جمهوری اسلامی پای میز مذاکره می نشیند؟

نویسنده
نازنین کامدار

» بر هم زدن مذاکرات ژنو به بهانه ترورها

به دنبال حملات هفته گذشته محمود احمدی نژاد به گروه 5+1 و طرح این ادعاها که “دو تا سیلی به اربابان سگ های اسرائیل می زنیم” و “اعضای شورای امنیت را محاکمه می کنیم”، روز گذشته حامیان دولت  هم با “بی ثمر دانستن هرگونه مذاکره ای با گروه 1+5”، خواستار عدم شرکت جمهوری اسلامی در این مذاکرات شدند.

همزمان وزیر اطلاعات نیز مدعی “جاسوسی آژانس انرژی اتمی” در ایران و نقش داشتن بازرسان این آژانس در ترور های اخیر  شد؛همان طور که رسانه های رسمی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم با تاکید بر نقش امریکا و انگلیس در ترور های اخیر و ارتباط آن با مذاکرات روز دوشنبه، میزگردهایی درباره لزوم بازنگری در مذاکره و محورهای آن برگزار و از زبان “کارشناسان” خود تاکید کردند که هیات جمهوری اسلامی در صورت حضور در ژنو هم باید به جای بحث بر سر ماجرای اتمی، درباره لزوم خروج امریکا از خاورمیانه سخن بگویند.

مخالفت وابستگان دولت با مذاکرات روز دوشنبه درحالی ابراز می شود که جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای شرکت در مذاکرات به طور رسمی اعلام کرده است.
در میان این مخالفت ها، روزنامه کیهان روز گذشته در سرمقاله خود به قلم حسن شریعتمداری با عنوان “خرمای ژنو!“، خواستار عدم شرکت هیات جمهوری اسلامی در مذاکرات شد و نوشت: “تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در ژنو دنبال چه می گردد؟ و براساس کدام توضیح قابل قبولی قرار است در این نشست شرکت کرده و با قاتلان دانشمندان هسته ای کشورمان دور یک میز به مذاکره بنشیند؟! اکنون باید پرسید مذاکره با حریفی که پیشاپیش، هدف اصلی و نهایی خود از مذاکره را توقف کامل فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده و به اعتراف- تلویحی نزدیک به تصریح- برای رسیدن به این مقصود از ترور دانشمندان هسته ای کشورمان نیز امتناع نکرده و نمی کند، با چه انگیزه و برای رسیدن به کدام «توافق»! صورت می پذیرد”.
نماینده آیت اللله خامنه ای در روزنامه کیهان افزوده است: “طرفین مذاکره ابتدا روی یک یا چند نقطه مشترک به عنوان «کف مذاکرات» توافق می کنند و سپس می کوشند در جریان مذاکره با چانه زنی و حک و تعدیل نظرات به نقطه مشترکی به عنوان «توافق نهایی» برسند. بنابراین در حالی که طرف مقابل نقطه شروع و پایان مذاکره را توقف کامل فعالیت هسته ای کشورمان می داند، تیم محترم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران قرار است در ژنو روی کدام نقطه تمرکز کرده و برای رسیدن به چه توافقی، چانه زنی کند؟!”
شریعتمداری در پایان علنا خواستار عدم شرکت در مذاکرات شده و نوشته است: “انتظار آن است امروز که بارها قدرتمندتر از روزهای آغاز چالش هستیم، مذاکره با 1+5 را که از ابتدا نیز بیرون از بستر قانونی بوده است، ترک کنیم و به جای حضور در ژنو، خرمای ختم مذاکره را پخش کرده و یقین داشته باشیم که به قول حضرت امام آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند”.
علاوه بر کیهان، خبرگزاری فارس نیز در گفت و گو با فردی به نام “سعد الله زارعی” که در  یک سال گذشته به عنوان “کارشناس برجسته مسائل سیاسی” در رسانه های دولتی مطرح شده، از “محورهای ایران در مذاکرات ژنو” پرده برداشته و نوشته است: “مذاکره کنندگان ایران در نشست 15 آذر راه‌های کاهش حضور آمریکا در منطقه به منظور ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه را بررسی می‌کنند”.
او همچنین از یک بسته پیشنهادی از سوی ایران خبر داده و گفته در این بسته مجموعه ای از سئوالات درباره نقض حقوق بشر در امریکا، اشغالگری و لزوم خروج هر چه سریعتر از خاورمیانه و لزوم رفع تحریم ها و سپس مذاکره گنجانده شده است.

رسانه های وابسته به حکومت، همزمان با زیرعلامت سئوال بردن مذاکرات و نیز فشار برای طرح مسائلی خارج از دستور کار نشست، سناریوی دیگری راهم درباره ترورها و ادعای جاسوسی آژانس انرژی اتمی از ایران در آستانه مذاکرات مطرح کرده اند.

در همین ارتباط سایت رجا نیوز ضمن طرح این ادعا که به اسنادی درباره 4 تن از اعضای کمیته ای که آن را “کمیته تحریم” نامیده دسترسی پیدا کرده و نوشته است: “هویت و سوابق 4 تن از اعضای یک پانل 8 نفره که در شورای امنیت به جمع آوری اطلاعات برای تحریم ایران کمک می کنند، فاش شده است”. رجانیوز سپس با اسم بردن از 4 دیپلمات عضو سازمان ملل آنان را از “عوامل تحریم” دانسته است.

گفتنی است در هفته گذشته، بسیاری از چهره های دولتی مدعی ارتباط  ترور ها با شورای امنیت سازمان ملل و تحریم ها شده بودند.

در همین راستا حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز ضمن اظهاراتی مدعی “جاسوسی بازرسان آژانس انرژی اتمی” از ایران و نقش بازرسان این آژانس در ترور دو ایرانی مرتبط با برنامه هسته ای شد و بنا به نوشته ایرنا گفت: “این ترورها قطعا توسط سرویس‌های اطلاعاتی موساد، سی آی ای و ام آی 6 صورت گرفته است. متاسفانه در میان بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای جاسوسان سرویس‌ها وجود دارند و باید در این زمینه پاسخگو باشند، سازمان ملل نیز باید پاسخگو باشد چراکه در نتیجه تحریم‌ها نام دانشمندان ایرانی مطرح می‌شود که دشمن‌مان به دنبال آن‌ها هستند”.

به دنبال طرح این سخنان، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت و نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات نیز به جمع  مخالفان پیوست و آنطور که خبرگزاری فارس نوشته پیش از آغاز مذاکرات و در یک کنفرانس خبری به غرب “توصیه” کرد دست از سیاست “فشار و ترور” بردارد.

جلیلی گفته است: “15 ماه از گفت‌وگوهای قبل گذشت، طرف گفت‌وگو در این 15 ماه در یک راهبرد غلط به اسم فشار مسیری را طی کرد که امروز بی‌فایده بودن و پرهزینه بودن آن مسیر را بیش از همیشه تجربه می‌کند. درکنار ناکارآمدی، پرهزینه بودن، بی‌فایده و بن‌بست بودن راهبرد فشار، این راهبرد امروز با رسوایی بزرگی همراه شده است؛ رسوایی همسویی با تروریسم”.

او نیز با تکرار ادعاهای حیدر مصلحی درباره نقش بازرسان آژانس انرژی اتمی در ترور دو فرد مرتبط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت: “اینکه بازرسان آژانس اسامی دانشمندان را اعلام و شورای امنیت آن را در فهرست قطعنامه‌ها قرار دهد و با اقدام تروریستی در جهت اجرای قطعنامه، این دانشمندان هدف قرار گیرند، رسوایی بزرگی برای شورای امنیت است که باید به جامعه جهانی درباره آن پاسخ دهند.ما از اینکه طرف گفت‌وگو پس از 15 ماه طی مسیر بی‌نتیجه، امروز به این نتیجه رسیده‌اند که به گفت‌وگوها برگردند، استقبال می‌کنیم اما این را برای ادامه مسیر کافی نمی‌دانیم. لازمه تداوم گفت‌وگوها کنار گذاشتن راهبرد غلط گذشته است و گفت‌وگوها در راهبرد دو مسیره پیشاپیش بی‌فرجام خواهد بود. همان‌طور که در گفت‌وگوهای ژنو 1 و 2 اجازه ندادیم حقوق ملت ایران موضوع گفت‌وگو قرار بگیرد، تکرار می‌کنیم حقوق ملت ایران مفروض گفت ‌و گوهاست و به هیچ عنوان نمی‌تواند موضوع گفت‌وگو باشد”.