نتانیاهو در مورد ایران اشتباه می کند

نویسنده

» گزارش رویترز از رقابت های درونی اسرائیل


آلن فیشر ایلان


یکی از رقبای انتخاباتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مواضع او را در باره برنامه هسته ای ایران مورد انتقاد قرار داد و بدین ترتیب مساله ایران را به یکی از محورهای رقابت های انتخاباتی مجلس اسرائیل بدل کرد.


شلی یچموویچ، رهبر حزب چپگرای میانه کارگر در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: “این کاملا غلط است که مساله دفاع در برابر ایران را به بزرگترین مساله اسرائیل تبدیل کنیم.”


این زن که رقیب انتخاباتی نخست وزیر اسرائیل محسوب می شود گفت برنامه هسته ای ایران “مساله تمام جهان است” و اینکه ما آن را “به عنوان مساله خودمان بدانیم خطاست.”


یچیموویچ از موضع واشنگتن در این مورد دفاع کرد و گفت هنوز زمان کافی برای اینکه انتظار داشته باشیم تحریم های اقتصادی و دیپلماسی تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای را متوقف سازد وجود دارد.
نتانیاهو احتمال موفقیت مذاکرات جاری تهران با قدرت های بزرگ جهان را ناچیز دانسته است و معتقد است تحریم ها به اندازه کافی قوی نیست که رفتار ایران عوض کند و در نهایت ایران به “منطقه امن” خواهد رسید که بعد از آن توقف برنامه هسته ای آن عملا غیر ممکن می شود.


اسرائیل که گفته می شود تنها کشور صاحب سلاح هسته ای در منطقه است، بارها گفته است که برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای، که آن را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل می داند، به ایران حمله نظامی خواهد کرد. ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز دنبال می شود.


برخی دیگر از روسای امنیتی سابق اسرائیل نیز از موضع افراطی نتانیاهو انتقاد کردند. یووال دیسکین، رئیس سابق امنیتی داخلی اسرائیل هم نخست وزیر و هم ایهود باراک، وزیر دفاع را به داشتن سیاستی از نوع “مسیح موعود” در قبال ایران متهم کرد.


نظر سنجی عمومی نشان می دهد که حزب کارگر که چندین دهه بر اسرائیل حاکم بود و اکنون تنها هشت کرسی در مجلس را به خود اختصاص می دهد، در حال حاضر مقام دوم را بعد از حزب دست راستی لیکود دارد.
با چشم انداز اشغال 18 کرسی مجلس توسط حزب کارگر و 30 کرسی توسط حزب لیکود، در پارلمان 120 کرسی اسرائیل، به نطر می رسد یچیموویچ در دور بعد در کنار نتانیاهو در کابینه قرار گیرد.


یچیموویچ گفت اگر موفق نشود نتانیاهو را شکست دهد، آمادگی دارد در صورت داشتن “برنامه ای سوسیال دموکراتیک” با وی در کابینه بعدی ائتلاف کند.


او گفت اسرائیل باید به مذاکرات متوقف شده با فلسطینیان باز گردد.
یچیموویچ که یک روزنامه نگار سوسیالیست است در ماه سپتامبر به رهبری حزب کارگر انتخاب شد و از آن زمان انتقاد های خود را متوجه سیاست های اقتصادی نتانیاهو در زمینه کمبود مسکن و افزایش قیمت مواد غذایی کرده است.


یچیموویچ گفت “حیاتی” است که اسرائیل روابط خود را با مصر، که از زمان سرنگونی حسنی مبارک در سال گذشته دچار تنش شده است و همچنین با ترکیه که پس از حمله اسرائیل به فعالین طرفدار فلسطین در کشتی عازم غزه قطع شده است، دوباره برقرار کند.


انتخابات اسرائیل قرار بود در سال 2013 برگزار شود ولی نتانیاهو و متحدین وی به دلیل مباحثی که در مورد کاهش بودجه و خدمات سربازی پیش آمده است، درخواست کردند انتخابات در سپتامبر انجام شود.


منبع: رویترز – 5 مه