سال کلید آقا

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

سالی دیگرازسال های فلاکت می گذرد. دولت بگم بگم از  نردبام نظام فرو انداخته می شود. تنها کمی بعد درزمی کند که “نظام” در دوسال آخر استقرار “ پاک دست ترین دولت تاریخ ایران”، زیر نظر “ مقام رهبری” با “ شیطان بزرگ” سابق در عمان خلوت کرده تا آخرراه مشخص و جانشین سیب گندیده تعیین شود.

بر متن این توافق، درست سر پیچ امامزاده هاشم، برستون و شناسنامه نظام مهر ابطال می خورد. یکی از چند جان فدای سید علی که به فریاد مکرر می گوید مطیع رهبر و نظام است، به ریاست جمهوری می رسدو کلید آقا در دست ماموریت ویژه خودرا آغاز می کند.

 مردادی دیگر است درتاریخ معاصر ایران. پایان نکبت، بقای ولایت در دستور کار است. جمهوری دا رودشنام، در متن سیاست مهار نرمش قهرمانانه را می آغازد.

ارگان های قدرت و منابع ثروت را سگ های گرسنه، گرگهای سیر دراختیار دارند و امام محمد الجواد قهرمان تازه برکشیده ایست که باید استمرار استقلال، آزادی، حکومت خدایی را برقرار نگه دارد.

سال ۱۳۹۳، زیررصد “ نگاه هفته” که همه لینک های بالا ازآرشیو آن استخراج شده است، به اسفندماه می رسد. اخبار، رویدادها و سخنان آخرین هفته سال نشان می دهد که در برهمان پاشنه سی وچند ساله می گذرد.

عبداله مومنی را بعداز ۵ سال زندان دراتوبان رها می کنند. دیدار کاترین اشتون با پیرزنی دلسوخته، اعصاب “نظام” رابهم می ریزد. حتی علی مطهری به خشم در می آید و قهرمان مجازی” دولت تدبیر وامید” شام کاری خود با نماینده اتحادیه اروپا را به اعتراض لغو می کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل به گزارش تازه احمد شهید گوش می دهد واز تهران پاسخی جز دشنام دریافت نمی دارد. دامنه “اخلاق اسلامی” دامن دبیر کل سازمان ملل را هم می گیرد.خواهری که سخنگوی وزارت خارجه حسن روحانی است، همان حرف های برادرانی را تکرار می کند که سخنگویان دولت احمدی نژاد بودند.

احمد شهید در کنفرانس مطبوعاتی سخنی تاریخ می گوید: “وقتی یک گزارشگر ویژه یا دبیرکل سازمان ملل یا دیگر مقامات به خاطر حرفهایی که می‌زنند می‌توانند مورد حمله شخصی قرار بگیرند، شما به ایرانیانی فکر کنید در تهران و جاهای دیگر که اگر نظرشان را بیان کنند چه چیزی نصیبشان می‌شود.”

نرگس محمدی- یکی ازاین ایرانیان- می نویسد: “این جانب چون هزاران شهروند بی‌گناه ایرانی که با این عنوان مبهم، حقوق انسانیشان تضییع شده است، «محکوم فتنه» نیستم بلکه محکوم بی‌عدالتی و تبعیض هستم که نه تنها خودم بلکه اعضای خانواده‌ام حتی کودکان کوچکم طعم محرومیت و بی‌پناهی را می‌چشند. بنده نه تنها فتنه‌گر نیستم، بلکه یک فعال حقوق بشر هستم که قصدی جز بهبود شرایط زیست انسانی هموطنانم ندارم.”

و در آخرین روزهای سال، جمهوری اسلامی به رکورد تازه ای دست می یابد: بالاترین سرانه اعدام در ۱۵ سال گذشته. بر اهل ولایت مبارک باد که در آستانه نوروز ۱۶ زن بهائی را هم در اسارت دارند.

آیت اله خامنه ای که پدر داماد و رئیس دفترش اورااز فرش به عرش می رساند وبه گفته محمدی گلپایگانی ازریزو درشت همه امور مطلع است، تنها نگران فرهنگ است: “دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند٬ زیرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظگی کرد.”

و شاید برای رفع نگرانی “آقا” اسب ها زین می شود و “وحشیانه” به خانه مجسمه ساز نامدار پرویزتناولی یورش می برند.

برای از سر گذراندن چهارشنبه سوری- کابوس ابدی نظام- تدابیر ویژه اتخاذ می گردد.از کلاه قرمزی تا سپاه پاسداران به یاری خوانده می شوند تا براین آئین ایرانی مهر حرام اسلامی بزنند. نوروز عمومی سنندج لغومی شود.

“نظام مقدس” توان آزاد سازی 5 مرزبان ایرانی را ندارد و نابودی اسرائیل را فریاد می کشد.پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR از نظرسنجی در باره “مهم‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۲” خبر می دهد و نتیجه را اعلام می کند: “اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو وحیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.”

درروزهای پایانی سال، سایه بی‌تفاوتی بر مذاکرات اتمی دروین سنگینی می کند. رضا تقی زاده- تحلیگر سیاسی- دستآورد نقطه محوری سیاست خارجی دولت را مورد ارزیابی قرار می دهد: “هشت ماه پس از روی کار آمدن حسن روحانی، وضعیت تولید، مصرف، فروش داخلی و صادرات نفت و گاز ایران، که بزرگترین ذخیره ترکیبی انرژی فسیلی در سراسر جهان و در عمل موتور محرک اقتصاد کشور محسوب میشوند، در همان وضعیت اسفباری است که پیش از تشکیل دولت «تدبیر و امید» قرار داشت.”

آیت‌الله صدیقی در مسجد اعظم اهواز می گوید: “احساس می‌کنیم طوفان‌هایی در پیش داریم و ما این را از زیارت رفتن‌های رهبری متوجه می‌شویم. ایشان در سه هفته اخیر سه بار به مشهد و دو بار به جمکران رفته‌اند جهت توسل.”

“رهبر فرزانه” درروزهایی که حتی اقتدارگریان از اداره کشور به امر ملوکانه  به فریاد در آمده اند، نگران تغییر نظام است.

صادق زیبا کلام در ایامی که روسیه – بدترین دشمن ایران و بهترین یاور نظام- بخشی از اوکراین را بخاک خود ضمیمه می کند، سرنوشت شوروی را برپیشانی جمهوری اسلامی نوشته می بیند. بر این متن است که گوهر عشقی دلاور مادر ستار شانه به شانه مادر افسانه ای رمان معروف ماکسیم گورکی می ایستد.

 

خانم ها! آقایان!

بااینهمه بهار می زند.جشنواره نوروز در سراسر جهان خورشید فرهنگ ایران را فروزان نگه می دارد. رقص ایرانی، دختران زیبای میهن زخمی و پراکنده در سراسر جهان، به شعله های آتش باستانی و شادمانی چهارشنبه سوری مردمان پیوند می خورندو تا بهار دلنشین شیراز پر می کشند.

 بهار را نمی توان به بند کشید، آتش را نمی توان حرام کرد، ایران را نمی توان کُشت.

سال نو، بهار نو می رسد.دعای پارسی ایرانیان در آغاز نورزی ایرانی، بر زبانها جوانه می زندو در میلیونها دهان گل می دهد:

گشت گرداگرد مهر تابناک، ایران زمین…

روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین

ای تو یزدان، ای تو گرداننده ی مهر و سپر…

برترینش کن برایم این زمان و این زمین

و شعر سیاوش کسرائی خزان مارا بهار می کند:

یکی دو روز دیگر از پگاه

 چو چشم باز می کنی

 زمانه زیر و رو

زمینه پر نگار می شود

 زمین شکاف می خورد

 به دشت سبزه می زند

 هر آن چه مانده بود زیر خاک

هر آنچه خفته بود زیر برف

جوان و شسته رفته آشکار می شود

 به تاج کوه

ز گرمی نگاه آفتاب

 بلور برف آب می شود

 دهان دره ها پراز سرود چشمه سارمی شود

نسیم هرزه پو

 ز روی لاله های کوه

کنار لانه های کبک

 فراز خارهای هفت رنگ

نفس زنان و خسته می رسد

 غریق موج کشتزار می شود

در آسمان

گروه گله های ابر

 ز هر کناره می رسد

به هر کرانه می دود

به روی جلگه ها غبار می شود

درین بهار… آه

چه یادها

 چه حرفهای ناتمام

 دل پر آرزو

 چو شاخ پر شکوفه باردار می شود

نگار من

 امید نوبهار من

لبی به خنده باز کن

ببین چگونه از گلی

خزان باغ ما بهار می شود