روز انتخابات بیدار باشیم تا شب راحت بخوابیم

نویسنده
زهرا خسروی

» محمدعلی ابطحی در رشت:

محمد علی ابطحی، مشاور عالی دولت اصلاحات و خاتمی که امروز از جمله چهره های اصلی حامی کروبی محسوب می شود،در ستاد مهدی کروبی در گیلان به خبرنگاران گفت: اگر مردم در روز انتخابات بیدار باشند و حضورشان گسترده باشد، قطعاً شب انتخابات، خواب راحتی خواهیم داشت.

ابطحی گفت: حمایت خاتمی از کاندیدایی خاص به معنای این نیست که همه آرا به سمت او برود، چون جامعه ما جامعه‌ی حزبی نیست.

وی سپس با تاکید بر اینکه “امید بستن بعضی از کاندیداهای اصلاح طلب به آرای اصولگرایان امید درستی نبوده” افزود:در چنین شرایطی اجماع و کناره‌گیری یکی از کاندیداها نمی‌تواند کمکی به روند اصلاحات کند.

ابطحی در ادامه با بیان اینکه رقیب با استفاده از امکانات دولتی برنامه‌ریزی کرده تا در مرحله اول به ریاست جمهوری برسد، از شروع “مسابقه سختی” سخن گفت و افزود: حداقل تاثیر داشتن دو کاندیدا این است که زمینه رسیدن یک نفر از اصلاح طلبان به مرحله دوم فراهم می‌شود. مطمئناً حضور هر دو کاندیدای اصلاح طلبان در صحنه قاطعانه است و کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم خیلی مهم است.

وی افزود: جامعه ما حزبی نیست. ما در انتخابات مجلس ششم دیدیم که آقای خاتمی اعلام حمایت کرد ولی کاندیداهای مورد حمایت او رای نیاوردند در حالیکه همه ما بر این باوریم اگر خاتمی کاندیدای ریاست جمهوری بود رای اول را داشت. این، به خاطر این نیست که بافت حزبی در جامعه است که اگر کسی از کاندیدایی حمایت کند به همان میزان مردم هم رای بدهند. در واقع یک نوع فرد محوری و کاریزمای شخصی است.

ابطحی گفت: استراتژی که در تمام رهبریت اصلاحات وجود دارد و پذیرفته شده است و از طرف خاتمی به موسوی و کروبی بارها تذکر داده شده این است که ما در این شرایط همه باید به هم کمک کنیم و به یکدیگر نیرو ببخشیم تا مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنیم. طبیعتاً هر یک از کاندیداهای اصلاح طلبان اگر رای بیشتری بیاورند، قطعاً کل جبهه اصلاحات پشت سر کاندیدایی خواهد رفت که به مرحله دوم رسیده است.

ابطحی دلیل حمایت خود از کروبی را ترجیح او بر دیگر کاندیداها عنوان کرد و افزود: در این انتخاب،نگرانی بابت حمایت این کاندیداها از اصلاحات وجود ندارد و وقتی که این نگرانی وجود ندارد آن وقت تنها چیزی که می‌تواند تعیین کننده باشد شعارهای کاندیداها و دیدگاههای آنهاست. آنجاست که من دیدگاههای کروبی را به خاطر شجاعتش و اینکه با بافت حاکمیت فعلی کشور به خوبی آشناست و سالها درگیر بوده و می‌تواند از این شناخت برای حل مشکلات کشور بهره بگیرد و به سیاست خارجی منسجم تری باور دارد،می پسندم. مشکل اساسی ما بحث سیاست خارجی است..

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخلاف نظرخاتمی، از کروبی حمایت می کند، اظهار داشت: آقای خاتمی به اینکه دوستانشان بر اساس فکر و اعتقاداتشان به یک نتیجه‌ای برسند احترام می گذارند.من هم هر نوع رای و ارتباطی در ارجحیت و مصداق یک کاندیدا بر دیگری را دلیل اختلاف داشتن با خاتمی نمی‌دانم. یکی از دلایل اصلی که از کروبی حمایت کردم، این است که ایشان شیخ اصلاحات است و از صحبت درباره اصلاحات و یا اینکه عناوین اصلاح طلبانه را به کار ببرد، خجالت نمی‌کشد. آقای خاتمی هم هیچ وقت علاقه به داشتن مرید نداشت. به دوستان همفکر نیاز داشت. به همین دلیل ما هنوز در یک روند فکری بر اساس مبادی که داریم همکاری داریم و علاقمندی وجود دارد. و در وبلاگم هم مثل گذشته در حمایت و تقویت از خاتمی مطلب نوشته‌ام.

ابطحی سپس تخلف انتخاباتی را یک نگرانی جدی دانست:تجربه به ما نشان داده برای جلوگیری از تخلف هیچ راه چاره ای وجود ندارد جز میزان حضور مردم در انتخابات. هر وقت ما راههای دیگر را تجربه کردیم به نتیجه نرسیدیم. اما اگر حضور رای دهندگان آن قدر زیاد باشد که بتواند این مانع را بگذراند و رد کند قطعاً تخلفات انتخاباتی هم موثر نیست. همچنان که تجربه دوم خرداد نشان داد که اراده حاکمیت تنها تعیین کننده نیست. گرچه می‌توان متاسفانه گفت تجربه دوم خرداد باعث شده که آمادگی‌های خیلی زیادتری در جبهه رقیبان به وجود بیاید که مانع این رفتارهای مردم محور باشند. اما تنها راه، دعوت به حضور بیشتر در انتخابات است.

ابطحی درباره دیدگاه کروبی در مورد رابطه با آمریکا گفت: بوش برای آمریکا رهبری بود که همه دنیا به صورت پنهانی از هر کسی که علیه او بود حمایت می‌کرد، اما اوباما چهره‌ای است که هم می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای ایران باشد و هم می‌تواند تهدید بسیار خطرناک‌تری برای ما قلمداد شود، به دلیل اینکه امکان ایجاد اجماع در سطح بین المللی برای اوباما کار سهلی است، و دیگر مثل دوران بوش نیست. این اجماع می‌تواند برای ایران خطرناک و وحشتناک باشد و برای کل کشورهای خاورمیانه، به همین دلیل من هم معتقدم که مسایل اقتصادی و سیاسی و حتی مسایل مختلف بین المللی ما منوط به نوع رابطه ایران و آمریکاست. امروز لابی‌های بسیار جدی برای عدم ارتباط بین ایران و آمریکا فعال شده‌اند که مهمترین آنها اسراییل و بعد هم کشورهای عربی خلیج فارس هستند. چون آنها می‌دانند اگر ایران و آمریکای اوباما که مورد حمایت جهان است ارتباط درستی با هم داشته باشند می‌توانند سیاست‌های منطقه را بر اساس مصالح دو جانبه ایجاد کنند و این چیزی است که اسراییل به شدت از آن می‌ترسد و دارد تلاش می‌کند که مبادا این کار رخ بدهد. اگر این اتفاق رخ بدهد هوشمندی کروبی این است که از سیاست ارتباط با آمریکا در حدی که در توان دارد و در اختیار رییس جمهور است استفاده کند.

 

سهم نفت

ابطحی در خصوص طرح پرداخت 70 هزار تومانی از سهم فروش نفت که از سوی کروبی عنوان شده گفت: این مساله می‌تواند طرح خوبی برای جامعه باشد و تحقق آن جدی است. انتقادی که از دولت نهم می شوداین است که چرا در ایام انتخابات شعارهایی را اعلام کردند ولی به آن عمل نکردند. طرح پول 70 هزار تومانی کاملاً اقتصادی است و اقتصاددانان روی آن خیلی تاکید کردند. تنها ایرادی که می‌توان گرفت این است که اگر کروبی رییس جمهور شود اما به شعارش عمل نکند مثل الان احمدی نژاد می‌شود که چرا شعار آوردن نفت بر سر سفره مردم را دادید ولی بعد زیرش زدید. شعار کروبی در این خصوص از سوی اقتصاددانان  تئوریزه شده است. این پول صدقه نیست و حق مردم است. نه اینکه مانند احمدی نژاد در سفرها پول‌ها را با نامه‌ تقسیم کنیم. هرکسی یک نامه ذلت آمیز بنویسد تا پولی بگیرد. در حالیکه ما در دوران خاتمی یک بار نامه اینچنینی نداشتیم نامه برای کار و اشتغال بود اما اتفاقی که در این دوره افتاد همراه بسیاری از نامه‌ها چک پول فرستاده شد و این نوع کار با کرامت انسانی فاصله دارد.

ابطحی سپس دیدگاه کروبی در مورد مسائلی مانند حقوق بشر را بسیار جدی خواند واز جمله گفت: کروبی جدی‌ترین کاندیدایی است که کارنامه شخصیتی سالهای زندگی‌اش نشان می‌دهد همیشه نسبت به مباحث حقوق بشری حساسیت داشته و این حساسیتش را اجرا و عمل کرده. هرکسی که ظلمی دیده یا حزب و گروهی که مورد هجوم قرار گرفته و یا مطبوعاتی که تعطیل شدند، به دفتر یا منزل آقای کروبی پایشان باز بوده و این ارزش بزرگی است. کروبی یکی از اعضای همین حاکمیت است و جزوی از آن است و موارد حکم را می‌شناسد، می‌تواند بر مبنای تعامل و لابی با مسوولان حکومت کار کند، می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

ابطحی در ادامه برجستگی اصلی کروبی را در توجه به قومیت‌ها، حقوق اقلیت‌ها، حقوق بشر، حقوق زنان و نگاههای کاملاً متفاوت مردمی محور دانست.

ابطحی در پایان از مردم خواست تا در روز انتخابات بیدار باشند، چرا که اگر میزان رای آنها گسترده باشد می توان بر تخلفات قطعی پیروز شد و شب انتخابات به راحتی خوابید.