پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران

زبان خوش آهنگ فارسی

نویسنده: مهین دخت صدیقیان

گردآوری و تنظیم: سید ابوطالب میرعابدینی

517 ص، تهران: انتشارات امیر کبیر، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از مقالات و تحقیقات ادبی، یکی از استادان برجسته و فقید زبان و ادبیات فارسی است. خانم«مهین دخت صدیقیان» از پژوهشگرانی بود که به دلیل نوآوری در روش تحقیق، دقت در کار و عشق به فرهنگ ایران و زبان فارسی، متمایز می شد. مقالات و نوشته های این مجموعه در چهار بخش با عناوین«مقالات دستوری»،«مقالات تحقیقی»،«سفرنامه» و«نقد»، گردآوری و تدوین شده اند. عناوین بعضی از مقالات عبارت اند از: «چند نکته دستوری در شعر حافظ»،«دستور زبان حافظ»،«پسوندهای پر بسامد در غزلیات شمس»،«بعضی دیگر از ویژگی های دستوری در غزلیات شمس»،«مآخذ قصص و تمثیلات مصیبت نامه»،«چگونگی تحول اسطوره های ایرانی در روایت های دوره اسلامی»،«تازیانه ای که مظهر عدل بود: داستانی کهن از شاهنامه فردوسی»،«مقایسه چهار لیلی در چهار منظومه از نظامی گنجوی»،«دهکده ای با نام پارسی در جنوب کشور چین» و«نمونه ای چند از داستان های رمزی مثنوی».

 

میلیونر زاغه نشین

نویسنده: ویکاس سواروپ

ترجمه: مهدی غبرایی، مصطفی اسلامیه

348ص، تهران: انتشارات کتاب سرای نیک، 1388، چاپ اول

این کتاب، رمان زیبا و ارزشمندی است که بر اساس آن فیلم مشهوری ساخته شد و موفق به دریافت هشت جایزه اسکار گردید. نویسنده رمان، «ویکاس سواروپ»، در الله آباد از ایالت اوتارپرادش هند، در خانواده ای حقوق دان به دنیا آمد. او در دانشگاه همان شهر، به تحصیل تاریخ، روان شناسی و فلسفه پرداخت. کتاب حاضر که عنوان اولیه آن، «پرسش و پاسخ» است، نخستین رمان او به شمار می رود و به 41 زبان ترجمه شده است. این رمان، با داستان های در هم تنیده اش‏، با استقبال مردم در کشورهای مختلف جهان روبرو شده و چندین جایزه ادبی را به خود اختصاص داده است.

 

سرزمین بازگشت به وطن

 بازتاب سفرهای ایران آنه ماری شوارتسن باخ در متن ها و عکس های وی(فارسی/آلمانی)

نویسنده: الکسیس شوارتسن باخ

ترجمه: مهشید میرمعزی

228ص، تهران: سفارت سوییس در ایران، 1388، چاپ اول

این کتاب‏ به بررسی انعکاس سفرهای «آنه ماری شوارتسن باخ» در نوشته ها و عکس هایش می پردازد. «شوارتسن باخ» زن سوییسی پر شر وشوری بود که پس از گرفتن دکترای خود در رشته تاریخ، به خبرنگاری و جهانگردی پرداخت و به شرق و غرب عالم سفر کرد. او در فاصله سال های 1934 تا 1939، یعنی در زمان حکومت «رضا شاه»، چهار بار به ایران آمد. این سفر ها تاثیر عمیق و دیرپایی در اندیشه و روح این زن فرهیخته بر جا نهاد که در نوشته های گوناگون و عکس هایش منعکس شده است. کتاب حاضر که به کوشش سفارت سوییس در ایران و به صورت دو زبانه چاپ شده است، خواننده را با دنیای پر رمز و راز «شوارتسن باخ» و مشاهداتش در سفرهایش به ایران آشنا می کند.

یادداشت های انقلاب

نویسنده: صادق زیبا کلام

157ص، تهران: انتشارات روزنه، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از سخنرانی ها، مقالات و مصاحبه های «صادق زیبا کلام» در سال های پس از دوم خرداد 1376 است. به ادعای نویسنده، مطالب کتاب شامل مباحث مهمی پیرامون انقلاب اسلامی است؛ مباحثی که بیشتر در جهت معرفی واقع بینانه و غیر سیاسی و ایدئولوژیک از آن می باشد. عناوین بعضی از این مباحث عبارت اند از: «انقلاب اسلامی برای چه بود؟»، «نگاهی مجدد به حکومت و نظام اسلامی بعد از 24 سال»، «انقلاب ایران صرفا یک پدیده سیاسی نیست»، «دوم خرداد، بازگشت به دوران انقلاب»، «انقلاب اسلامی، سنت و تجدد» و «نقد و معرفی کتاب: ایران بین دو انقلاب، اثر پروفسور یرواند آبراهامیان».

مقالاتی در جامعه شناسی سیاسی ایران

نویسنده: یرواند آبراهامیان

مترجم: سهیلا ترابی فارسانی

283ص، تهران: انتشارات پردیس دانش، 2009، چاپ اول

این کتاب، شامل پنج مقاله در زمینه جامعه شناسی ایران در دوران معاصر است. «آبراهامیان» در این مقالات، به مباحثی هم چون ویژگی های  حاکمیت استبدادی در ایران عصر قاجار، عدم وقوع شورش های دهقانی گسترده و ارتباط ضعیف جنبش های های شهری با مبارزات و اعتراضات دهقانی در ایران معاصر، نقش توده مردم در انقلاب مشروطه‏، فرقه گرایی‏، و نقاط ضعف و قدرت جنبش کارگری ایران در فاصله سال های 1320 تا 1331 خورشیدی می پردازد.

مقدمه بر هزار و یک شب

نویسنده: آندره میکل

ترجمه: جلال ستاری

86ص، تهران: نشر مرکز، 1388

این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول، ترجمه مقدمه ای است که «آندره میکل»، پژوهشگر واسلام شناس فرانسوی، بر ترجمه جدیدش از «هزار و یک شب» نوشته است. این ترجمه جدید به زبان فرانسه، با همکاری «جمال الدین شیخ»، پژوهشگر الجزایری انجام شده است. بخش دوم کتاب، متن گفتگویی است با «جلال ستاری» درباره این ترجمه.  مقدمه «آندره میکل»، نمونه ای از پژوهش های روشنگر و عمیقی است که با نگاهی نو به «هزار و یک شب»    می پردازد. موضوع بخش دوم، نقش سحرانگیز کلام است که «شهرزاد» به یاری آن، نفرت و مرگ را پس می زند و عشق و زندگی را به جای آن          می نشاند.

 

حماسه طغیان: بررسی جنبش نایبیان کاشان بر اساس اسناد

نویسنده: امیرهوشنگ آریان پور

664ص، تهران: انتشارات کتاب آمه، 1388، چاپ اول

شورش و طغیان طایفه«نایبی» و طرفداران آنها، در سال 1288 ه.ق، در عهد «ناصرالدین شاه قاجار»، به رهبری «نایب حسین سالار اسلام» در کاشان آغاز شد و به وسیله فرزند ارشدش، «ماشاالله خان»، ملقب به «سردار جنگ»، ادامه یافت.  این شورش در دوره «مظفرالدین شاه»، «محمد علی شاه» و «احمد شاه» نیز، به حیات خود ادامه داد و علی رغم اردوکشی های حکومت و اشراف، به بسیاری از نقاط مرکزی ایران کشیده شد. جنبش «نایبیان» سرانجام به دنبال توطئه «وثوق الدوله»، در سال 1337 ه.ق سرکوب شد. پیرامون این جنبش، سران آن و اهداف آنها، عقاید ضد و نقیض گوناگونی ابراز شده است. در کتاب حاضر، نویسنده تلاش می کند با اتکا به اسناد و مدارک مختلف، به بررسی این جنبش، زمینه های شکل گیری، تحولات و پایان کار آن بپردازد.

 

انقلاب به روایت اکبر ناظمی: عکس های منتشر نشده از وقایع سال 1357

ترجمه مقدمه به انگلیسی: پال اسپراکمن

108ص، تهران: انتشارات سوره مهر، 1388، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از عکس های جالب و دیدنی یکی از عکاسان برجسته ایران، از وقایع سال 1357 است. «اکبر ناظمی» که در رویدادهای سال 1357، حضوری فعال داشته و بیش از چهار هزار عکس و ساعت ها فیلم گرفته است، اکنون در عرصه عکاسی و فیلم سازی، از اعتباری جهانی برخوردار است. او در قالب عکس های به یادماندنی خود از وقایع سال 1357، حضور اقشار و طبقات گوناگون مردم ایران در این وقایع، پیوستگی و همبستگی آنان و دغدغه هایشان را به تصویر کشیده است. از ویژگی های این مجموعه عکس، نشان دادن حضور زنان ایرانی، از اقشار و گروه های مختلف، و در شکل و ظاهر گوناگون، در جریان انقلاب سال 1357 است.