تحریم های جدی تر برای ایران

نویسنده

» گزارش گاردین درباره نظر اوباما

باراک اوباما  هشدار داد که با تشدید بحران بر سر برنامه های اتمی ایران، تا چند هفته دیگر بر سر راه حل های تنبیهی علیه ایران توافق خواهد شد.

اوباماکه در سئول پایتخت کره جنوبی سخن می گفت، از این فرصت استفاده کرد تا به ایران اعلام کند که برای پاسخ به درخواست های جهانی فرصت زیادی ندارد و ممکن است با “عواقب” نا مشخص آن مواجه خواهد شد.

این اظهارات را رئیس جمهور آمریکا درست یک روز بعد از اینکه مشخص شد ایران، قطعا پیشنهاد ماه گذشته دروین را رد کرده است، ابراز داشت. طبق این پیشنهاد ایران باید اورانیوم غنی سازی شده اش را به برای پردازش بیشتر به روسیه و فرانسه می فرستاد و با این اقدام ادامه مذاکرات با بن بست مواجه می شود.

اوباما در کنفرانس خبری که در کنار رئیس جمهور کره جنوبی، لی میونگ بک، برگزار کرد، خاطرنشان کرد:« ایران چند هفته وقت داشته ولی هیچ نشانه ای از تمایل به ارائه پاسخ مثبت به پیشنهاد  از خود نشان نداده است، بنابراین ما گفت و گو با شرکای بین المللی خود را در مورد اهمیت پیامدی که این رفتار باید داشته باشد آغاز کرده ایم».  او گفت که انتظار دارد طی هفته های آینده مجموعه ای از گام هایی که می توان علیه ایران برداشت بررسی شود و از این طریق ایران متوجه شود که جدیت مسئله تا چه اندازه است». اوباما ابراز امیدواری کرد که ایران در رفتارش تجدید نظر کند. دو رئیس جمهور از کره شمالی خواستند به گفتگو های اتمی پاسخ بدهد.

وزیر امور خارجه ایران، منوچهر متکی، در فیلیپین صحبت از تحریم های بیشتر را رد کرد:« تحریم، روشی مربوط به دهه 60 و 70 میلادی است. من فکر می کنم آنها آنقدر عاقل هستند که تجربه شکست خورده شان را دوباره تکرار نکنند».

متکی روز چهارشنبه رد شدن پیشنهاد تبادل سوخت را رد کرد و در عین حال اعلام کرد که ایران آماده گفتگوی بیشتر است.

اقدام دیپلماتیک بعدی گفتگو های فردا در بروکسل است که سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان در کنار آمریکا و سازمان ملل و روسیه دیدار خواهند کرد. نماینده انگلستان، جفری آدامز، سفیر پیشین این کشور در ایران است.

آمریکا در سفرش به چین نتوانست این کشور را متقاعد کند که درمورد تحریم علیه ایران تضمینی بدهد. روسیه و فرانسه از این طرح حمایت بیشتری کردند.

وزارت امورخارجه انگلستان گفت که از عدم توافق با ایران بر سر پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی مایوس شده است؛ بر مبنای این توافق ایران باید 75  درصد اورانیوم غنی سازی شده اش را به روسیه و فرانسه می فرستاد و در مقابل سوخت مورد نیاز برای تحقیقات پزشکی دریافت می کرد. وزارت امور خارجه انگلستان اعلام کرده است که ایران باید برای جلب اطمینان در مورد برنامه های اتمی اش، تلاش کند.

گالا ریانی، تحلیلگر سیاسی گفت:« این پیشنهاد بعنوان آزمایش اعتمادسازی و حاصل اولین گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا، مطرح بود».

ایران می گوید که فقط به دنبال انرژی اتمی برای استفاده صلح آمیز از آن است اما سابقه این کشور درباره پنهان کاری و جلوگیری از ورود بازرسان سازمان ملل تردید های بین المللی را زیاد کرده است. اسرائیل که قصد دارد انحصار اتمی خاورمیانه را در دست داشته باشد، ایران را تهدید کرده است که در صورتی که گفتگو ها با شکست مواجه بشود، به تاسیسات ایران حمله خواهد کرد.

اوایل این هفته آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرد که ایران ممکن است سایت های مخفی دیگری چون سایت اتمی قم داشته باشد.

مقامات انگلیسی تردید داشتند که ایران توافقنامه تبادل سوخت را بپذیرد یکی از دلایلش هم می تواند ضعف این کشور از بعد از اعتراض های ماه ژوئن به انتخابات ریاست جمهوری باشد. دیپلمات ها بعد از اینکه ایران توافقنامه را پذیرفت ابراز شگفتی کردند اما این احساس زمانی که به کشورهایشان باز گشتند، از بین رفت. بعید است با وجود مخالفت های روسیه و چین، تحریم ها کارساز باشد. اما تحریم  بانک ها و شرکت های ایرانی و موسسات مالی و محدود شدن سرمایه گذاری خارجی موثر است  که خبر بدی است برای اقتصاد ایران که تضعیف هم شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی که صدور حکم اعدام را در مورد متهمان اعتراضات به نتیجه انتخابات محکوم می کرد، گفت:« باعث تاسف است که چنین احکامی علیه افرادی صادر شود که تنها به منظور بیان مخالفتشان با دولت درتظاهرات خیابانی شرکت کرده بودند».

منبع: گاردین 19 نوامبر