آتش در بلندی ها و میدان های اصلی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چهارشنبه سوری در کردستان

همزمان با تهران و شهرستانها  مراسم چهارشنبه سوری امسال در برخی از شهر های کردستان هم با شور و حرارت بیشتری از سالهای گذشته در بلندیها و میدان های  اصلی شهر برگزار شد. بر اساس گزارش ها این مراسم طبق سنت سالانه در بیشتر شهرهای کردستان برگزار شده و در برخی نقاط به خشونت کشیده شده است.

خبرنگار روز در مهاباد گزارش داده است که مردم این شهر شامگاه روز گذشته با حضور در میدان استقلال جزیره و زمین های شهرداری و شهرک با برپایی تجمع و آتش افروزی این مراسم را گرامی داشته اند.

شاهدان عینی از مهاباد می گویند از ساعت 15 به بعد اکثر بازارهای این شهر به حالت تعطیل در آمدند.

خبرنگار روز شنیده  براثر انفجار مواد محترقه یک نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده اند اما منابع رسمی تا این لحظه  درباره تلفات در کردستان خبری منتشر نکرده اند.

روز دوشنبه اما ستاد مدیرت بحران مهاباد با بیان اینکه “گردش‌پذیر بودن شهرستان مهاباد حساسیت خاص خود را دارد”، اعلام کرده بود: “گروه ایمن‌سازی سفرهای نوروزی ستاد مدیریت بحران به ریاست فرمانداری این شهرستان تشکیل شده که هماهنگی‌های لازم نیز در این زمینه به عمل آمده است.”

به گزارش روز مراسم شب چهارشنبه سوری در شهر سقز در شرایطی برگزار شده که نیروهای امنیتی و نظامی از ساعات اولیه عصر روز سه شنبه  در میادین اصلی این شهر از جمله میدان عقاب مستقر شده و در صدد کنترل تردد مردم بوده اند. با این حال علاوه بر برگزاری عادی این مراسم در کوی و برزن، شماری از مردم طبق سنت سالانه با حضور بر بلندیهای محله سنگبران اقدام به برپاکردن آتش رو رقص و پایکوبی کرده اند.

شاهدان عینی تعداد حاضران در مراسم محله سنبگبران سقز را بیش از 200 تن گزارش کرده اند. پایگاه اطلاع رسانی شهر سقز البته با انتساب این مراسم به “بیگانگان” از عدم استقبال عمومی مردم از این مراسم خبر داده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانه شهر بانه، در این شهر مردم از ساعات اولیه عصر روز سه شنبه با تعطیلی مغازه ها به استقبال مراسم چهارشنه سوری رفته و  حوالی غروب نیز تعداد زیادی از مردم با برپا کردن آتش بر روی قله آربابا یاد این مراسم باستانی را گرامی داشته اند.

در بوکان از دیگر شهرهای کردنشین نیز مردم با شور و هیجان آخرین چهارشنبه سال را با هم گذراندند. گزارشها حاکی از حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در میدان فرمانداری این شهر بود. یک شاعد عینی از بوکان به روز می گوید: “این نیروها بعد از ظهر در میدان فرمانداری حضور داشتند اما علیرغم حضورشان مراسم چهارشنبه سوری برگزار گردید.”

به گفته شاهدان عینی در شهر نقده در پارک معلم تجمعاتی چند صد نفره صورت گرفته و در اکثر نقاط این شهر مراسمات چهار شنبه سوری برگزار گردیده است.

کرمانشاه از جمله دیگر شهرهای مناطق کرد نشین کردستان است که روز گذشته علیرغم وجود تدابیر شدید امنیتی از روزها قبل، مراسم چهارشنبه سوری در آن برگزار شده است. بر اساس ویدویهای  که در شبکه های اجتماعی منتشر شده  در برخی محله های کرمانشاه از جمله خیابان نوبهار و حوالی پارک کوهستان، مردم با تجمع و برپایی آتش، شعار “مرگ بر دیکتاتور” سرداده اند. این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی و در نتیجه پراکنده شدن تجمع کنندگان پایان یافته است.

برگزاری مراسم  چهارشنبه سوری از سوی مردم کردستان در شرایطی برگزار شده است که مردم در برخی از شهرها از هفته گذشته به استقبال این مراسم رفته بودند.

مردم شهرستان اشنویه و روستاهای اطراف آن، هفته گذشته همزمان روز جهانی همبستگی زنان، از ساعت 5 بعد از ظهر با تعطیلی مغازه ها و بازار به استقبال آن به استقبال چهارشنبه سوری رفته و با روشن کردن آتش و ترقه بازی به شادی پرداختند.

به گزارش روا نیوز، که اخبار کردستان را پوشش می دهد، دو تن از شاهدان عینی ضمن تائید این خبر اظهار داشتند که خیابانها و محلات شهر در اختیار شهروندان بود و علی‌رغم اینکه نیروهای امنیتی و نظامی مخالفت خود را با هرگونه تجمعی ابراز داشته‌اند نسبت به این مراسم هیچ واکنشی نشان ندادند.

فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید، سه‌شنبه، 24 اسفند را که مصادف با شب چهارشنبه سوری است، از مردم خواسته بودند تا در این روز با برپایی مراسم سنتی چهارشنبه سوری به حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کنند.

شورای هماهنگی راه سبز امید طی فراخوانی از مردم خواسته است، با برپایی مراسم سنتی چهارشنبه سوری به حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کنند.

“آتش نوروزی” بر اساس باورهای کهن و فرهگی مردم کردستان باید در بلندترین نقطه محل زندگی یعنی بام خانه روشن شود، این باور هنوز  گرامی داشته می شود. بنا به این رسم   کردها  هر ساله دوبار در چهارشنبه آخر سال و آخرین شب سال آتش روشن می‌کنند، تاضمن پایبندی به آیینهای باستانی، پیوندی با فرهنگ سایر اقوام و ملتهای ایرانی هم داشته باشند.