمیز بوده و کشور را با چالش مواجه کند و شما قطعاً واقف هستید افرادی که مناصب حکومتی دارند نباید زیر پرچم کشورهای بیگانه قسم وفاداری یاد کنند. دولت یازدهم نیز بهتر است برای دچار نشدن به حاشیه‌های افراد دو تابعیتی نسبت خود را با مسئولان و مدیران دارای تابعیت مضاعف روشن کرده و برای حل تبعات منفی حاصل از فعالیت آنها و یا برکناری‌شان چاره‌ای بیاندیشد.”

با انتشار این متن مشخص شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی تفاوت “اجازه اقامت” و  “تابعیت” را نمی‌دانند. الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رییس جمهوری اسلامی در این زمینه گفته بود: “براساس این استعلام، چنین موضوعی صحت ندارد و ما اعتراض خود را به قوه قضاییه اعلام کرده و گفتیم اظهاراتی که بدون سند انجام می شود در حکم افترا و تهمت است و باید پاسخگو باشند.” او تاکید کرده بود: “متاسفانه هم در تذکر و هم در تحقیق و تفحص مجلس بحث کارت سبز (گرین کارت) و دوتابعیتی یکسان گرفته شده است. کارت سبز به عنوان مشوقی محسوب می شود که برخی از کشورهای مهاجرپذیر امتیازی را به بعضی اتباع خارجی می دهند تا در اقامت ، تحصیل یا کار بتوانند تسهیلات دریافت کنند. کارت سبز (گرین کارت) به هیچ وجه تابعیت محسوب نمی‌شود اما می‌تواند به تابعیت منتهی شود یا نشود.” او اضافه کرده بود: “حتی سندی مبنی بر این که مسوولان دارای کارت سبز هستند، وجود ندارد.”

همزمان دفتر حسن روحانی نیز با صدور اطلاعیه‌ای به نمایندگان مجلس اعتراض کرد. در این اطلاعیه آمده بود: “محتوای این تذکّر دروغی است که اگر صحت آن با یک پرسش ساده استعلام می‌شد؛ منجر به تکرار یاوه‌سرائی بیگانگان، فضا سازی برخی رسانه‌ها و سوء استفاده کسانی که در پی تخریب تعامل مثبت قوای مجریه و مقننه هستند، نمی‌شد.” حتی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در یک نشست خبری  درباره شایعه دو تابعیتی بودن یکی از مسئولین نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: “این موضوع صد در صد کذب است و هیچ مسئولی در نهاد ریاست جمهوری نه گرین‌کارت دارد و نه تابعیت دوگانه.”

در آن زمان گفته می‌شد که اشاره نمایندگان به محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی است که براساس گفته ها از سال‌ها پیش دارای گرین‌کارت امریکا است. نگرانی نمایندگان عضو جبهه پایداری  از “گرین‌کارت” مسئولان دولتی، در حالی مطرح شده  که دبیرکل این جبهه، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی خود دارای گرین‌کارت امریکا است. او در اواخر آبان ماه سال ۱۳۹۰ طی گفتگویی با خبرگزاری نسیم، وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “باید از افرادی که درباره گرین کارت داشتن من سخن گفتند، پرسید که آیا اصلا کارت باطل شده من را دیده‌اند یا خیر؟ اصلا آنها می‌دانند که من در آمریکا چکار می‌کردم؟ واقعا این افراد از چه چیزی فرار می‌کنند و هدفشان چیست؟!” او اضافه کرده بود: “کسی که شهروند امریکا می‌شود و اصطلاحا «سیتی زن شیپ» می‌گیرد، باید در برابر پرچم این کشور قسم بخورد که مدافع حقوق آمریکا باشد. شاید این افرادی که این مسائل را به من نسبت می‌دهند، واقعا در برابر پرچم آمریکا سوگند خورده باشند؛ وگرنه من تنها در برابر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران سوگند خورده‌ام.” حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی اما داشتن گرین‌کارت را رد نکرده و  تنها مدعی بود که کارت او باطل شده است.

جالب آنکه کامران باقری‌لنکرانی، دیگر عضو جبهه پایداری و همان کسی که قرار بود از طرف این جبهه کاندیدای ریاست‌جمهوری شود و از نظر آیت‌الله مصباح‌یزدی “صالح‌ترین فرد روی زمین و زیر این آسمان” بود هم دارای گرین کارت  است. به این ترتیب مشخص نیست که نگرانی اعضای جبهه پایداری از “گرین‌کارت” چگونه و از چه زمانی بوجود آمده است.