موج جدید دستگیری روزنامه نگاران

نویسنده
ال موندو

» گزارش ال موندو از

روسا منسس

سران جمهوری اسلامی از اواخر ماه ژوئیه موج جدیدی از دستگیری روزنامه نگاران را آغاز کرده اند. سازمان عفو بین الملل از دستگیری دو روزنامه نگار و یک عکاس خبری خبر می دهد. این سازمان در گزارش جدیدی که امروز به چاپ رسیده نوشته است: “افزایش شدید دستگیری ها، تعقیب های قضایی و بازداشت روزنامه نگاران مستقل در ایران نشان می دهد که سران این کشور مصمم هستند امیدهای به وجود آمده برای استقرار آزادی از زمان انتخاب حسن روحانی را ازبین ببرند.”

جیسون رضاییان، نماینده اعزامی روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” و یگانه صالحی، نماینده اعزامی روزنامه “نشنال” [که مقر آن در امارات متحده عربی است]، در تاریخ ۲۲ ژوئیه دستگیر و بازداشت شدند. رضاییان دارای ملیت دوگانه ایرانی و آمریکایی، و یگانه صالحی نیز همسر اوست.

یک عکاس خبری نیز دستگیر شده، ولی خانواده وی نخواسته اند هویت وی مشخص شود. او به همراه شوهرش که روزنامه نگار نیست دستگیر شده. همسر وی در تاریخ ۲۸ ژوئیه آزاد شد. هر دو نفر  دارای ملیت ایرانی و آمریکایی هستند.

به گفته سازمان غیردولتی “جامعه بین المللی حقوق بشر ایران”، رضاییان و صالحی در یک بازداشتگاه مخفی زندانی اند و اجازه تماس با هیچ کس را ندارند. به گفته این سازمان، نام آنها در هیچ زندانی در تهران به ثبت نرسیده و در بایگانی های دستگاه قضایی نیز دیده نمی شود.

جامعه بین المللی حقوق بشر ایران گزارش داده که همسر عکاس خبری از زمان آزادی “در وضعیت روانی بسیار بدی بسر می برد”.

درعین حال، سازمان “گزارشگران بدون مرز” اعلام کرده که ساجده عرب سرخی در تاریخ ۱۸ ژوئیه به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال زندان محکوم شده. ساجده عرب سرخی فرزند فضل الله عرب سرخی است که قبلاً عضو یک حزب اصلاح طلب بود. همچنین روزنامه نگار روزنامه “شرق”، ریحانه طباطبایی، به یک سال زندان محکوم و در تاریخ ۲۱ ژوئیه وارد زندان شد.

به دنبال دستگیری این سه عضو رسانه، اکنون تعداد زندانیان رسانه ای در ایران به ۶۵ نفر می رسد. این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: “گزارشگران بدون مرز مراتب نگرانی شدید خود را علیه محکومیت و بازداشت زنانی که در رسانه های ارتباطاتی فعالیت می کنند اعلام می دارد. هفت تن از این زنان محکومیت هایی به مدت شش ماه تا ۲۰ سال زندان دریافت کرده اند.”

این سازمان غیردولتی که از آزادی مطبوعات در جهان دفاع می کند در ادامه آورده است: “ایران یکی از بزرگ ترین زندان ها برای خبرنگاران و روزنامه نگاران در جهان است. این کشور همچنین دارای بیشترین تعداد روزنامه نگاران و کاربران اینترنتی زن می باشد.”

جامعه بین المللی حقوق بشر ایران معتقد است که حتی مسؤولان عالی رتبه جمهوری اسلامی از جزئیات دستگیری های جدید مطلع نیستند. شخص غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضاییه، به مطبوعات محلی گفت که از این دستگیری ها باخبر نبوده است.

منبع: ال موندو، ۳۱ ژوئیه http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran