اعلام آمادگی تهران برای ادامه مذاکرات اتمی

نویسنده

» گزارش لوپوئن از

حکومت تهران خاطرنشان ساخته که قصد دارد “این مسأله را حل کند” و  با اعلام دراختیار داشتن ۱۸هزار سانتریفوژ که بیش از ۱۰ هزار سانتریفوژ آن راه اندازی شده، شفافیت را در عمل نشان دهد.

محمد جواد ظریف، رییس جدید دیپلماسی ایران، طی یک مکالمه تلفنی با کاترین اشتون، اعلام کرد که جمهوری اسلامی آماده است تا مذاکرات اتمی را با کشورهای غربی از سر گیرد. آقای ظریف گفت: “جمهوری اسلامی آماده است تا مذاکرات را براساس یک برنامه ریزی دقیق زمانی دنبال کند.”

ازنظر او، “وجود نیت سیاسی جدی [در میان کشورهای غربی] برای به رسمیت شناختن حقوق مشروع هسته ای ایران، رویکرد خوبی برای حل و فصل کردن این مسأله است.” ایران که برخلاف اتهامات کشورهای غربی تأکید می کند برنامه اتمی اش صرفاً از ماهیت صلح آمیز برخوردار است، خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق خود در این زمینه می باشد.

 

دیدار در ماه سپتامبر؟

کاترین اشتون که در مذاکرات اتمی، نماینده پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان است، روز شنبه طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف منصب جدید وی را تبریک گفت. اشتون همچنین از “قصد او برای تلاش بخاطر یافت راه حل دیپلماتیک برای مسأله اتمی ایران” قدردانی کرد.

به گفته سخنگوی اشتون، وی به “لزوم انجام مذاکرات اساسی که در کمال آرامش به نتایج ملموس برسد” تأکید ورزید و هماهنگی های لازم را با محمد جواد ظریف بر سر اینکه هر چه زودتر ملاقاتی داشته باشند انجام داد. ممکن است این دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که در ماه سپتامبر برگزار می شود انجام شود.

 

تأیید اعداد و ارقام آژانس اتمی

رییس جمهور حسن روحانی که در اوایل ماه اوت سمت خود را دریافت کرد، هفته گذشته اعلام نمود که ایران آماده “انجام مذاکرات جدی بدون اتلاف زمان” است و درعین حال به “حقوق غیرقابل چشم پوشی” ایران در زمینه هسته ای، به ویژه غنی سازی اورانیوم که منبع اصلی نگرانی کشورهای غربی و اسراییل است، تأکید ورزید.

ایران روز شنبه اظهار داشت که در حدود ۱۸۰۰۰ سانتریفوژ دراختیار دارد که بیش از ۱۰ هزار از آنها درحال فعالیت اند. این اعلام مهر تأییدی بر اعداد و ارقام ارائه شده ازسوی آژانس اتمی بود. در حدود ۱۰۰۰ سانتریفوژ از ۱۸۰۰۰ سانتریفوژ به نسل دوم تعلق دارند که بسیار کارآمدترند.

مقامات ایرانی تأیید کرده اند که غنی سازی اورانیوم از ۵ درصد تا ۲۰ درصد با اهداف صلح آمیز انجام می شود و خاطرنشان کردند که اورانیوم ۲۰ درصد برای تولید سوخت اتمی مورد نیاز در رآکتور تحقیقاتی و پزشکی تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ولی کشورهای غربی و اسراییل که به عنوان تنها قدرت اتمی در منطقه شناخته می شود، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم می کنند.

منبع: لوپوئن، ۱۸ اوت