سومین حمله به هیات عزاداری

نویسنده
نازنین کامدار

» این بار تیراندازی در بهبهان

یک هفته پس از وقوع دو اقدام تروریستی در مراسم عزاداری امام سوم شیعیان در صفی آباد دزفول و پیرانشهر سیستان و بلوچستان، روز گذشته اعلام شد که سومین حمله تروریستی از این نوع، اینبار در شهرستان بهبهان به وقوع پیوسته و طی آن شش تن به شدت مجروح شده اند.

در حالی که هنوز اطلاعی از سرنوشت دو حمله مشابه در هفته گذشته منتشر نشده و مقامات امنیتی تنها به گفتن “وجود انگیزه امنیتی” در این حملات اشاره کرده اند، درباره حادثه بهبهان گفته شده این حمله توسط “اراذل و اوباش” و در ادامه یک “نزاع دستجمعی” صورت گرفته است.

سایت فرارو، ساعتی پس از وقوع این حادثه در گزارشی نوشت: “همزمان با برگزاری مراسم عاشورای حسینی در بهبهان، افرادی به‌سمت عزاداران تیراندازی کردند. به گفته شاهدان عینی همزمان با ورود دسته های عزاداری به صحن امامزاده حیدر دو گروه که قبلا سابقه نزاع با یکدیگر داشتند به شدت درگیر شده که در این بین یکی از عوامل درگیری با استفاده از اسلحه شکاری به سوی طرف های درگیر شلیک کرده و ۶ نفر را مجروح می کند. پس از وقوع این حادثه تاسف بار نیروهای امنیتی با تدابیر لازم اقدام به تعقیب این افراد می نمایند که در نهایت این اقدام منجر به دستگیری آن ها می شود”.

چند ساعت پس از انتشار این گزارش، خبرگزاری ایسنا نیز جزئیات حادثه را از زبان حسین ملک‌خدایی فرماندار بهبهان، اینچنین تشریح کرد: “حادثه تیراندازی به دلیل اختلافات قومی بوده و هر دو طرف درگیری دستگیر شده‌اند. در تیراندازی که به دلیل اختلافات قبلی اتفاق افتاد، حدود ۵، ۶ نفر با ساچمه زخمی شدند که به صورت سرپایی درمان شده‌اند. این حادثه در شهر بهبهان روبه‌روی امامزاده حیدر به وقوع پیوست و حمله به هیات عزاداری یا عزاداران حسینی نبوده است بلکه چند نفر به دلیل اختلافات قومی با یکدیگر درگیر شدند، که عوامل این تیراندازی به سرعت دستگیر شدند. شایعه تیراندازی به عزاداران حسینی در شهرستان بهبهان کذب است و چنین اتفاقی در استان خوزستان رخ نداده است. از مردم تقاضا می‌کنیم به شایعاتی که در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی منتشر می‌شود توجه نکرده و تنها به اخبار رسانه‌های رسمی اعتماد کنند”.

سرهنگ موسوی، رئیس معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان هم گفته است: “در این حادثه تعدادی از اراذل و اوباش با یکدیگر درگیر و در نهایت توسط عوامل پلیس دستگیر شدند. در این تیراندازی ۵ تن زخمی شدند. در کمتر از چند دقیقه نیز ۶ عامل اصلی این درگیری بازداشت و به مقر انتظامی منتقل شدند. یکی از عاملان این درگیری در حین فرار از دست پلیس توسط عوامل انتظامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مجروح شد. با حضور نیروی‌های انتظامی در سطح استان امنیت عزاداران به طور کامل حفظ شد و هیچ موردی از کوچکترین اتفاقات انتظامی گزارش نشد”.

فاضل محمدپور دادستان عمومی و انقلاب بهبهان اما عاملان تیراندازی را “اخلالگر“معرفی کرده و گفته است: “با توجه با آمادگی قبلی ماموران امنیتی، بلافاصله ماموران پلیس و سپاه وارد عمل شدند و در کمتر از ۱۵ دقیقه، ۶ نفر از عوامل اصلی حادثه شناسایی و بازداشت شدند. بر اثر تیراندازی متقابل پلیس عوامل حادثه یکی از این افراد تیر خورد و چند نفر دیگر متواری شدند که با تعقیب و گریز ماموران ۶ نفر از عوامل حادثه بلافاصله بازداشت شدند. پرونده این حادثه در حال پیگیری و بررسی جدی قضایی است و تحقیقات تکمیلی همچنان ادامه دارد. با وجود بروز این حادثه، خللی در عزاداری مردم ولایتمدار ایجاد نشد و عزاداری تا پاسی از شب و با شکوه ادامه داشت. این حادثه طایفه‌ای و تروریستی نبوده و همچنین با حادثه تروریستی دزفول ارتباطی نداشته است”.

گمانه زنی ها درباره تروریستی و امنیتی بودن این تیراندازی در شرایطی تقویت شده که یک هفته قبل و در جریان برگزاری مراسم عزاداری در دزفول، سرنشینان یک خودرو، شرکت کنندگان در مراسم عزاداری امام سوم شیعیان را به رگبار بستند که طی آن دستکم ۶ تن جان باختند.