آیا حسن روحانی آنطور که وانمود می کند میانه رو است؟

نویسنده

» نگاه پاری مچ

کیث بدفورد

حسن روحانی، برخلاف سلف خود، محمود احمدی نژاد، که شخصیتی به شدت ضد غربی و انعطاف ناپذیر داشت، نشان داده که طرفدار دیپلماسی است. نشانه هایی از گشایش در عملکرد او قابل مشاهده است، ولی خلوص نیت او هنوز جای شک و شبهه دارد.

این مسأله از زمان انتخاب او در تاریخ ۱۴ ژوئن موضوع مورد بحث رسانه هاست و موجی از امید را در جامعه مدنی ایران و انتظاراتی را در نزد سران بین المللی رقم زده است. در میان وعده های نامزدی که به عنوان میانه روترین نامزد شناخته می شد، بهبودی وضعیت حقوق زنان، به ویژه ایجاد وزارت دفاع از حقوق زنان نیز دیده می شد. تعجبی ندارد که او هنوز در این زمینه موفق نبوده. نباید فراموش کرد که در ایران تمامی تصمیم گیری ها از جانب سپاه پاسداران و رهبر انقلاب علی خامنه ای انجام می شود. به همین دلیل، روحانی هیچ زنی را به عنوان وزیر انتخاب نکرد.

البته او پنج زن را بدون موافقت مجلس به منصب های مهم انتخاب نمود:

-       مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه که در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده.

-       منصوره شریفی صدر، اولین زن سفیر از زمان انقلاب اسلامی [در اندونزی].

-       الهام امین زاده، معاون رییس جمهور در امور حقوقی و روابط با مجلس.

-       معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زیست محیطی [که در زمان محمد خاتمی نیز همین منصب را برعهده داشت؛ او همچنین سخنگوی دانشجویان در زمان اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ بود].

-       مریم مجتهد زاده، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده.

به گفته آزاده کیان، استاد دانشگاه پاریس دیدرو و پژوهشگر در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، کسی که به وی لقب “شیخ دیپلمات” داده اند، با این انتصابات خواسته به اصلاح طلبان و همچنین محافظه کاران ضمانت دهد. ابتکار یک اصلاح طلب و امین زاده یک محافظه کار است.

 

مردان می توانند با دخترخوانده خود ازدواج کنند

فراموش نکنیم که ایران در رابطه با حقوق زنان، تناقضات خاص خود را دارد. از یک سو آنها می توانند نماینده مجلس و به لحاظ تئوری وزیر شوند، ولی نمی توانند قضاوت کنند یا رییس جمهور شوند. به لحاظ حقوقی، جان یک زن نصف یک مرد ارزش دارد و زنان می توانند پس از ۹ سالگی ازدواج کنند [مردان از ۱۶ سالگی]. درهمین راستا، اخیراً قانونی [که ادعا می شود برای حمایت از حقوق کودک است] در ایران به تصویب رسید که در یکی از مفاد آن آمده است که ازدواج یک مرد با دخترخوانده اش “قبل از” ۱۳ سالگی ممنوع می باشد…. درواقع براساس این قانون، “بچه بازی” و “زنا با محارم” جایز شمرده شده. آزاده کیان دراین خصوص می گوید: “این مسأله بسیاری را شوکه کرد.” ولی او خاطرنشان می سازد که قوانین ازسوی مجلس به تصویب می رسند و تعجبی ندارد که ببینیم چنین رویکردهایی هنوز اتخاذ می شوند.

به گفته او، روحانی به واقع “قصد دارد” وضعیت زنان را متحول سازد، ولی این مسأله “اولویت او نیست”. اولویت او “بهبود وضعیت اقتصادی، لغو تحریم های غربی و مذاکره درخصوص پرونده هسته ای” است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، وعده داده که تا سه ماه آینده پیشرفت هایی در این پرونده قابل مشاهده خواهد بود. آزاده کیان در اشاره به مکالمه تلفنی دو رییس جمهور می گوید که “واقعاً نیت مذاکره وجود دارد”. او معتقد است که “می توان انتظار تحولات مهمی را داشت”.

آزاده کیان در ادامه با اشاره به اینکه اقای روحانی بخشی از تحصیلات خود را در بریتانیا و ایالات متحده انجام داده می گوید: “از ابتدای انقلاب، آقای روحانی همواره یک رویکرد مسالمت آمیز و بدون برخورد را در منصب های مختلفی که برعهده داشته، اتخاذ کرده است.” او می افزاید: “آنها دارای روحیه ای گشایشگر نسبت به دولت قبلی هستند، ولی ما هم خوش باور نیستیم. این مسأله به عوامل داخلی بسیاری بستگی دارد.”

منبع: پاری مچ، ۵ اکتبر